Hoi allemaal, Ik heb een vraagje over een contract dat ik deze week ga tekenen. Via een bedrijf in de buurt ga ik een opleiding van 10 weken volgen, en vervolgens zullen zij mij voor een jaar als trainee bij één van hun opdrachtgevers plaatsen met de intentie dat die opdrachtgever mij daarna in dienst neemt. Als ik binnen een jaar ander werk heb, moet ik hen de opleidingskosten betalen (3500, dat betalen is voor mij niet direct een optie want dan is een groot deel van mijn spaargeld erdoor heen). Weten jullie of ze ook een clausule in het contract mogen opnemen waarin staat dat je bij zwangerschap dit bedrag terug moet betalen? Ik durfde er tijdens het gesprek niet naar te vragen, omdat het mij geen goed idee leek de aandacht op mijn kinderwens te vestigen. Even voor de goede orde: ik ben nu niet zwanger maar mijn vriend in ik waren van plan om na de volgende pilstrip te stoppen met de pil. Bedankt alvast!
Nee, dat soort discriminerende dingen mogen ze niet opnemen in een contract. Dus wel inderdaad dat je moet terugbetalen wanneer je binnen een X-periode weer gaat vertrekken.... lijkt me ook wel logisch, want ze investeren in jou en jij zegt "Hoedoe en bedankt!, ik heb een andere baan" Maar zwangerschap is geen reden om te zeggen dat je het opleidingsgeld moet terug betalen.... ik ga er niet direct van uit dat jij na je zwangerschap stopt met werken????
en even goed de tekst nakijken... ze willen er wel eens in zetten dat je het moet betalen als het dienstverband eindigt... maar je moet er dan expliciet van maken dat het is ALLEEN als jij ontslag neemt! (en dus niet als zij je ontslaan of zij je contract niet verlengen)