mag je eerste kind aanwezig zijn bij bevalling in ziekenhuis ?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mamsvan, 6 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik denk dat er bij ons ook een (kleine) kans is dat de eerste er wel bij moet zijn. De enige twee oppas opties die wij hebben, waarbij ik me echt prettig voel (als in: niet erg dat ze weten dat ik ga bevallen en zeker weten dat dochter het daar fijn heeft) wonen op ruim 45 minuten rijden van ons af. Mn vorige bevalling duurde alles bij elkaar 3,5 uur. Er is dus wel een kans dat dochterlief in ieder geval het begin van de bevalling zal meemaken. Mocht het echt hopeloos mis gaan met de bevalling, dan hebben we wel wat noodoplossingen in de buurt, maar bij een normale bevalling maak ik hier liever geen gebruik van, omdat ik weet dat mn dochter dat niet zo leuk zal vinden.

Ik denk overigens dat het bijwonen van een normale bevalling niet traumatisch voor haar hoeft te zijn. Bij heftige pijn wordt ik stil in plaats van dat ik schreeuw en uiterlijk zie je dus weinig aan mij. Daarnaast zijn er heel veel culturen, waar kindjes gewoon bij de bevalling zijn en die kinderen lopen ook geen trauma's op. Mocht de bevalling overhoopts problematisch verlopen, dan kunnen we altijd de noodoplossingen bellen en vragen of zij op mn dochter letter tot de echte oppas het over kan nemen. Ik heb mijn dochter trouwens voor de zekerheid al een aantal programma's over bevallen laten zien, zodat ze enigszins een idee heeft van hoe het is. Ik heb haar ook uitgelegd dat bevallen nou eenmaal pijn doet, maar dat dit erbij hoort en mama's het er graag voor over hebben.

Ik denk dat er zelfs wel een kans is dat ze het best interessant zou vinden. Ze is altijd met me mee geweest naar ziekenhuisafspraken en wordt al vrolijk bij het idee dat mama weer moet bloed prikken. Ze staat er dan met haar kleine neusje vlak bovenop als de naald in mn arm gaat en laatst mocht ze zelfs even met een buisje met bloed schudden van de "prikmevrouw". M'n infuus vorig jaar vond ze ook mateloos interessant en ze wilde me steeds "helpen"met het verschonen van de verbandjes na mn bbz operatie. Mn verloskundige grapt altijd al dat het haast niet anders kan dan dat ze later arts of verpleegkundige wordt met haar interesse voor medische zaken ;).

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.231
    113
    In de ziekenhuizen die ik ken mogen absoluut geen (kleine) kinderen aanwezig zijn (of teveel andere familieleden of begeleiders). Ik vind het plan van je man dan ook echt idioot...

- Je partner hoort er volledig voor jou te zijn en zich niet bezig te hoeven houden met een klein kind. Je moet er niet aan denken dat hij (een deel van) de bevalling mist omdat hij op de gang staat, haar moet bezighouden etc.
    - Een klein kind is vaak niet toegestaan omdat die het medisch personeel in de weg kunnen lopen, aan spullen gaat zitten die gevaarlijk zijn of andere overlast veroorzaken (mede door verveling).
    - Personeel gaat zich niet bezig houden om een bevalling zo bedekt mogelijk te laten verlopen (met lakens etc). Die hebben al hun aandacht nodig voor de bevalling zelf en moeten er goed bij kunnen en alles goed kunnen zien.
    - Veel bevallingen zijn nu eenmaal pijnlijk en met bloed. Als je scheurt of ze moeten knippen wordt het al snel een compleet bloedbad...En wat te denken van complicaties waarbij opeens veel medisch personeel in de ruimte komt of er vervelende handelingen worden uitgevoerd (denk aan het gebruik van de pomp). Dat ziet er voor een kind heel angstig uit. Jij hebt je partner dan hard nodig en het lijkt mij niet dat
    - Alleen de partner mag mee naar de operatiekamer voor een keizersnede. Waar blijft jullie kind dan ?

Als je partner zo moeilijk of laks is met het regelen van oppas zou ik dit zelf doen. Kijk welke mogelijkheden er zijn in de familie. En vrienden in je omgeving. Als het echt niet anders kan huur een betaalde professionele oppas voor bij jullie thuis in.

Verder heb ik ooit het kind van een vriendin opgehaald die (onverwacht) bezig was te bevallen. Kind zat huilend onder een tafel met de handen over de oren. Moeder kon ik door de deur heen nog horen schreeuwen van de pijn.... Leuke ervaring waar het kind nog lang last van heeft gehad (mama gaat dood, mama heeft pijn etc).

3. Meijke

Meijke Niet meer actief

Logeren bij je zus die op 1 uur woont? Als het begint gelijk bellen, heeft ze de tijd jullie kant op te komen en/of nog iets te regelen op haar werk als het een werkdag is.

