Hallo! Sinds vorig jaar augustus ben ik gestopt met de pil. Ik was meteen weer heel regelmatig ongesteld en ik voel m'n eisprong ook heel duidelijk. Na 9 maanden was ik dan eindelijk zwanger. Helaas eindigde het na 6,5 week in een miskraam. Meteen 2 weken daarna had ik alweer een eisprong en was ook meteen weer zwanger! Na 11 weken eindigde ook deze zwangerschap in een miskraam, of eigenlijk missed abortion. Het kindje was na 8,5 week gestopt met leven. Ik ben beide keren niet gecurreteerd omdat ik er de voorkeur aan gaf om de natuur zijn werk te laten doen. Na de 2e MK hebben we 1 maand bewust niets gedaan rondom de eisprong, want het leek me beter om nog een keer echt ongesteld te worden zodat m'n baarmoeder extra schoon zou zijn. De maand erop zijn we er wel weer bewust mee bezig geweest en ja hoor, weer zwanger! Nu ben ik 5 weken zwanger. Nog niet jubelend blij, maar in de afwachtende fase. Mijn vraag is eigenlijk: Je hoort en leest wel dat je na een miskraam extra vruchtbaar zou zijn. In mijn geval lijkt dat ook zo te zijn, maar hoe kan dat? Is daar iets over bekend? Men zegt dat het aan de hormonen ligt, maar welke hormonen dan en wat doen die? Hopelijk is bij jullie daar iets over bekend. Het is voor mij pure interesse want ik vind het zo wonderlijk dat het eerst 8 maanden niet lukte om zwanger te worden en daarna steeds wel.
hoi, sorry dat het even duurde voordat je antwoord kreeg. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat je meer vruchtbaar bent na een miskraam. Het kan zeker niet door de hormonen komen, want als de miskraam voorbij is, zijn de hormonen ook verdwenen. In jouw geval lijkt het wel zo te zijn, maar er zijn even zovele gevallen bekend waar het (weer) heel lang duurt voor er een nieuwe zwangerschap komt. Ik hoop van harte voor je dat het goed gaat deze keer! Slik je al foliumzuur? En extra vitaminen kunnen ook geen kwaad, vooral vitamine C. Mirjam
Hoi Mirjam, Dank je voor je antwoord. Het leek me al vreemd dat het door de hormonen zou komen. Ik heb dus gewoon puur geluk dat ik de laatste tijd zo snel zwanger raak! Sinds juli vorig jaar slik ik al foliumzuur, extra vitamine C slik ik ook iedere dag. Ik heb ook een potje multivitaminen voor zwangeren van het Kruidvat. Daar zit hetzelfde in als in een duur merk (Davitamon geloof ik), is alleen een stuk goedkoper. Dat slik ik sinds ik weet dat ik zwanger ben. Wel zo makkelijk, 1 pil waar alles in zit. Groetjes!