Preventief antibiotica?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Geekess, 12 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Geekess

Geekess Actief lid

13 mei 2009
    185
    0
    0
    Den Haag
    Ik kreeg zojuist de uitslag van de gynaecoloog van mijn urinekweekje: ze vermoeden een lichte blaasontsteking. Let wel: dat kwam niet overtuigend uit de kweek, ze vermoeden het omdat ik ook af en toe de symptomen die er bij kunnen horen heb. Nu wil hij me preventief antibiotica geven en ik ben daar niet blij mee.
    Nou weet ik uit ervaring hoe ik op AB reageer: gigantische diarree, uitdroging en het vernaggelt mijn weerstand. Iets wat ik op dit moment totaal niet kan gebruiken. Maar een werkelijke blaasontsteking negeren is natuurlijk ook niet goed. Als er nu maar sprake was van een werkelijke blaasontsteking :( Ik zie om me heen dat AB al teveel wordt voorgeschreven alsof het snoepjes zijn.

Wat denken jullie, zou het echt kwaad kunnen om gewoon een weekje de zuurgraad van mijn blaas flink omhoog te krikken en AB nog even te negeren tot het volgende onderzoek van volgende week? Ik drink altijd al bijna alleen water en thee (zonder suiker), dus daar verandert niet zo veel aan. Cranberrysap (geen sinaasappelsap want daar kan ik niet goed tegen) en extra ascorbinezuur slikken.

Kijk als ik het echt nodig heb, is het niet anders, maar het is het preventieve wat me niet aan staat.

2. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Ik zou zeker niet preventief antibiotica gaan slikken. En als je het wel moet gebruiken dan wel speciaal voor zwangeren!! Augmentin geloof ik.
    Anders moet je gewoon even je verloskundige of gyn bellen om te overleggen want als het wel echt een onsteking is moet je er natuurlijk wel wat aan doen!

Succes!!!

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

De antibioticakuur voor zwangere vrouwen kan echt geen kwaad hoor. En wellicht heb je dan helemaal geen last van symptomen.

Maar ik weet niet wat de risico's zijn. Een blaasontsteking moet geen nierbekkenontsteking worden, maar ik weet niet of die kans groot is met een misschien sluimerende ontsteking. Maar het risico zit hem in het feit dat zwangere vrouwen vaak weinig merken van een blaasontsteking. Dus wat nou als het zich toch doorzet en jij dit niet merkt? Het kan uiteindelijk wel vroege weeen veroorzaken. Kun je niet afspreken over een week nog eens een kweekje te laten uitvoeren?

Ik vraag me trouwens af of een verloskundige meer verstand heeft van een blaasontsteking dan een huisarts. Een huisarts heeft vooralsnog een hele andere, en veel zwaardere, opleiding genoten dan een verloskundige.

4. Geekess

Geekess Actief lid

13 mei 2009
    185
    0
    0
    Den Haag
    Bedankt voor jullie reactie. De urine is in het ziekenhuislab onderzocht (op kweek gezet) op blaasontsteking, dus niet door een verloskundige. Ik loop al de hele zwangerschap in het ziekenhuis bij een gynaecoloog. Die heeft wel ervaring met zwangeren en blaasontsteking ;)
    Het feit dat noch het lab noch de gynaecoloog onomstotelijk blaasontsteking kon vaststellen, doet mij vermoeden dat *als* het blaasontsteking is, het in een zeer pril stadium verkeert.
    De gynaecoloog zegt letterlijk dat hij niet zeker weet of de antibiotica nodig is, maar dat hij die preventief toch wil geven. Dáár voel ik me dus niet zo gerust op.
    Ik ga het spul morgen ophalen en nog even twijfelen of ik het wel of niet zal gebruiken.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn reactie over de verloskundige was als reactie op kylain ;)

Heeft de gynaecoloog gezegd waarom het graag de antibiotica preventief voorschrijft?

6. linda221

linda221 Fanatiek lid

5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    hoi ik ben apothekersassistente en volgens mij krijg je bij blaasontsteking gewoon nitrofurantoine en dat is geen echte AB het is wel een kuurtje maar valt onder chinolonen dus niet onder antibiotica dus diarree enzo krijg je vandeze kuur niet. Ik zou hem gewoon nemen, want aan het eind van de zwangerschap mag je deze kuur geloof ik niet meer.. succes

7. linda221

linda221 Fanatiek lid

5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    de ab augmentin is trouwens niet voor zwangeren...amoxicilline mag wel maar aangezien je last heb van een vermoedelijke blaasontsteking denk ik niet dat ze daar amoxicilline voor geven..

8. Geekess

Geekess Actief lid

13 mei 2009
    185
    0
    0
    Den Haag
    Oh dat is wel goed om te weten! Maar ik ben vrijdag 33 weken zwanger, mag dat middel dan nog wel?
    Ik ga het sowieso ophalen en ff kijken of ik de gynaecoloog kan spreken om wat meer uitleg te vragen.

9. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het niet nemen, het kan toch ook gewoon overgaan. Ik vind dat het veel te gemakkelijk wordt gegeven.

10. Geekess

Geekess Actief lid

13 mei 2009
    185
    0
    0
    Den Haag
    Het is dus echt amoxiciline geworden en de gynaecoloog kon echt niet met zekerheid zeggen dat het slikken van antibiotica noodzakelijk was op dit moment, maar wees me ook op het risico van fel oplaaiende blaasontsteking met koorts en vroegtijdige weeën als gevolg.
    Maar als ik de bijsluiter lees gruwel ik al, staat bol van aspartaam, iets waar ik *ook* overgevoelig op kan reageren. Ernstige diarree *en* migraine, yeay.
    Ik heb dus een fles puur ongezoet cranberrysap gekocht en gebruik dat de komende dagen als kuur, volgende week in het ziekenhuis toch weer controle, als de hoeveelheid witte bloedcellen/eiwitten in de urine zijn afgenomen, mogen ze de pillen terughebben 8)

11. Juttel

Juttel Actief lid

29 apr 2009
    422
    2
    0
    Friesland
    Tip voor als je weer antibiotica nodig hebt (ook als je niet zwanger bent), of misschien kun je er alsnog mee starten, neem er een goede probiotica bij. Ik zou een halen bij een reformhuis,kun je even overleggen welke je het beste kunt halen. Antibiotica doodt namelijk niet alleen de goede,maar ook de slechte bacterien in je lichaam (en dus in je darmen!) waardoor je waarschijnlijk extra gevoelig bent voor diarree... Met een probiotica verbeter je de conditie in je darmen en zijn je darmen beter beschermt waardoor je waarschijnlijk minder last van de bijwerkingen hebt. Het beste is om voor je start met de antibiotica de probiotica te starten zodat je darmen nog beter beschermt zijn. Succes er mee!!

12. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ehm....het is helemaal niet bewezen dat Probiotica de darmwerking hersteld. In principe zou het beter zijn als de darmen dit zelf deden.
    Daarnaast is het af te wachten of de darmen gevoelig zijn voor bepaalde opgekweekte stambacterien, die je tot je neemt.
    Ze zijn niet natuurlijk gekweekt zoals in je darmen gebeurd. Daarnaast bij zwangerschap, komen die probiotica ook bij je kind terecht, en daarvan is al helemaal niet bekend hoe de uitwerking is op het ongeboren kind.

Preventief cranberry sap als er al een sluimerende ontsteking aanwezig is heeft geen enkele zin.
    Beter is een goede multivitamine te slikken met verhoogde dosis vit. C ( ook weer niet te hoog), en goed citrusfruit te gebruiken.
    Dit helpt bij blaasontsteking en zorgt er ook voor dat je verlaagde weerstand na inname van amoxicilline, snel weer omhoog gaat.

