Hoi, Op dit moment ben ik pas 18 weken zwanger, maar helaas al last van bekkeninstabiliteit. Nu lees ik op verschillende sites dat, als je het eenmaal hebt, de pijn niet meer zal verminderen. Wel zijn er oefeningen waardoor de b.i. niet erger wordt. Vandaag vertelde iemand mij dat je wel degelijk tijdens de zwangerschap van je b.i. af kan komen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heb je er last van gehouden tot aan (of na) de bevalling?
Weet je wel zeker dat die persoon BI had dan? Met de nodige oefeningen en therapie, osteopathie heb ik het redelijk stabiel kunnen houden maar het is toch echt wel erger geworden dan in het begin (ik kreeg het helaas ook met 10 weken en vanaf 14 weken thuis). Heb nog nooit gehoord dat iemand ervan is 'genezen' tijdens de zwangerschap. BI ontstaat namelijk door het hormoon Relaxine en dat blijft de gehel zwangerschap in je lichaam om je bekken en banden op de zwangerschap voor te bereiden. Die zorgen er namelijk voor dat de boel wat verweekt en er tijdens de bevalling genoeg ruimte in je bekken is om de baby erdoor te laten komen.
Het was een fysio die de therapie van Cecile Rost geeft. Meer weet ik er niet van, maar vond het ook wat vreemd...
Hier ook iemand met BI, het begon helaas ook al vroeg in de zwangerschap met 8 weken de eerste klachten . Met behulp van oefeningen en intensieve zwangerschapsyoga heb ik het lang dragelijk en bij tijd en wijle redelijk stabiel kunnen houden maar inmiddels lijkt het allemaal niet meer uit te maken. De yoga en veel oefeningen kan ik/mijn bekken in elk geval niet meer aan. Het is gewoon niet leuk meer :x. Ik weet dat meiden die een milde vorm hebben (bekkenpijn) het idd stabiel kunnen houden als ze op tijd met oefeningen beginnen en daardoor niet echt BI ontwikkelen. Maar volgens mij is dat een minderheid voor wie dat geldt. Sterkte en vooral veel oefeningen doen en hopelijk kun je het dan een beetje beperken!
Ik had met 10 weken al last van bekkeninstabiliteit en met 16 weken was het zo erg dat ik niks meer kon. Na een paar bezoeken aan de fysiotherapeut kon ik tenminste weer een beetje lopen, er zat een zenuw in mijn bil klem en dat kon eruit gehaald worden. Maar de overige BI-klachten zijn gedurende de hele zwangerschap gebleven. Ik heb tips gekregen wat betreft het opstaan, in bed omdraaien, in- en uit de auto stappen, hoe kun je het beste tillen, enz. Ik moest me dus zeker aanpassen. Onze meid is inmiddels bijna 17 maanden en helaas heb ik nog steeds last van klachten. Ik kan merken dat er ruimte op mijn bekken zit, waardoor ik veel last van mijn rug heb. En ik ben bang dat ik daar ook niet meer van af ga komen. Ik geloof dus ook niet dat je kunt genezen van bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap. Een week bekken hou je gedurende de hele zwangerschap en nog een poos daarna, dat is niet te verhelpen mbv medicatie of therapie. Dan heeft die persoon zeer waarschijnlijk geen bekkeninstabiliteit gehad, maar wat anders.
Daar heb ik nog nooit van gehoord! Bij een groot deel van de vrouwen is de BI na de bevalling (zo goed als) over. Helaas bij mij niet, ben er nog altijd niet klaar mee..... Als ik je een goede therapie met oefeningen aan mag raden: Cesartherapie. Verlicht je klachten behoorlijk tijdens de zwangerschap en ook na de bevalling krijg je oefeningen (indien nodig) die je helpen met je lichaamshouding en met de pijn om te gaan.