Hallo mama's van het forum ! Als het goed is gaat het binnen een maand gebeuren en ik ben best wel nerveus en zelfs een beetje bang voor de bevalling. Ik ben iemand die bij veel pijn snel in paniek kan raken... dus hebben jullie misschien tips voor ontspanningsmethodes op het moment dat ik weeén krijg of midden in de bevalling zit ? Xx
Ik heb dat boek ook, vond het eigenlijk nogal tegenvallen. Je steekt er wel een hoop van op maar om nou te zeggen dat het je angst vermindert....niet echt. Maar da's persoonlijk. Misschien helpt meditatie?
Misschien nog een paar prive lessen yoga? Ik doe aan zwangerschapsyoga en elke les besteden we aandacht aan het weeen opvangen en hoe te ontspannen daarbij. Zitten ook dingen bij waar ik nooit bij stil had gestaan, maar is moeilijk zo uit te leggen vind ik. groetjes, Snoopy
Ik vind dat boek van Beatrijs Smulders wel duidelijk (heb het nog niet uit), herken ook dingen van de yoga erin, maar ben blij dat ik de lessen ook heb.
Hoi, Ik heb precies hetzelfde, ben ook redelijk bang voor de bevalling. Kan me er totaal niets bij voorstellen, je weet dat het pijn gaat doen maar hoeveel........ En dan moet je je ook nog eens overgeven aan die pijn..... jaja...... Ben ook vooral bang voor het eruit persen van het kindje.... wat als ze blijft steken etc. Ik probeer nu wel heel bewust met die angst om te gaan. Uit te vinden waar ik dan precies bang voor ben, erover praten met mensen (partner, verloskundige etc). En ik probeer nu al te bedenken wat ik zou kunnen doen als ik bijvoorbeeld in paniek raak, wat is dan bijvoorbeeld het ergste dat zou kunnen gebeuren... voor mij was het antwoord eigenlijk niets. Ok, het is vervelend, maar er zijn mensen bij de bevalling die je daar doorheen kunnen helpen en daarna ga je weer verder. Het hielp voor mij ook wel om te weten wat er ongeveer gaat gebeuren bij de bevalling, welke mogelijkheden voor pijnbestrijding er zijn etc. En ik probeer het bewust voor te bereiden, ziekenhuistas is klaar etc. Verder heb ik zelf heel veel baat bij aandachtsmeditatie. Daarbij probeer je je volledig op je ademhaling te concentreren en probeer je te accepteren wat er in je lichaam gebeurd. Het is ook een manier om paniek onder controle te krijgen. Je concentreert je dan op de situatie waarin je je bevindt en het "nu". Welke omgeving, hoe voelt je lichaam in die omgeving etc. Hoop dat je hier wat aan hebt! Weet in elk geval dat je niet de enige bent die bang is Groetjes Rosa ps: en alle mensen die opbeurend zeggen dat er nog nooit een kind is blijven zitten mag je ook namens mij een knal geven.......
ik ben ook heel bang voor de bevalling vooral voor de pijn en heb er idd aan gedacht om op zwangerschaps yoga te gaan dat je teminste weet wat je te wachten staat en hoe je er het beste mee om kan gaan maar ik vraag me af ben ik dan niet al te laat voor het opgeven van zwangerschaps yoga liefs diane
Hejj allemaal... Thnx voor de tips. Zelf heb ik al zwangerschapsyoga gedaan, maar heb er eerlijkgezegd geen baat bij... Denk dat ik maar ga proberen dat boek te lezen.. Maar stop A.J.B niet met tips geven.. Xx
misschien is haptonomie wat voor je. Je wordt dan heel bewust van je lijf en van je kindje en je partner wordt er ook bij betrokken om je te steunen. Ik herken je klachten trouwens niet, ik kan niet bang zijn voor iets wat ik nog niet heb ervaren (gelukkig) en ik zie wel wat er gebeurt. Het schijnt wel dat je op het moment van bevallen heel sterk bent, een soort oerkracht en alleen maar wil dat je kindje wordt geboren! Veel succes
Zelfhypnose! DE Ultieme Manier van Ontspannen! Ik heb verschillende cursussen gedaan, maar voor mij steekt de hypnose er met kop en schouders bovenuit. Misschien klinkt het je wat zweverig in de oren, maar het is niets anders dan een diepe vorm van ontspanning. Ok, ik heb het nog niet tijdens een bevalling kunnen uitproberen, dat komt binnenkort...
Ik doe ook zwangerschapsyoga, vind het wel een aanrader tegen angst. Zoals hierboven al werd geschreven: je weet dan wat je te wachten staat en wat je doen moet, dat geeft je een gevoel van controle. En eens in de 4 weken partneravond, hebben wij nu 1x gehad. Mijn man wilde eerst niet mee, maar we waren achteraf beiden blij dat hij toch mee was gekomen. Als ik in paniek raak kan hij me helpen de geleerde oefeningen weer toe te passen of me ondersteunen. Dag geeft een geruststellend gevoel.
Wat raar dat je aan de yoga niets hebt gehad, ik vind het echt heel fijn! Maar misschien speelt er nog wel een onderliggende angst. Ik kijk juist heel erg uit naar de bevalling, ook naar de pijn, vind het juist een uitdaging. Ik kan over het algemeen goed tegen pijn en raak dan ook niet in paniek. Als je je van tevoren al erg druk maakt om de pijn, dan is dat misschien iets om te bespreken met de verloskundige, misschien het hebben over evt. pijnbestrijding? Of dat ze je kunnen garanderen dat ze langskomen tijdens de ontsluiting wanneer je wil, als je bv. inderdaad in paniek raakt.
Ik snap mijn angst ook niet heelemaal omdat ik ook een vrij hoge pijngrens heb en ik weet dat je de pijn die je tijdens de bevaling hebt weer snel bent vergeten. Maar toch blijf ik bang dat de pijn me op het moment van de bevalling overweldigt en ik in paniek raak.
Ik zou het er even met je verloskundige over hebben. Ik heb dus ook een hoge pijngrens en heb er vertrouwen in dat het wel goed gaat, maar heb soms ook wel momenten dat ik het erg spannend vind allemaal. Probeer even uit te zoeken hoe groot je angst is, ben je er constant mee bezig, of steekt het af en toe de kop op? Misschien helpt het al als je het er met de verloskundige over hebt, want ik denk dat iedereen er wel in zekere mate last van heeft. Als zij je gerust kan stellen, kan je er misschien al veel beter mee omgaan. Ik heb trouwens nog nooit gehoord van mensen dat ze tijdens de bevalling heel erg in paniek raakten. En mocht dat wel gebeuren, dan is er partner en evt. verloskundig er nog bij. Liefs, Snoopy