Een tijdje geleden hebben wij besloten om een kavel te kopen om een nieuw huis te bouwen. We hebben wat voorwaarden opgesteld en persoonlijk contact met de verkopende partij gehad. We kennen ze persoonlijk. Er was wat onduidelijkheid over de voorwaarden in het koopcontract en daar heeft mijn man toen in een gesprek mee ingestemd. De verkopende partij zou met hun makelaar het contract op stellen. We hebben daarna niks meer gehoord over het contract zelf maar wel de verkopende partij op de hoogte gehouden over de dingen die wij nog moesten regelen. Maar nu komt het....de verkopende partij heeft opeens iemand anders die ook interesse heeft en nu wordt ons in de schoenen geschoven dat wij er niet achteraan gezeten hebben dat het contract op gemaakt werd. Voel me nu best beet genomen? De makelaar had dat toch moeten regelen? Hebben we rechten in deze kwestie denken jullie?
Jazeker alleen wel lastiger aan te tonen maar ook mondeling gemaakte afspraken zijn rechtsgeldig. Zou even rechtsbijstand bellen en info inwinnen
Een koopovereenkomst mbt kavel/woning als consumentkoper (dus niet als bijv. projectontwikkelaar die iets koopt), is pas aangegaan als er getekend koopcontract ligt. Aan de andere kant mogen zij maar met 1 partij tegelijk in onderhandeling volgens mij. In dit soort gevallen wordt de koper beschermd en kan het zo zijn dat de verkoper er niet zomaar onderuit kan. Maar moet we wel overeenstemming zijn. Was het andersom, dus jullie zouden als koper afhaken, heeft de verkoper pech. Deze regels stammen uit de tijd dat het een verkopers markt was en de koper beschermd moest worden. Tegenwoordig is het kopers markt en moet verkoper eigenlijk beschermd worden...