mag je baas weigeren om parttime te gaan werken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door anastasia, 21 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Ik werk in het ziekenhuis, en werk 36 uur alle diensten.
    Nu wil ik als de kleine geboren wordt 3 dagen gaanw erken dus 24 uur.
    Ik vraag me alleen af of de baas dit mag weigeren.
    En als de baas weigert wat dan de mogelijkheden zijn.
    Is het mogelijk om vaste dagen te gaan werken of niet?

Ik hoor graag van jullie wat jullie ervaringen zijn.

2. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

Als je langer als een jaar in dienst bent, dan kun je een verzoek indienen om minder uren te gaan werken. In principe kan je werkgever dit verzoek niet weigeren. Alleen als er problemen komen met de bedrijfsbelangen als jij minder uren gaat werken, dan zouden ze het wel kunnen weigeren. Bij grotere bedrijven (zoals een ziekenhuis) is het vaak wel mogelijk om minder uren te gaan werken.

Hoe die uren ingedeeld gaan worden, dat is een heel ander verhaal. Dat zou je moeten overleggen met je werkgever, want hier zijn verder geen regels/wetten aan verbonden.

Ik werk ook in de gezondheidszorg, 36 uur per week in dagdiensten en slaapdiensten op 3 locaties. Ik wilde na de bevalling graag 16 uur per week gaan werken op vaste dagen. Anders zou het moeilijk zijn om opvang te regelen. Mijn werkgever vond het geen probleem om minder uren te gaan werken, maar een vaste slaapdienst zou niet mogelijk zijn. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat ik 2 vaste dagdiensten zou draaien op de hoofdlocatie.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina