Mag ik van dochter (8) verwachten dat ze haar hoogsensitieve vriendinnetje begrijpt?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door huggybird, 30 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    omdat jullie het over 'hsp gebruiken' hadden 'om je beter te voelen' ipv er last van te hebben.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

IKnwas even bang dat het een uitleg was van wat het was :)

Maar het nut ervan... vind ik wel leuk om te lezen :)

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik vind het persoonlijk altijd leuk om te lezen hoe de evolutie wetenschappers naar een eigenschap of gedrag kijken en het proberen uit te leggen vanuit de nut daarvan voor het overleven van een soort.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat ook heel goed van het stuk is dat er in het stuk niet om 'HS' gaat maar om wat beter vast te stellen eigenschap responsiviteit. een muis dus die op de veranderingen aan zijn doolhof reageert en het beter doet tegenover een muis die een routine gedrag toont en de veranderingen aan zijn doolhof negeert.

5. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.881
    113
    Noord-Holland
    ja logisch :)

6. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    nou.... het gesprekje met de meiden en de juf is waarschijnlijk niet door gegaan want de moeder van P kwam naar de juf toe met een vrolijk huppelende P er achter aan om te vertellen dat ze vanmiddag de hamster van P moeten laten inslapen en dat P er wel heel verdrietig over was....

Sneu voor P en ik begrijp dat de juf dit niet een heel handig moment vindt voor een gesprekje met de meiden, maar wel balen voor mijn dochter.....;)

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    weet de juf waar het over moet gaan, dat gesprekje? want zij gaf aan, volgens mij, dat zij niks van merkt op school. Toch? Ik vind het heel vreemd verhaal dit. wat wordt van de juf verwacht snap ik niet zo goed. kun jij dat een beetje toelichten huggybird?

8. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Maar begrijp ik het goed dat de moeder van P vindt dat de hele klas rekening moet houden met haar dochter, omdat dochter hoogsensitief is? Er zullen heus wel meer hsk's in die klas zitten toch?
    Waarom gaan die dan niet met dat meisje om?
    Of zijn die bang voor die moeder? Hahaha.
    Als mijn dochter zegt dat ze bang is voor iemand, dan zou ik dat heel serieus nemen. Zij hoeft toch helemaal geen contact te hebben met die moeder? Die meisjes vinden elkaar leuk...

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik snap ook niet dat de meiden hier over moeten praten.. Die moeder legt een druk bij je dochter die je dochter niet kan hebben (zie de nachtmerrie).. Dus nu mag die moeder rekening gaan houden met jou dochter. Ik zou dat als moeders bespreken, desnoods met juf erbij.

Maar ik zou de dochters daar buiten laten. Als het op school goed gaat, dan vooral daar geen extra druk op leggen. Straks maak je juist iets goeds kapot..

10. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    na het gesprek dat ik met de moeder heb gehad ben ik bij de juf geweest om te vragen hoe het op school met ze gaat, daar merkt de juf niets, ik heb uitgelegd wat die moeder wil en verteld dat mijn dochter bang is voor die moeder en ik haar absoluut geen gesprek met die moeder er bij ga laten voeren.
    De juf heeft mee gedacht en bedacht dat als mijn dochter bij haar zou komen met de vraag of ze konden praten zij dit meteen op zou pakken en we zo kunnen voorkomen dat er een gesprek met de moeder van P zou komen maar het voor P toch op gelost kon worden.
    het beste voor beide meisjes dus.
    de juf wil dit ook graag aanpakken omdat het anders gaat door sudderen in de klas en dat wil ze voorkomen.

11. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    haar moeder verwacht dat de hele wereld rekening houdt met haar dochter.....;)
    mijn dochter is niet haar enige vriendin maar wel haar beste vriendin, ik ben alleen bang dat dit niet eeuwig stand blijft houden als die moeder zich er mee blijft bemoeien....
    De meiden gaan over het algemeen heel goed samen, en P is hier ook altijd van harte welkom en dat zal ze blijven ook! maar mijn dochter gaat daar voorlopig niet heen(dit wil ze zelf niet)

12. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Dat vind ik echt heel verstandig van je.
    Begrijp nl niet waarom iemand, die beweert hooggevoelig te zijn, totaal geen rekening houdt met anderen. Is vreemd toch?? :)

13. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    De moeder van P kwam in eerste instantie met de vraag of we konden praten want P wilde zo graag met T spelen maar T zei steeds nee. daar zit P mee want die denkt dan dat T haar vriendin niet meer wil zijn.
    P durft dit niet alleen aan T te vragen dus vindt moeder dat wij als moeders dat gesprek moeten begeleiden.
    Ik ben van mening dat de meiden dit prima zelf kunnen en wij als moeders onze kinderen moeten leren dit soort dingen zelf op te lossen.
    Mijn dochter vind het maar raar dat P dat niet aan haar durft te vragen want ze zijn toch beste vriendinnen!:(
    Hier gaan ze op school met de juf over praten, mijn dochter gaat nogmaals zeggen(heeft ze al vaker gezegd) dat P haar alles mag en kan vragen zolang ze maar niet gaat schelden(zegt ze er dan zo mooi achter, want schelden mag echt niet:D) en dat ze het niet leuk vindt dat P altijd haar moeder er bij haalt om dingen op te lossen.

14. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Ik ben benieuwd zo hoe het gegaan is.... Gisteravond zei mijn dochter dat ze verdrietig was omdat het gesprekje niet door was gegaan... ze had gedacht dat ze er vanaf zou zijn nu.
    Ze snapte wel dat het voor P niet goed uit kwam omdat haar hamster moest inslapen maar ze wilde ook wel graag dat dit klaar was geweest.

15. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    En jij weet zeker dat jouw dochter zelf niet hoogsensitief is? Ik vind dit heel veel empathisch vermogen voor een kind van 8....

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb niet alles gelezen maar kan alleen mijn visie geven. Ik ben zelf hoogsensitief en moeder van 2 hoogsensitieve kinderen en een niet hoogsensitief kind, en getrouwd met een niet hoogsensitieve man (verre van ;))

Ik probeer mijn kinderen allemaal mee te geven dat ze rekening met elkaar moeten houden. Voor mijn middelste (niet HSP) is het leven wat makkelijker, hij heeft niet zo snel door dat mijn oudste en jongste angstiger zijn, sneller gekwetst en dingen anders oppakken dan hij het bedoelt. En mijn man net zo. Maar ik leg ook altijd uit aan mijn HSP kinderen dat niet iedereen de wereld zo beleeft als zij doen (en ik) en dat daar ook een stuk inlevingsvermogen van hun kant voor nodig is.

Ik vind dat kinderen het wel mogen weten maar dat je van een niet HSP kind van 8 niet het inlevingsvermogen hoeft te verwachten wat die moeder wel verwacht. Eerlijk gezegd vind ik, op basis van wat ik lees, dat de moeder probeert haar kind voor zo veel te behoeden (en snap dat want precies hoe het kindje zich voelt) maar dat kan niet. Je kunt de wereld niet veranderen, zij kan alleen aan haar eigen kind leren om om te gaan met de emoties die loskomen wanneer je 'botst' met de wereld. Ze kan en mag niet verwachten van een 8 jarige dat die haa dochter behoedt voor de wereld. Ze kan en mag wel verwachten dat de 8 jarige een beetje inlevingsvermogen en empathie toont maar dat doet jouw dochtertje al extreem goed als ik dat zo hoor.

Vervelende situatie hoor. Ik kan alleen aangeven dat ik denk dat je het goed aanpakt en dat ik met mijn HSP kinderen anders om ga dan de moeder die je beschrijft.

17. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Ik denk niet dat ze hoogsensitief is, maar ze kan zich wel al vanaf heel jong inleven in de gevoelens van een ander. Op het kinderdagverblijf gaven ze aan toen ze 2,5 was dat ze dat heel opvallend vonden.
    Toevallig ook P;) pakte haar net gevonden steen af (een hartvormige steen die ze aan papa en mama wilde geven) ze was daar best verdrietig over, ze wilde hem niet terug gaan pakken want dan zou P verdrietig worden en gaan huilen..... heb haar toen het verschil tussen AF pakken en TERUG pakken uitgelegd.

18. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    dank je wel, en wat fijn voor jouw kinderen dat jij niet zo omgaat met hen.

19. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Er kwam een blije dochter uit school. het gesprekje was goed gegaan en P moest niet huilen (daar blijft mijn dochter gevoelig voor)

Ze heeft P verteld dat ze altijd bij haar kan komen als er iets is en dat ze echt wel vriendinnen blijven. Toen mijn dochter aan gaf dat ze het wel vervelend vond dat P haar moeder er altijd bij haalt als er iets is, zei P "maar daar kan ik niets aan doen...." :$
    Dochter snapte dat niet dus ik heb haar uitgelegd dat ik haar haar "probleempjes" zelf op laat lossen en dat de moeder van P denkt dat P dat niet kan en dus P bij de hand pakt en het voor haar gaat oplossen en dat het best zo kan zijn dat P daar niets aan kan doen....

Ook nog even met de juf gesproken en gaf het zelfde verslag van het gesprek, het was volgens haar boven verwachting goed gegaan en beide meiden waren blij en tevreden na het gesprek. het is natuurlijk even afwachten hoe dit gaat landen en hoe het bij P thuis aankomt....

Zit ik net met mijn dochter wat te drinken zegt ze "oh ja, P zei ook dat jij tegen haar moeder hebt gezegd dat ik onze vriendschap heel moeilijk en zwaar vindt" :$:$:$
    Die vrouw is nog gekker dan ik dacht!!!! ze heeft in een appje aan dat ze er niet met P over gesproken heeft omdat ze vindt dat mijn dochter dit in haar eigen woorden moet doen en dan zegt ze dit, terwijl ik heeeeel duidelijk in de app heb aan gegeven dat mijn dochter de vriendschap NIET als zwaar en moeilijk ervaart maar dat mijn dochter last heeft van HAAR bemoeienissen.
    Bizar!!! dit meisje gebruikte letterlijk MIJn woorden uit het appje alleen het woordje NIET ontbrak:$
    Echt.... wat een gevoel geeft die vrouw haar dochter....

20. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    de hamster is ook niet ingeslapen.... was nergens voor nodig volgens de moeder, hij kon best nog even verder leven..... ;)

Deel Deze Pagina