Hallo allemaal, Ik ben zwanger en ik ga in juni met verlof. Tot zover is alles goed geregeld. Ik kom terug van mijn verlof in september (eind september). Aangezien mijn werkgever veelste lang op zich liet wachten welke dagen ik mocht gaan werken, heb ik met het kdv gezegd; de dagen dat ik wil werken, vul die maar in, zodat de kleine per 1 oktober daar naar toe kan gaan. Ik ga werken op di, wo en vrij. Maar nu wil mijn baas dat ik ma kom werken i.p.v. di. Maar bij het kdv is pas over een half jaar plaats op die dagen dat hij wil. Dus ik moet een half jaar de dagen werken die ik eerst in gedachte had en pas in maart 2009 de dagen wat mijn baas wilde. Ik doe best wel verantwoordelijk werk. Maar hij wil dat er 1 persoon verantwoordelijk is voor dit werk. En nu gaat mijn collega mijn werk overnemen totdat ik (maart 2009) weer alles kan oppakken. Nu wil hij me een functiegroep terug zetten, want in maart 2009 krijg ik mijn taken niet meer terug. En ik vroeg waarom moet ik dan deze dagen werken als ik toch mijn werk niet terug krijgt, maar daar heeft hij geen antwoord op. Wat voor stappen kan ik ondernemen of moet ik hier mee akkoord gaan of moet ik ander werk gaan zoeken (het laatste was ik wel van plan hoor, maar dat is pas voor een later stadium) Kan iemand mij advies geven? Alvast bedankt. Gr. Bianca
poeh. Ik weet daar niet het verlossende antwoord op, maar heb je een vakbond? Misschien een bureau voor rechtshulp inschakelen?
Nou moet ik ook zeggen dat ik niet bij een Nederlands bedrijf werk. Ik werk bij een Taiwanees bedrijf die gevestigd is in Nederland, maar ze moeten zich wel aan de wetten en regels houden wat in Nederland zijn voor het bedrijfsleven. We hebben niet echt een CAO. Dus ik vind het ook vervelend.
Werken jullie in de zorg? Ik wel en ik ga zelf een functie groep terug. Maar volgens mij mag je niet zomaar een functie groep terug gezet worden. Alleen als je niet of niet goed zou functioneren. Maar dan nog moet je een heel traject krijgen. Maar goed zo is het bij ons zoals ik het gehoord heb van iemand van de OR. Ik neem eigenlijk aan dat het zo wettelijk is geregeld en niet dat het per instelling anders is. Wat misschien wel zo is, is dat ze een minimaal aantal uren of iets dergelijks hebben voor je oude functie en dat je nu misschien minder gaat werken. Dat was bij mij ook zo. Ik ben pb-er en die moeten minimaal 21,6 uu werken. Anders idd de vakbond inschakelen.
Veranderen van de overeengekomen functie In beginsel hoeft de medewerker niet in te stemmen met een wijziging van de functie die de werkgever voorstelt. Echter, de omstandigheden kunnen dusdanig zijn dat het onredelijk is als de medewerker hiermee niet instemt. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen indien: - De afdeling waar de medewerker werkt wordt gereorganiseerd (verandert, ingekrompen of opgeheven), omdat bijvoorbeeld de markt van de onderneming verandert of de onderneming een andere werkwijze kiest. - De conflicten op de afdeling tussen de medewerker en andere werknemers dusdanig zijn, dat de medewerker op deze afdeling niet meer naar behoren kan functioneren, terwijl de medewerker de functie alleen op deze afdeling kan vervullen. - De medewerker functioneert zo slecht dat het noodzakelijk is om de medewerker een andere functie te geven. In dergelijke omstandigheden kunnen er ook redenen zijn om het salaris aan te passen aan het nieuwe functieniveau. - De medewerker is te vaak ziek, waardoor hij niet hetzelfde werk kan blijven doen door een gebrek aan continuïteit (2.2.3.). - De medewerker is de enige die een voor de onderneming (zeer) belangrijke andere functie kan vervullen. Doet voorgaande zich voor, dan zal de medewerker