Mag je droge worst en brie eten tijdens de zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door iCk, 26 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iCk

iCk Lid

3 jul 2008
    36
    0
    0
    hallo dames

ik heb toch zo'n zin in brie en droge worst
    alleen ik heb geen idee of ik het mag eten

bijv: welke brie mag wel en welke niet

en mag ik uberhaud droge worst

hoor het graag van jullie

2. Brabantsmeisje

Brabantsmeisje Bekend lid

13 jul 2012
    923
    46
    28
    Vrouw
    honden gedragstherapeut
    Noord Brabant
    Brie mag je niet als er rauwe melk in verwerkt is (dan staat er au lait cru)

Droge worst is geloof ik bewerkt dus dat mag gewoon.
    Ik zou geen heel worst op eten, maar ik pak zelf ook af en toe gewoon een stukje hoor.
    Als het uit de supermarkt komt mag het overigens bijna altijd wel (geen voorverpakte maatjes haring of gerookte zalm dan) maar voor de rest is het bijna allemaal bewerkt.

Gewoon ff op de verpakking kijken of er rauwe melk, rauwe eieren of rauw vlees in zit.
    Als dat niet zo is en je eet het met mate kan het echt geen kwaad.

3. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Brie mag je gewoon zolang het van gepasteuriseerde melk is gemaakt. Vaak als het van rauwe melk is gemaakt staat er Au lait cru op, die mag je dus niet! Maar volgens mij zijn er weinig supermarkten die brie van rauwe melk verkopen.

Droge worst weet ik niet?

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Brie uit de supermarkt mag je gewoon eten, die zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk. Alleen als het een rauwmelkse brie is moet je m laten staan. Er staat dan op "au lait cru".

5. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0
    Brie mag van mijn vk als het van gepasteuriseerde melk is en er dus geen "au lait cru" op staat! Zolang het dus maar niet van rauwe melk is gemaakt!

De meeste uit de nederlandse supermarkten mogen dus gewoon!!

6. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

30 dec 2011
    2.576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik sluit me aan bij de rest van de brie. Ook hier in mijn zwangerschap gewoon gegeten. De normale supermarkten verkopen geen brie van rauwe melk.. of je moet naar iets van een klein apart winkeltje gaan..daar zouden ze dat kunnen verkopen. Dus lekker van je brie genieten.

Worst durf ik niet te zeggen maar dacht idd met mate...

7. chelle93

chelle93 Actief lid

9 dec 2012
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet dat je de brie van de Lidl mag hebben

8. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Droge worst is niet gaar. Iets hoger risico op bacterien dus. Wat iemand zegt: klein stukje maakt niet uit, is onzin. Het gaat erom dat je zulk voedsel moet vermijden om besmetting te voorkomen, niet de inname moet beperken.

9. Saffron88

Saffron88 Actief lid

28 okt 2012
    313
    1
    0
    Regio Rotterdam
    Président Brie mag je gewoon hebben hoor! Droge worst weet ik niet, vind ik niet te eten dus nooit naar gekeken ;)

10. xxxtinaxxx

17 mei 2011
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee droge worst mag niet zit wel rauw vlees in dus zal er helemaal niks van nemen

Dit heb ik van internet gehaald:
    In rauw vlees kan Toxoplasmose zitten, dit is een parasiet die in katten ontlasting zit. Maak dus geen kattenbakken schoon, draag handschoenen bij het tuinieren.
    Was je groente voor gebruik en eet geen rauw vlees zoals halfdoorbakken biefstuk, tartaar, carpaccio. Houdt er rekening mee dat ook lamsvlees wel eens medium wordt geserveerd. Eet geen rauwe vleeswaren zoals, filet americain, ossenworst, rosbief, rauwe ham, metworst, salami en cervelaat. Wasvoorgesneden groentenogmaalsen kook dit het liefst voor bereiding. Voorverpakte salades en groenten met dressing kun je niet meer wassen. Wij raden het dan ook af deze zo te eten.

Ps metworst is droge worst...

11. iCk

iCk Lid

3 jul 2008
    36
    0
    0
    Dank jullie wel voor de reacties ben een stuk wijzer nu..
    voor mij dus geen Droge worst haha
    maar wel een lekker stukje brie

12. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    onder gezondheid staat ook een topic over droge worst en daar is niemand die zegt dat het niet mag. De meningen zijn erover verdeeld maar ook bij de verloskundige hier loopt er een topic over, zij geeft aan dat het mag.
    Persoonlijk eet ik het wel omdat het bewerkt is en ik het ff niet kan latwn. Maar je moet natuurlijk datgene eten waar jij je goed bij voelt.

13. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ik at veel brie in mijn eerste zwangerschap, maar de hele familie keurde het af: Dat mag niet!!!!!
    Maar niet naar luisteren want alle voorgaande verhalen kloppen als een bus! Uit de supermarkt kun je ze gewoon eten!

14. Delta

Delta Niet meer actief

Ik heb brie gegeten en ook een keer droge worst, wist niet dat het niet mocht?! Dacht inderdaad dat het bewerkt was..

15. Brabantsmeisje

Brabantsmeisje Bekend lid

13 jul 2012
    923
    46
    28
    Vrouw
    honden gedragstherapeut
    Noord Brabant
    Ik dacht ook echt dat het mocht omdat het wel bewerkt is.
    Maar lees inderdaad nu een hele hoop verschillende verhalen.

Ook las ik dat ongeveer 55% al eens toxoplasmose heeft gehad in hun leven en daar al antistoffen voor heeft aangemaakt.
    Wat niet betekend dat je nu massaal rauwe producten moet gaan eten en met kattenpoep moet gaan jongleren natuurlijk ;)

16. Boyandgirl

Boyandgirl Actief lid

24 nov 2009
    444
    0
    0
    Welke vleeswaren mag je wel en niet eten als je zwanger bent? Voedingsdeskundige Natascha Roukema geeft antwoord.

Droge worst

Gedroogde worst is bewerkt en gezouten. Hierdoor zitten er in het product geen schadelijke bacteriën voor je ongeboren baby.

17. Sensa

Sensa Bekend lid

22 mei 2009
    591
    0
    0
    Pedagogischmedewerker
    Apeldoorn

Het is bewerkt en gedroogd. Vorige zwangerschap ook gewoon gegeten en mijn verloskundige heeft er nooit iets van gezegd.

Maar ja, ik merk al dat er veel verschillende antwoorden over komen.
    En voor mijn gevoel mogen zwangere vrouwen steeds minder! Dus, ik ga gewoon genieten en op mijn gevoel af. Tenzij ik natuurlijk zeker weet dat dingen echt rauw zijn en niet bewerkt zijn. Zwanger zijn is immers geen ziekte. En wij zijn er tenslotte ook gekomen..

18. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Droge worst mag je idd gewoon hebben.
    Voor alles geldt met mate, wat je ook eet.

19. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier ook een brieverslaafde. Uit de supermarkt van gepasteuriseerde melk uiteraard.
    Mijn familie kijkt ook een beetje vreemd. Die begrijpen het ook niet dat je brie van gepasteuriseerde melk gewoon kunt eten.

Droge worst is bewerkt en gezouten. Desondanks staan er tegenstrijdige berichten over op internet. Dus ik zou voorzichtig zijn met droge worst.

20. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Ik persoonlijk hou niet van droge worst dus eet ik het ook niet. Verder doe ik heel voorzichtig met eten; als ik het niet zeker weet laat ik het staan. Maar het is wel gek. De generatie van mijn moeder mocht alles behalve roken en drinken zover ik weet. En toch neem ik geen risico.

Deel Deze Pagina