Hoi dames, We zitten heel erg sterk te denken aan een uitbouw aan onze woning! We hebben een relatief kleine tuin (op het noorden), zo'n 10 meter lang. Maar als je bekijkt hoe vaak we in de achtertuin zitten, kunnen we best 2,5 meter missen. We hebben nu een schuifpui en zouden graag openslaande deuren willen hebben. Genoeg ideeen denken we zo.... Maar ben op zoek naar tips hoe jullie het aangepakt hebben, eerst naar de bank wat de mogelijkheden zijn, of eerst eens een offerte op laten maken? Ook ben ik benieuw wat jullie zo'n beetje kwijt waren, we hebben een relatie normale eensgezinswoning, zo'n 5,5 meter breed. Lees graag jullie ervaringen/tips! Thanks!
Ik lees even mee! Hier eenmalig een grove schatting laten maken via internet, kwam al snel op 20.000-40.000 euro Wij denken er nu over een deel zelf te gaan doen, maar lees dus even mee voor meerdere ervaringen
mijn ouders hebben een aanbouw laten zetten van 6 bij 2,5 met volledige schuifdeur en 2 lichtkoepels en waren 20.000-25.000 euro kwijt. Weet niet precies. Eerst offertes opvragen en dan naar de bank is logischer he.
Ja is misschien wel logisch Maar denk dan ook eerst kijken waar er ruimte zit om het uberhaupt te doen!?
En denk ook aan vergunningen, soms regelt de aannemer dit. Ik zou persoonlijk eerst naar de bank gaan, kijken naar de mogelijkheden.
offertes laten maken Onze buren hebben een half jaar terug een uitbouw laten maken samen met de buren ernaast en het gezamenlijke bedrag voor 2x 2,5m x 5,5m was 20.000 euro. Maar er waren ook bedrijven die het voor 40.000 deden. Wel hadden ze dan de afspraak dat ze gelijktijdig ook andere klussen konden doen bij andere mensen dus het werk lag ook wel eens stil. Als je ongeveer weet wat je nodig hebt kan je naar de bank. Je kan het ook andersom doen, eerst weten wat je kan besteden en dan offertes laten maken en eens vragen wat ze je voor een x bedrag kunnen bieden.
Wij zijn net klaar met onze nieuwe aanbouw. Deze is 7 breed en 5 diep geworden. Een groot deel van de muren hadden we al staan daardoor moesten we nog maar anderhalve buitemuur en de binnenmuren. Het dak met 2 koepels. We hebben alles zelf gedaan, behalve de beton die hebben we laten storen met een pomp over het huis. En het dak hebben we wel door een dakdekker laten branden.. Dus het metselwerk en het basis dak hebben we zelf gedaan. Wij waren rond de 20.000 euro kwijt. Hier zit ook de afwerking bij: vloerverwarming, tegels, behangen, verven. Maar je moet gewoon bij het begin beginnen. Wat is je butget? En hoe uitgebereid wil je het? Dan ga je uitrekenen hoeveel beton je nodig hebt voor de fundering en de begin vloer. Dan vraag je offertes aan voor een metselaar (minimaal 5 want ze verschillen heeel erg) En hetzelfde voor een dakdekker. En dan kun je gaan kijken wat wil en kan ik zelf doen, dat scheelt een heel stuk in de centjes. Je kan het ook allemaal uit handen geven en dan neem je een aannemer in de arm die rekent je alles in 1 keer uit en regelt alles voor je. maar dat licht al echt aan je butget. En als je een bouwdepot bij je hypotheek gaat pakken moet er er ook rekening mee houden dat je overal een rekening voor moet overleggen. Als mensen dus na hun tijd bij jou komen klussen moet je het uit eigen zak betalen want je hebt geen rekening En je moet eerst een indikatie hebben wat het gaat kosten voordat je bij de bank kan aankloppen. Veel succes ermee. Wij vonden het harde werk echt de moeite waard.
Wij hebben afgelopen zomer een aanbouw laten plaatsen. We hadden ook een schuifpui en hebben nu 2x dubbele tuindeuren (als je een foto wil zien moet je het maar even zeggen). Wij waren ongeveer 20.000 euro kwijt incl binnenafwerking. Eerst offertes opvragen want daar zit al een heel groot verschil in.
Thanks meiden voor de vele reacties! @jem ben wel nieuwsgierig naar een foto, mag middels een pb hoor!
Ook even nieuwsgierig vraag, tuin op het noorden....kunnen buren "last" krijgen van onze uitbouw qua schaduw in hun tuin? We hebben op zich leuk en gezellig contact met de buren en eigenlijk willen we dat ook wel zo houden! Ben benieuwd...
Vorig jaar een grote verbouwing gehad hier. Ik heb eerst zelf een tekening gemaakt welke redelijk op schaal was, wat de maten betreft. Toen offertes laten maken. Was wel handig dat ik mijn schets kon laten zien. Later de echte tekening laten maken en bouwvergunningen aangevraagd. Kozijnen(kunststof) offertes, vloertegels uitgezocht,keuken. succes.
De ene kant van je buren waarschijnlijk wel. Bij ons op het rijtje willen we ook graag uitbouwen maar we hebben zo eens met de buren staan kijken maar als de buren naast ons uitbouwen zijn wij inderdaad een groot deel van ons zonlicht kwijt (waarschijnlijk zelfs al het zonlicht, ook een tuin van 5,5breed en 10 lang maar met een schuur achter in de tuin), we hebben ook een tuin op het noorden en wij zijn het laatste huis op het rijtje vanaf de zonkant gezien. Dus wij hebben onze twijfels gekregen.
wij hebben 3 x een aanbouw aan ons huis gemaakt.... 1 van 3 meter bij de keuken aan en 1x 3 meter aan het huis en daarachter nog een serre van 2,5 meter.... mijn man heeft dit zelf allemaal gedaan dus dat scheelt enorm in de kosten maar al met al waren we zeker 16.000 euro kwijt.... we hebben dat zelf betaald dus geen bank aan te pas gekomen.... alleen materiaal kosten dus.... heeft wel zeker een jaar geduurd omdat hij dat in zn vrije tijd moest doen... dus savonds en in het weekend en vakanties....
Wij hebben in de zomer van 2010 uitgebouwd aan de woonkamer kant. Een uitbouw van 5,5 breed en 2,5 diep, met openslaande deuren in het midden en 2 grote ramen aan beide kanten, overigens zonder lichtkoepels. In totaal waren we 30.000 euro kwijt. 22.000 voor de uitbouw en 8.000 voor nieuwe vloer, wanden met spachtzelputz, een strak plafond enz. Wij hebben eerst verschillende offertes laten maken waar een behoorlijk prijsverschil in zat van 17.000 tot 45.000 euro, dus laat er verschillende maken. Uiteindelijk gekozen voor de aannemer die ook bij ons de dakopbouw heeft geplaatst, dus we kenden zijn werk. Daarna hebben we onze hypotheek omgezet en hebben we een bouwdepot genomen. Op het moment dat de verbouwing begon vondt ik het echt verschrikkelijk, maar nu alles klaar is zijn we er super blij mee.
Hierbij even een foto van het principe zoals wij het hebben. Ik kon zo snel even geen foto vinden van de onze... Wij hebben de tussenlatten zeg maar smaller waardoor we in de deuren meer glas hebben.