mag je de milkshakes van de macdonald gewoon hebben?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door puka, 7 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik vond dit nog op een site van het RIVM:

4.2 Besmettingsweg
    Doordat Listeria monocytogenes ook bij lage temperatuur (vanaf 3°C) groeit, is het bewaren van langdurig gekoelde consumptieartikelen risicovol. Infecties ontstaan vooral via het eten van voedsel dat besmet is met Listeria. Voorbeelden van risicoproducten zijn: zachte kazen zoals Brie en Camembert die met ongepasteuriseerde melk zijn bereid, paté en andere vleeswaren, gerookte of gemarineerde vis, gerookte mosselen, ongepasteuriseerde melk, kant-en-klare pannenkoeken en softijs.

8.2 Algemene preventieve maatregelen
    • Zwangeren, immuno-incompetenten en ouderen wordt geadviseerd het eten van risicovolle producten te vermijden, bijvoorbeeld vleeswaren (met name met een lange bewaartijd), zachte kaassoorten, gerookte of gemarineerde vis, ongepasteuriseerde melk en softijs.

Een ieder moet natuurlijk doen waar zij zich goed bij acht. Ik eet geen enkel product waarbij ik de kans loop op een listeria-besmetting.

2. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Nooit geweten van ijs :confused:. Ik heb toch wel zeker 4x in de week milkshakes gedronken.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.245
    36.027
    113
    Ik ook niet van de pannekoeken trouwens, daar at ik me ongans in bij de zwangerschap van mijn zoontje!

4. puka

puka Lid

29 dec 2008
    9
    0
    0
    oke dan ben ik gerust gesteld bedankt voor de tips!

5. malleboe

malleboe Actief lid

15 okt 2008
    388
    0
    0
    Capelle aan den IJssel
    Ik zag de titel van dit topic en ik schrok even! Ik ben een McShake aardbeien junk en dat is nu ik zwanger ben alleen maar erger geworden :) Dus ik ben blij dat het gewoon mag :D

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik hou ook van milkshakes nu.. mijn vk heeft me een folder gegeven met wat wel en niet mag en daar houd ik me gewoon aan. softijs staat er niet in. we blijven aan de gang zeg!

7. zogelukkig

Als het RIVM softijs in hetzelfde rijtje plaatst met rauw vlees, ongepasteuriserde zachte kaas en gerookte vacu-verpakte vis, dan neem IK dat wel serieus.

Maar nogmaals; je moet doen waar je je goed bij voelt. ;)

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

dat is ook zo. moet er wel bij zeggen dat ik vroeger in een zaak heb gewerkt waar we softijs hadden en ik weet heo streng de controles zijn en hoe goed er (over het algemeen) schoon wordt gemaakt. maar er zullen vast winkels zijn die er met de pet naar gooien.

9. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Nee dat weet ik, maar smerig is het wel...
    Ben daar nog nooit naar het toilet geweest, zo te lezen moet ik dat ook niet doen :)

10. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik denk ook dat dat juist is waar de schoen wringt en het risico ligt, je weet niet hoe de hygiene ergens is en dan zijn dit soort producten gewoon vatbaar voor bacterieen.
    ik ga over hopelijk 3 weken weer een absurde maaltijd met alle dingen die niet 'mogen' samenstellen haha

11. zogelukkig

Ik heb zo de pest aan vieze toiletten! Voorheen hing ik wel, maar dat gaat me nu niet meer zo goed af. Ik heb van die papieren brilletjes gekocht die je over de bril kan leggen en ik heb altijd desinfecterende doekjes voor weet-ik-veel-wat en de handen bij me.... noem het hysterisch, maar ik weiger op een vies toilet te gaan (en ik moet nogal vaak, haha!). ;)

12. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Ik ook :p.

13. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik heb deze zwangerschap een andere vk, en die wees me erop dat je in de zwangerschap geen softijs mag. Toen ik laatst bij een verlaten snackbarretje in de stad een milkshake wilde bestellen herinnerde mijn man me eraan. Vorige week heb ik wel een milkshake bij de mac gedronken. Ik vind er een verschil in zitten of het apparaat vaak gebruikt wordt, of dat je kans hebt dat de substantie al een maand in het apparaat broeit. Bij dat verlaten snacktentje had dat zomaar gekund. Ik zou dus zeker kijken waar je een ijsje haalt, maar zou het mezelf ook niet helemaal ontzeggen. Zo af en toe een shake bij een veilige tent moet kunnen vind ik.

14. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    maar hoe weet je of de mac deze machines goed schoonmaakt. de doorstroom van het ijs is niet het enige dat bepaalt of een machine schoon is?! vind het opvallend dat iedereen blind vertrouwd op de mac omdat ze groot en druk bezocht zijn, terwijl dat onderzoek van trosradar aanwees dat de burger king zeer slechte kwaliteit leverde. toch ook groot en druk bezocht?!

15. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

gewoon lekker zelf milkshakes maken, veilig en lekker :)

16. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    heb je een goed recept?! :D

17. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

hahaha, ik heb mijn borsten vol melk, wacht, ik spring ff op en neer :)

18. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    haha, werkt niet, heb ik al eens geprobeerd, geen succes, gaf alleen pijnlijke boobs hihi

19. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik heb er een tijdje gewerkt naast school. Schoonmaakbeleid was in ieder geval in dat filiaal conform de mac-richtlijnen, en die zijn streng. Goede doorstroom is inderdaad niet het enige dat telt, doch heeft stilstaand lauw softijsmelk veel meer kans op de listeriabacterie. Slechte hygiene geeft weer meer kans op andere bacterien.

20. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dat snap ik, maar merk dat velen puur op de grote van een keten vertrouwen en dat zou ik zelf niet doen, kijk naar een burger king. als je weet hoe het er daar aan toe gaat is het heel iets anders natuurlijk, dan heb je directe ervaring. toch blijft het per filiaal verschillen. vind het moeilijk, ben gek op milkshakes, ben erg nuchter en toch denk ik dan 'ach, kan ik echt niet even zonder?!'

maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk, dat is nou juist het mooie van de mens ;)

Deel Deze Pagina