zwangerschapssymptomen ontbreken geheel

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lara11, 3 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Hallo, hier een vraag van een onzekere, prille zwangere..

Ik heb in oktober 2006 een missed abortion gehad. Die heb ik 'voorvoeld' omdat de zwangerschapssymptomen drastisch afnamen. Aan mijn borsten, die al heel vroeg zeer groot en gespannen werden, had ik gevoeld dat ik zwanger was, maar vervolgens ook dat er iets mis was....
    Zover ik me kan herinneren zijn al mijn menstruaties gepaard gegaan met gezwollen en pijnlijke borsten. Ik riep altijd: als ik ooit zwanger word, zal ik het als eerste aan mijn borsten voelen!
    Kortom, ik associeer zwanger worden/hormonen in ieder geval met borst-symptomen.
    Nu ben ik 4 weken en 3 dagen zwanger. Ik heb vanaf de eisprong nog werkelijk NIETS aan mijn borsten gemerkt. Misschien 1 of 2 dagen een wat pijnlijker gevoel, maar sinds ik weet dat ik zwanger ben: helemaal niets. Ze zijn zacht en klein, ze lijken in niets op de 'zwangere borsten' van vorige keer. Voor mijn gevoel ben ik niet zwanger.
    Volgens de huisarts komt het doordat ik in korte tijd door heftige hormoonschommelingen ben gegaan: zwanger, curettage, en kort erna weer zwanger. Volgens hem ben ik er nu iets minder gevoelig voor. De hormonen zouden er wel zijn, maar ik zou ze niet voelen. Daar heb ik me in eerste instantie door laten geruststellen, maar als ik heel eerlijk ben: ik ben nog steeds bezorgd. Het HCG zou nu toch echt gestegen moeten zijn, waarom reageren mijn borsten daar dan niet op?

Ik weet dat het bij iedereen anders is en dat iedere zwangerschap anders kan verlopen, maar heb ik, als echte 'borsten-vrouw', reden om te geloven dat er iets niet klopt?
    Op 19 december heb ik een vroege echo bij de gynaecoloog.

Alvast bedankt!
    Amber

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Amber,

het klopt inderdaad dat de één wel zwangerschapssymtomen heeft en de ander niets. Ik snap dat als je normaal pijnlijke en grotere borsten krijgt, je nu je twijfels hebt. Maar die zijn niet helemaal gegrond hoor. Je hebt pas zekerheid wanneer je een echo hebt gehad. Het kan ook best dat je pas wat later last krijgt van je borsten. Je hormonen zijn nu ook wel eerst nodig in je baarmoeder... Het is dus allemaal heel spannend ;)

Groetjes Brigitte

3. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Dank je wel Brigitte, voor je reactie.

Helaas was het dit keer wel gegrond... gisteren begon ik te bloeden en na een telefoontje met de verloskundige konden we niet anders dan concluderen dat er een vroege miskraam gaande was.
    Het is mijn 2e miskraam in korte tijd. De eerste na 10 weken en nu na bijna 5 weken. Beide keren 'voorvoeld' door afnemen en wegblijven van de borstsymptomen.
    Ik ga nu naar de huisarts om te bespreken of het onderzocht kan worden. Het zou erg zijn als ik na een half jaar proberen ontdek dat er toch een aanwijsbare reden is.

groet
    Amber

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Amber,

wat vervelend voor je. Je kunt inderdaad naar de huisarts gaan. Die kan je een hele hoop vertellen. Wat je wel in je achterhoofd moet houden is dat vaak (maar soms ook eerder) er pas aanvullend onderzoek wordt gedaan wanneer je 3 miskramen of meer hebt gehad of wanneer je na een jaar van kinderwens nog niet zwanger bent geraakt. Het ligt een beetje aan de regio en de afspraken daar, wat ze zullen doen, maar informatie inwinnen kan zeker geen kwaad.

Groetjes Brigitte

5. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Dank je Brigitte,

ik weet het, ik val nog niet in de categorie 'habituele miskramen', maar ik wil daar eigenlijk niet op wachten. Morgen krijg ik een echo om te zien of alles schoon is en dan zou ik -volgens de verloskundige- kunnen praten over hoe verder.
    Ik wacht het gesprek af.

groetjes
    Amber

Deel Deze Pagina