hoi meiden, 2,5 weken geleden heb ik een ijzerinfuus gehad omdat me ijzergehalte niet omhoog wou gaan. ik heb toen een infuus gehad bovenop me hand. en verder geen problemen. afgelopen vrijdag kreeg ik weer zo ijzerinfuus. weer bovenop me hand. echter heb ik nu veel pijn. de pijn begon zo half uur na het infuus. er zit een rode gezwolle plek op me pols (ongeveer 4cm onder de plaats waar ze het infuus gezet hadden) bewegen lukt wel maar is erg gevoelig. weet iemand wat dit kan zijn? ik moet woensdag weer naar de gyn en zal het ook aan hem vragen.
Het kan zijn dat ze de ader hebben "doorgeprikt" cq dat er een kleine lekkage is geweest. Dit geeft een gezwollen gevoelige plek. Wanneer ze bij mij bloedprikken en dat niet goed doen, dan is mijn elleboogholte ook helemaal blauw en gevoelig.
bedankt voor je snelle reactie ik zat er eerst ook aan te denken dat ze misschien de ader doorgeprikt hebben alleen vind ik het wel raar dat de pijnlijke plek 4cm onder het 'gaatje' van het infuus zit. tussen de plek en het infuus gaatje is het niet rood en ook niet gevoelig.
Ik vermoed dat je een aderontsteking hebt. Je lichaam reageert met een ontsteking op het lichaamsvreemde naaldje van het infuus (of op de ingespoten stof). Wat wel wil helpen is de plek zachtjes masseren (auw!) een aantal keer per dag (stimuleert de doorbloeding en dus genezing). En anders even je huisarts bellen en vragen om een receptje voor Hirudoid-creme.
Het kan zijn dat het infuus uit je ader geschoten is en er wat venofer(zo heet die medicatie vaak) onder de huid gekomen is. Venofer reageerd met het weefsel en kan daarom een rode/gezwollen plek geven. Het is dan een soort van ontsteking. Ook een aderontsteking is goed mogelijk. Mijn tip: koelen met koude washandjes of een coldpack(ijs niet direct op de huid maar met doek er tussen) en als je er veel last van hebt bij de apotheek een tube hiroduidcreme halen. Dan kan het vrij snel over zijn. Een standaard infuusnaald wordt een 3 a 4 cm in je ader 'opgeschoven'