doorgaans aan de verandering mee moeten werken. Er kunnen evenwel andere omstandigheden van belang zijn die er voor zorgen dat die verandering niet in redelijkheid van de medewerker verlangd kan worden. Wordt er gestopt met de vorige functie, dan moet vervolgens de werkgever redelijk te werk gaan bij het vaststellen van de nieuwe functie. Dat brengt met zich mee dat de functie moet passen bij de medewerker. Dat is niet verplicht als het belang van de organisatie het vervullen van een andere minder passende functie noodzakelijk maakt. Passend kan een functie zijn indien: - deze op het niveau ligt waarop de medewerker werkzaam was (wat betreft kennis, kunde, bevoegdheden en verantwoordelijkheden etc), - het werk en de arbeidsomstandigheden een belasting met zich meebrengt die tot een situatie lijdt die de veiligheid, gezondheid en welzijn van de medewerker waarborgen, - terwijl de genoten opleidingen die relevant waren voor de vorige functie, ook relevant zijn voor de nieuwe functie. Ter beantwoording van de vraag of een functie passend is, kan er bovendien gelet worden op de omstandigheden van het geval, zoals de plaats van de functie in de organisatiestructuur, welk aanzien hoort er bij de werkzaamheden en wat voor inkomen past daar normaal gesproken bij (ook al gaat de medewerker niet minder verdienen). In beginsel moet een medewerker een passende functie krijgen, waarbij zo nodig de functie en arbeidsomstandigheden worden aangepast. De medewerker hoeft geen genoegen te nemen met een mindere functie, wanneer een beter passende functie voorhanden is waarvoor de medewerker voldoende geschikt is. Dit kan zonodig bij de kantonrechter afgedwongen worden, die de werkgever tot tewerkstelling in die functie kan veroordelen. Plaatsing in een minder passende functie is echter mogelijk wanneer het belang van de organisatie het vervullen van die functie noodzakelijk maakt. Deze tekst komt van de site van de Arbeidsrechter. Niet accepteren dus hoor! Succes, Josien
hoi hoi , Josien, dank je wel voor je antwoord,ik zal zeker niet met functievermindering genoegen nemen. (was ik toch al niet van plan,was al naarstig op zoek naar ander werk) Mowton, nee,ik werk niet in de zorg ,ik ben industrieel slager,en werk al jaren met alleen maar mannen. mijn werkgever weet ook niet helemaal wat hij met mijn situatie moet. er is nog nooit iemand met zwanger geweest en zeker niet iemand die minder dan 40/42 uur werkt(van de slagers dan) groetjes diana
HIer hoef je idd geen genoegen mee te nemen, behalve als het in je contract staat. Als ik bijv. een uitzendkracht een contract voor onbepaalde tijd geef (fase C) dan staat daarin dat op het moment dat er geen passende opdracht is, de gedetacheerde werk moet accepteren dat 1 schaal lager is + bijbehorend loon. Maar als het niet in je contract staat, dan hoef je er in principe ook niet mee akkoord te gaan. Het enige wat je baas zou kunnen proberen is aangeven dat jouw functie niet op part-time basis uitgevoerd kan worden. En aangezien jij niet full-time wil werken, krijg je een andere (lagere) functie aangeboden.
Dank je wel Josien, Ik werk zelf op kantoor en ben werkzaam op de fin. afdeling. Ik houd me vooral bezig met bankzaken en salarissen. Daarbij werk ik zeer nauw samen met onze HRM afdeling. Dus je begrijpt dat het best wel verantwoordelijk werk is. Maar ze kunnen me dus niet terugzetten in een andere functiegroep. Ik ga dit zeker niet accepteren. En dank jullie wel voor je informatie en advies. Gr. Bianca
@moderators... deze kan wel dicht. Ik heb het antwoord al en ik ga zeker nog niet tekenen voor m'n nieuwe contract. Eerst ga ik nog een keer onderhandelen. Dank jullie wel voor je adviezen gr. bianca