Zelf pensioen opbouwen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Yil, 9 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Afgelopen maand druk aan het solliciteren geweest en nu eindelijk ergens aangenomen. Deze werkgever heeft echter geen pensioen voor zijn werknemers geregeld en dit zal ik dus zelf moeten doen. Bij het doorgeven van mijn salariswens wist ik dit nog niet en nu vraag ik me af of ik een hoger bedrag moet noemen. Vind het heel lastig want ben blij dat ik een baan heb kunnen vinden, maar als ik het van mijn netto salaris moet gaan betalen houd ik niet veel over.

Iemand enig idee wat je per maand opzij zou moeten zetten en zouden jullie meer salaris vragen in dit geval? Contract is nog niet getekend.

2. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Dat zou ik informeren bij een verzekeraar of bank. Maar reken maar op een hoog bedrag. Misschien kan je beter iets van een lijfrentepolis afsluiten.

3. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.040
    2.849
    113
    Maar als je netto pensioen betaald mag je dit wel als negatief loon opgeven bij de inkomensbelasting naar ik weet. Want normaal gesproken is het een brutobedrag.

4. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Maar het blijft heel prijzig om het bedrag wat meestal door een werkgever wordt betaald op te hoesten. Daar is bijna niet tegen aan te sparen.

5. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Is je nieuwe werkgever ook aangesloten bij een cao?

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Het ligt eraan welke pensioenvorm je werkgever heeft. De mijne heeft een premiepensioen waarbij hij de helft van de afgesproken premie betaalt. Dat is zo'n 250 euro per maand. Daarnaast betaal ik dan ook 250 euro per maand van mijn bruto loon. Dus als ik TS was zou ik toch in gesprek gaan met mijn potentiele nieuwe werkgever over hoe dit gat op te vullen. Alhoewel bij een arbeidsvoorwaardengesprek dit ook al ter sprake had kunnen/moeten komen. Hier hebben zowel TS als de nieuwe werkgever een steekje laten allen. Maar ik vind dat je dit best nogmaals ter sprake kunt brengen, dat je er van uit ging dat er niet nog het werkgeversdeel van de pensioenpremie van je eigen bruto loon af ging.

En dan bijvoorbeeld kijken op brandnewday.nl voor de opbouw van je pensioen.

7. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.040
    2.849
    113

Oja dat zeker hoor, bedoelde t alleen als tip, dat ze dat voor zichzelf ff kon mee rekenen.

8. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Bedankt dames. Ik ben 2 uur na het tweede gesprek gebeld dat ik aangenomen was en kreeg een dag later de overeenkomst op gestuurd. Tijdens het tweede gesprek is het niet over arbeidsvoorwaarden gegaan en ik wist ook niet of dit al het moment was om erover te beginnen. Meestal komen dat soort zaken wel ter sprake en heb je een echt arbeidsvoorwaarden gesprek. Ondanks al mijn sollicitatie ervaring toch weer wat geleerd! Met mijn man samen over gesproken en hij vindt dat ik het hier bij moet laten. Het is een prima salaris, alleen balen dat het pensioen niet geregeld is. Ze zijn niet aangesloten bij een CAO, dus dat schiet niet op.
    Heb een 6 maanden contract en mochten ze mij na die tijd een nieuw contract aanbieden dan zal ik het er weer over gaan hebben. Heb al een pensioengat van 3 jaar dus die 6 maanden kunnen er ook nog wel bij.... :(

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Deel Deze Pagina