Maak me vaak behoorlijke zorgen over de hoeveelheid stress in mijn lijf en welk effect dit heeft op de baby. Gisteravond laat ging het even heel slecht (veel stress) en kreeg ik opeens een stekende pijn in m'n buik. Kan dat daardoor komen? Ik ben uiteindelijk naar bed gegaan. Heb die steken niet meer in mijn buik, hoewel ik me ook niet echt lekker voel. Maar het gaat wel. Kan het echt kwaad voor de baby of valt het eigenlijk wel mee?
Ik heb wel ergens gelezen dat een grote hoeveelheid stress kan zorgen voor gedragsproblemen bij je baby.. Maar heb daar geen zekerheid over. Ik heb elke dag stress en maak me best zorgen. Snap hoe je je voely.
Het gaat dan wel om LANGdurige blootstelling aan stress, lees, weken maanden stress. Dus lieve TS probeer het een beetje lost te laten, het valt allemaal wel een beetje mee met de effecten van een avondje stress.
Ik heb het ook niet over 1 avondje stress (was om aan te geven dat ik het gisteravond zo kwaad had dat ik er gewoon benauwd van werd), maar inderdaad weken-, maandenlang. Heb dit overigens ook met de vk besproken al tijdens de intake. En ook al bij de huisarts geweest voor hulp. Dus ben er wel mee bezig om bewust de stress te gaan verminderen. Maar krijg het (op dit moment nog) niet voor elkaar.
Wat ik heb begrepen heeft stress invloed als het gaat om overleven, zoals moeders in oorlogsgebieden. Dit heb ik nagevraagd omdat mijn tweede zwangerschap erg stressvol verliep na het overlijden van mijn zoontjes uit mijn eerste zwangerschap. Je kan je vast wel voorstellen dat dit veel stress gaf, maar er ligt een heerlijk mannetje in bed te kletsen (hij moet gaan slapen), heel vrolijk en gezond! Dus geen zorgen om het feit dat je zorgen hebt!