Ik zou je oudste echt niet meenemen en de andere optie, ik zou het ook niet fijn vinden als je man dan lang thuisblijft terwijl jij in het zkh al weeën hebt.

4. Jori

Jori Bekend lid

6 nov 2012
    864
    0
    16
    Mijn man en ik vinden dat ons kind er niet bij was toen broertje of zusje verwekt is. Dus is de bevalling ook weer een intiem moment van ons samen.

TIp voor oppas: vraag niet wanneer iemand kan. Geef aan de je oppas nodig bent tijdens de bevalling en ze zorgen ervoor hoor dat ze kunnen. Tenzij ze op vakantie zijn natuurlijk. Maar ik zou zeker je zusje vragen om op te passen.

5. skimms

skimms Actief lid

25 apr 2012
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de bevalling zijn van je moeder lijkt me behoorlijk beangstigend voor een jong kind...zou dit persoonlijk nooit willen en vind het ook niet vreemd dat ziekenhuizen dit niet toestaan.
    Dat je vriend het mooi zou vinden als jullie oudste bij het doorknippen van de navelstreng is, kan me nog iets bij voorstellen maar dat is zo moeilijk in de praktijk te brengen...omdat het hele stuk ervoor gewoon niet geschikt is voor kinderen.

6. Malika1989

Malika1989 Bekend lid

19 feb 2014
    815
    59
    28
    Vrouw
    Thuisblijfmoeder
    Zuid-Holland
    Ik zou mijn kind van die leeftijd nooooit erbij houden.
    Ze zijn nog veels te klein daarvoor.

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik kan me niet voorstellen dat je geen oppas kunt vinden. Er is toch wel ergens een familielid of vriendin ofzo?

8. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Lijkt me bijzonder traumatische ervaring voor een kind....

9. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    #49 Mamsvan, 9 aug 2014
    Laatst bewerkt: 9 aug 2014
    Mijn kind zit normaal niet op een bso hoor, ik weet dat er een aanwezig is op zijn school

zijn bso in de zomervakantie gewoon open ??? en kunnen daar ook kids terecht vóór 1x ? Weet een van jullie dat ?

mits de bevalling overdag/s morgens zich aandient dan !

10. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    Hij heeft maar 1 oma en die woont aan de andere kant van het land, is geen optie, opa + vriendin( vaderskant) kent die niet, heeft die al bijna 4 jaar niet gezien, oma ( vaderskant) leeft nog maar daar gaat ie niet heen, ! Dat is geen oma

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar dan moet je dus bevallen tijdens bso uren.. en dat weet je dus niet. Ik zou gewoon nu snel op zoek gaan naar een serieuse oppas en snel kennis maken. Het is dat ik net een ks heb gehad en al druk zat ben anders had ik je zoontje graag opgevangen, je moet hier namelijk wel in de buurt wonen gezien het ziekenhuis waar je gaat bevallen.

12. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    ik woon zelf niet in dordt, maar daar naast in zwijndrecht :) en grote kans is dat ik misschien tijdens de bevalling al in Alblasserdam woon

we zitten vanaf volgende week donderdag ook midden in een verhuizing, we krijgen dan de sleutels van ons nieuwe woning en mijn vriend is van plan samen met een boel collega,s van hem het huis gereed te hebben voor 1 september, we hopen dan ook dat het kindje zich aandient naar week 40, maar goed de kans dat het voor week 40 gebeurd is natuurlijk ook gewoon groot,

de laatste 2 dagen waren behoorlijk hectisch en we hebben het samen met anderen al over de bevalling gehad, we gaan het er vanavond/morgen uitgebreid samen met elkaar erover hebben,

ik heb voor hem nu deze opties :

of zijn broer en vriendin past op zodra bevalling zich aan dient, die passen dan op in ons huis, niet in het huis van zijn broer (daar hebben we onze redenen voor omdat niet te willen) en vriendlief zal zelf gewoon s avond/s nachts thuis zijn bij ons zoontje) tenzij bevalling er s nachts is. mits de bevalling heel lang duurt dan en ook hangt de vakantie van mijn zwager en zijn vriendin hier vanaf, ze gaan eind augustus/begin september 2 weken op vakantie

zijn nichtje pas op als het overdag is. eventueel zullen we aan haar ook kunnen vragen of ons zoontje bij der zou kunnen slapen, we kennen haar niet zo goed, maar ik vertrouw der wel, en heb liever zelf een persoon die ik wat langer ken dan een random oppasser,
    van haar weet ik niet of ze op vakantie gaat nog, maar ik zal dat denk morgen of maandag via facebook aan haar vragen

of hij gaat naar een schoolvriendje en zijn ouders in de buurt, mits die niet op vakantie gaan en het natuurlijk wel willen, ze hebben eerder afgezegd bij een ander oppas afspraak maar wie weet kunnen ze het bij deze wel, en dan zal ons zoon gewoon s avonds s nachts bij vriend zijn.