13. Geekess

Geekess Actief lid

13 mei 2009
    185
    0
    0
    Den Haag
    Ik weet inderdaad dat probiotica omstreden is, en zeker geen geval van "baat het niet/schaadt het niet". Met zwangerschap ben ik daar ook iets voorzichtiger mee, net zoals met reguliere medicijnen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
    Het doel van vitC is om de zuurgraad van je blaas te verhogen. Ascorbinezuur, als ik het me goed herinner. Het maakt niet zoveel uit hoe je het binnen krijgt, of dat uit het ruwe product is, of uit het pure sap (ik heb het niet over de gebruikelijke overgeprocessde supermarktsapjes). Het maakt ook niet eens veel uit of het cranberry, sinaasappel of grapefruitsap is (of voor de liefhebbers zelfs citroensap). Het verschil zit hem in de zuurtegraad van de vruchten en in de hoeveelheid suikers.
    Bij een (beginnende) blaasontsteking zijn suikers juist weer af te raden. Grapefruit bevat volgens mij meer suikers dan cranberries, waardoor cranberries te prefereren zijn.

Sorry, deze materie is met de jaren wat weggezakt, kan zijn dat er nieuwe inzichten zijn. Ik heb ook nog nooit eerder blaasontsteking gehad :)

Ik slik trouwens nog steeds een goede (orthica) multivitamine, zonder verhoogde dosis vitC.

Nou ja, ik probeer te schipperen tussen zuur cranberry/citrus sap/fruit binnenkrijgen voor mijn blaas en niet te zuur voor mijn maag (*lol* ik had al zoveel last van maagzuur).

De antibiotica neem ik niet in tot na de uitslag van het nieuwe onderzoek woensdag. Zaterdag begint mijn verlof en kan ik mezelf ongegeneerd toestaan om een week voor pampus op bed te liggen ;)

14. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

#14 kaatje k, 17 aug 2009
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
    Wat een onzin, zeker niet nemen!! Het is zoals je zegt superslecht voor je weerstand.

Een beginnende blaasontsteking gaat wel degelijk weg met heel veel drinken, cranberrysap vooral, en vitamine C. Ik heb dit herhaaldelijk voor elkaar gekregen tijdens mijn zwangerschap, omdat ik erg tegen ab ben, alleen als het echt niet anders kan, en dat lijkt me hier niet het geval.

Goede keuze om het niet te nemen. Je krijgt echt niet meteen weeen ofzo, dan moet het al heel ver zijn met je blaasonsteking, echt verwaarloosd.

15. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

#15 kaatje k, 17 aug 2009
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
    en ik heb ook goede ervaringen met probiotica om schimmelinfecties te voorkomen trouwens. als ik antibiotia slik krijg ik altijd schimmels helaas. Maar wachten tot na de ab met de probiotica, want de antibiotica maken ook de probiotica dood (logisch...)

als je suiker wilt vermijden moet je ipv gezoet cranberrysap verse cranberries nemen en die tot sap maken zonder suiker. wel heeeel zuur.

Wat ik altijd doe is cranberrycapsules. en daar de maximale dosis van (vaak kan zelfs iets meer dan op de verpakking staat, dat moet je even nazoeken op internet adhv de dosis). dan krijg je niet zo'n last van je maag ook!! En het is sterker dan sap, werkt beter. Het gaat namelijk niet alleen omhet zuur in cranberry's er zitten ook andere werkzame stoffen in die de blaasontsteking verhelpen.

16. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het gaat erom dat 1000mg vitC de max is voor je nieren!
    Alles wat daaronder zit is ok. Dit geldt natuurlijk al helemaal voor je ongeboren kind.

17. zustertje

zustertje Niet meer actief

het teveel aan vitamine c plas je gewoon uit is niet schadelijk hoor....

18. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het klopt dat vitamine C een uitplasbare vitamine is dat wil niet zeggen dat een hoge dosering ( langdurig) niet schadelijk is voor je nieren.
    Maar goed we dwalen af, het ging om probiotica.

Deel Deze Pagina