Zwangerschapsverlof is heel prettig, maar in hoeverre is het nodig? Zijn die vier weken medisch bepaald of ligt dat aan de zwangere zelf, hoe die zich voelt? Ik vraag dit omdat ik met een fulltime studie ben begonnen waardoor ik ook veel reistijd heb. Als ik me aan de vier weken zwangerschapsverlof hou, mis ik tentamens die in mijn eerste verlofweek worden afgenomen. Ik weet dus niet of ik dan maar drie weken verlof zal nemen, of dat ik de tentamens op een later tijdstip probeer te maken. Ik wil natuurlijk zo weinig mogelijk achterstand oplopen, maar als het erop aan komt, gaat de gezondheid van het kind en mij wel voor. Mijn freelance werk heb ik al op een laag pitje gezet om te veel stress te vermijden. Dit is mijn eerste zwangerschap. Ik ben nu bijna 17 weken zwanger en weet absoluut niet wat me de komende maanden nog te wachten staat. Laat staan hoe de laatste weken zullen zijn. Misschien smacht ik over een paar maanden wel naar verlof! Hoe zat/zit dat bij jullie? Hoe nodig waren die vier weken verlof? Had het ook makkelijk minder kunnen zijn, of liever veel meer? Is dat vanwege fysieke redenen, of ook mentaal zoals stress, concentratie en dergelijke?
geen idee hoe dat in nederland zit in belgie heb je 6 weken verlof waarvan 1 verplicht dus hier mag je door blijven werken tot 1 week voor je bevalingsdatum. die andere 5 weken naam je mee naar je post nataal verlof geen idee hoe dat bij jullie zit.
't Is wettelijk bepaald dat een vrouw daar recht op heeft. Als je werkt mág je volgens mij niet eens langer doorwerken. Maar in jouw geval... ik zou het gewoon eens aankijken, met je studie. En je weet niet hoe je je dan voelt. Ik was er toen echt aan toe.
Je mag met je studie volgens mij zo lang door gaan als je zelf wilt. Maar geloof me als jij veel reistijd heb en dan nog eens moet studeren dan ben je blij als je gewoon lekker met verlof mag. Ik was er ook heel erg aan toe en moest al verplicht 8 weken van te voren ivm complicaties. je weet nooit hoe je zwangerschap verloopt natuurlijk.
Klopt, dat ligt aan elke vrouw zelf. Ik kan niets anders kan doen dan afwachten hoe ik er tegen die tijd bij lig/zit/sta/wandel/waggel... Maar ik ben ook nieuwsgierig: waren jullie echt toe aan verlof? En waarom dan? Of hadden jullie nog gemakkelijk een paar weken door kunnen gaan?
Nou mijn verlof zou eigenlijk 27 sept ingaan. Maar vanmorgen kon ik ineens niet meer, en op advies van de vk ben ik nu dus met verlof. Ik baal ervan als een stekker want het ging tot gisteren toe hardstikke lekker (heb zwaar beroep, ben vrachtwagenchauffeur)
als je werkt is het inderdaad verplicht om te stoppen 4 weken voor de uitgerekende datum. Ook komt er uit onderzoeken dat vrouwen die later stoppen als 6 weken ervoor kleinere baby's krijgen. Het verlof krijg je niet zomaar he! en je hebt die rust ook nodig lichamelijk en geestelijk het is niet niks een kind krijgen!
Ik zit een beetje in dezelfde situatie.. Ik ben bezig met het laatste jaar van mijn studie. Ik loop 2 dagen in de week stage en moet op de maandag de hele dag naar school. Van stage neem ik gewoon 16 weken verlof (denk zelf 18 want kerstvakantie zit er tussen, joepie!) Maar ik wil ook niet teveel van school missen omdat je dat allemaal oet inhalen. Ik kijk dus gewoon hoe het gaat en voel ik me goed blijf ik naar school gaan zolang ik kan. Wel ga ik proberen de dag wat korter te maken en wat meer thuis te doen en naar de vakken te gaan die echt verplicht zijn. Als het niet meer lukt ga ik niet meer. Ik kijk het dus gewoon even aan. Denk dat als je je super goed voelt en je overlegt met je vk dat je best wat langer door kan gaan met school. Maar zo gauw je merkt dat het minder gaat of je zelfs twijfelt zou ik lekker met verlof gaan!
Ik werk gewoon en was van plan om 4 weken voor de bevalling verlof te nemen. Met 22 weken kwam ik echter in de ziektewet vanwege bekken- en rugklachten. Na een maand ben ik weer 12 uur (3 dagen van 4 uur) per week gaan werken, alleen administratieve handelingen. Met 30 weken moest ik van de verloskundige volledig stoppen met werken, omdat mijn baarmoeder te gespannen was en ik veel vruchtwater had. Vantevoren kun je dus niet bepalen hoe je zwangerschap gaat verlopen... Een zwangerschap duurt ongeveer 40 weken, vanaf 37 weken mag je in principe thuis bevallen. De meeste baby's worden tussen de 38 en 42 weken geboren. Met 37 weken is je kindje erg actief, je hebt dus veel bewegingen in je buik. Ook kun je last hebben van harde buiken, krampen en steken. Ik weet niet of het dan handig is om dan tentamens te maken? Ze zeggen dat je concentratievermogen op het eind van je zwangerschap ook minder is, vandaar dat ze dan autorijden afraden, dus ben je dan mentaal wel in staat om in de leerboeken te kruipen? Maarja, je kan het altijd proberen. Mocht het niet lukken, dan kun je alsnog opgeven voor de hertentamens, toch?
Ligt helemaal aan je zwangerschap. Gewoon goed naar je lichaam luisteren. Bij de eerste 2 heb ik tot 4 weken voor de uitgetelde datum gewerkt (eerst 40 uur en daarna 24 uur) en was echt niet aan verlof toe. Nu was ik 6 weken van te voren (en eigenlijk nog eerder) aan verlof toe. Marsja
hoe het met studie zit , weet ik niet precies, maar normaal is de vrouw VERPLICHT 4 weken van tevoren verlof te nemen, opdat de werkgever dit verplicht is, geloof ik.....