of ik vraag mijn zus om mij te steunen bij me bevalling mits mijn vriend met bovenstaande niet eens is, wat stom zou zijn. ;)

ik ga het hem dit weekend (vanavond of morgen voorleggen) want ons oudste mee nemen naar de ziekenhuis gaat echt niet,

a we weten niet hoe lang het duurt (bevalling van eerste deed 45u waarvan dus 28u in ziekenhuis
    b als hij zich verveeld wat dan ? (hij word jengelig zeurt om naar buiten te gaan, gaat niet uren lang spelen op de tablet of met speelgoed daarzo)
    c ik wil niet dat die ziet dat ik pijn hebt, ik wil niet dat aanwezig als het echt begint, met bloed enzo en wat er nog meer bij kan komen kijken
    d wat is er iets mis gaat of ik opeens een spoedkeizersnede moet. wat dan

nu heb ik nog een vraagje

ik sta onder behandeling bij de gynaecoloog, nu was ik bij mijn eerste onder behandeling bij een verloskundige,

als de bevalling gaat beginnen moet ik natuurlijk de praktijk bellen, hoe controleren ze dan de ontsluiting, want ik neem aan dat gynecoloog niet bij je thuis komt, of moet dan ook een verloskundige het doen ?

want bij mijn zoontje werd ik steeds gecontroleerd thuis, toen ik 16u naar dat me vliezen waren gebroken en wel heftige weeen nog steeds weinig ontsluiting had, werd ik toen naar de ziekenhuis overgedragen en deed gynecoloog daarzo de bevalling. werd ook niet meer gecontroleerd door mijn verloskundige.

nu is mijn vraagje dus. als mijn bevalling begint, moet je dan meteen naar de ziekenhuis om daar alles af te wachten of word er gecontroleerd door een verloskundige in de buurt thuis ?

13. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Ik zou absoluut mijn dochtertje NIET bij de bevalling willen hebben.
    Punt 1 duurt het voor zo'n kind veeeeeeel te lang, dat hangen en wachten in een ziekenhuis.
    En punt 2, ze zien hun mama pijn hebben, wat voor een kind dus best erg kan zijn.
    Mijn dochtertje bijvoorbeeld raakt al in paniek als ik een keer AUW roep.
    Ze is nu pas 23 maanden, en zal 25 maanden zijn als de 2 jongens geboren worden, maar ongeacht hoe oud ze ook is, een kind bij de bevalling zou ik NOOIT doen.
    Wij hebben nu de afspraak dat mijn zus op onze dochter past, in ons eigen huis, zodra de bevalling begint, of dat de dag van inleiden is aangebroken.

14. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Heb je geen belkaartje?
    Ik moest:
    bij breken vd vliezen bellen
    of bij weeën die 1 uur lang om de vijf min kwamen(bij tweede)
    of bij veel bloedverlies.

15. Meijke

Meijke Niet meer actief

Zo is het bij mij ook!

Fijn dat je wat opties hebt kunnen uitvogelen Mamsvan, niet prettig daar nu nog zo mee bezig te moeten zijn. Hopelijk steunt je partner je!

16. natjes

natjes Niet meer actief

Bij mij begon de bevalling pas echt toen de kids de deur uit waren. Ze hadden er dus ook niet bij kunnen zijn, want de boel zou gewoon stoppen. Ik wilde absoluut niet dat mijn kids zouden zien dat ik pijn had. Onbewust hou je de boel dan dus ook tegen.

(Kids hier 4,5 jaar en 3 jaar)

Gewoon bij de eerste beste wee iemand bellen die desnoods en nog een uur of wat moet rijden. Grote kans dat het pas echt door gaat zetten als je kindje de deur uit is.

17. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    Ik heb een belkaartje, maar ik vraag me af hoe t in verhouding werkt,

We hebben net even besproken en we gaan in elk geval de 3 opties vragen of ze eventueel willen oppassen, ook heb ik aan me zus gevraagd of ze me wilt bijstaan als we toch zonder oppas komen te zitten, ze wilt dat doen maar moet nog op haar werk regelen dat ze oproepbaar is om me in de ziekenhuis te steunen,
    Ze vond het een heel eer dat ik dat haar vroeg:):p

18. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is jouw bevalling dus doe het zoals jij het wil. Persoonlijk? Moet er niet aan denken dat mijn kind van 4 mij zo'n pijn ziet hebben.

Mannen denken over het algemeen trouwens nogal makkelijk dus daar zou ik ook niet teveel in meegaan..

19. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Je zus is dan dus bij jou zodat je zoontje bij je man is. Best een goede oplossing maar waarom draai je het niet om? Kan je zus niet babysitten zodat je man bij jou kan zijn?

20. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    Dat zou ook kunnen idd, :)

Deel Deze Pagina