Mag je geen kaas?

Discussion in 'Gezondheid' started by Delilah, Dec 5, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Delilah

Delilah Niet meer actief

Hoi meiden,

ben er sinds gister achter dat ik in verwachting ben 1 dag voor mijn NOD overduidelijk positief getest... Ben nu een beetje me aan het verdiepen in wat wel en niet goed is.

Klopt het dat je geen kaas mag eten?

2. Angelina

Angelina Niet meer actief

Nee dat klopt niet.

Alle kazen mogen behalve rauwmelkse kazen, maar wanneer de kaas van rauwe melk gemaakt is, staat dat op de verpakking.

Rauwmelkse kazen zijn praktisch niet te koop in de supermarkten!

Gefeliciteerd trouwens!

3. Willow

Willow Actief lid

Jul 31, 2007
    339
    0
    0
    Kaas mag je inderdaad eten, behalve als het raumelkse kazen zijn.

Maar volgens mij zijn ze wel ind e supermarkten te koop. Bij de AH XL bij ons zijn er diverse te koop.

4. Angelina

Angelina Niet meer actief

Dat wist ik niet Willow, mijn VK zei dat 8-[

Maar als de kaas niet verpakt is, dan zullen ze je toch wel kunnen vertellen of het rauwmelkse kaas is toch? Kunt het altijd even navragen dan.

5. Patricia01

Patricia01 VIP lid

Oct 31, 2007
    6,577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Kaas is juist goed, zeker als je niet dol ben op melk of yoghurt wat je vanaf ongeveer 10 weken meer moet nemen voor de kalk..de ontwikkeling van de botten heeft het dan exra nodig. Om de melk te composeren mag je ook een plakje (jonge) kaas dagelijks nemen, alleen kaas van rauwe melk is niet goed voor de bacterie die erin kan zitten.
    Wel oppassen met oude kaas, deze is zout en teveel zout is ook niet goed.
    Ik denk altijd, overal waar TE voorstaat is niet goed.

6. Delilah

Delilah Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties!
    Ik ben gek op kaas nl. heb altijd een plakkie belegen kaas op brood en dacht al wat moet ik nu op brood gaan doen?!

Moet nog een hele hoop ontdekken ben hier nog niet zolang actief op het forum sinds een maandje pas...

7. Ienieminie

Ienieminie Bekend lid

Apr 8, 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Heb hier een pakje parmezaanse kaas voor me staan. Op de verpakking staat het volgende;
    Grana Pardano - Snippers
    rauwe koemelk, zout, stremsel, conserveringsmiddel lisozimen (protein van ei).

Mag niet dus....?

8. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Nee rauwe melk staat er. Mag dus niet.
    En alle boerenkazen zijn ook van rauwe melk. Dat weten ook een hoop mensen niet.
    Kijk gewoon ff op de verpakking als je wat koopt. Je word behoorlijk gek gemaakt. Ging donderdag uit eten. Bestelde witlof soep met gogonzola. Schimmelkaas mag gewoon en is ook niet van rauwe melk.
    Zegt die ober.... Mw dat mag u niet hebben... :confused: haha wel leuk dat hij meedenkt. Maar ik heb het toch lekker genomen en het was heeeeeerlijk... ;)
    Mensen willen vaak gewoon wat zeggen. Steek je een stukje brie in je mond... Ow mag je dat wel. Word er soms een beetje gek van.
    Dus nogmaals, laat je niet gek maken, lees de verpakking en bij twijfel bel je gewoon de VK of stel je hier je vraag. ;)

9. Gezond

Gezond Niet meer actief

Brie mag niet hoor! Blauwe kazen mogen niet...

En gewone kaas... je mag je er lam in eten als je dat wilt hahaahaha
    ik heb kiloooooos gegeten tijdens mijn zwangerschap.... Volgens mij kreeg mij dochter puur kaas naar binnen hahahaha... En ze is nu net zo dol op kaas als mams ;)

Het moet gepasteuriseerd zijn! Daar moet je op letten... met melk dus ook... Staat erop dat het gepasteuriseerd is, is het ok...

10. wendyp

wendyp Niet meer actief

Waarom zou brie niet mogen? Lekker op een toastje.. hmm.. Krijg er spontaan zin in... De meeste brie die in de supermarkt te krijgen zijn, zijn van gepasteuriseerde melk gemaakt. (zie etiket)

@ieniminie... ligt eraan waarvoor je de strooikaas gaat gebruiken? Als je het alsnog opwarmt (bv lasagna oid) mag het gewoon wel... want dan is het natuurlijk niet rauw meer

11. Gezond

Gezond Niet meer actief

Het is mij ten strengste verboden toen ik zwanger was...
    Maar goed... als je er zin in hebt en jij vindt dat mag ... Ik hou je niet tegen ;)

12. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Vroeger werd idd gezegd dat je geen schimmelkazen mocht. Maar dat kwam omdat ze TOEN nog vaak van rauwe melk werden gemaakt.
    Nu mag je gewoon schimmelkaas hoor.
    Wat er wel sinds de laatste tijd is bij gekomen is vacuum verpakte vis zoals gerookte zalm en paling. Maar dat mag je wel hebben als het vers van de visboer komt.

13. Ienieminie

Ienieminie Bekend lid

Apr 8, 2007
    727
    0
    0
    Thanx voor het antwoord!

Goh, wordt nog moeilijk straks met kerst... ;)

14. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Nou die zalm en zo mis ik wel hoor... Vind ik zo lekker....
    Ach ja, is voor het goede doel.
    Maar ik heb nu al zin in het harde pistoletje met een baadje sla, filet american uitjes en peper en zout na m'n bevalling.... Mmmmmm
    En die heerlijk amper gebakken biefstuk....
    Ow wat krijg ik daar opeens zin in....

15. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    Ik krijg heel weinig melkproducten binnen en in het begin van mijn zwangerschap had ik daarom ontzettend veel behoefte aan kaas. Ik vrat zo een ruime kilo in de week op, gewoon uit het vuistje (blokjes).
    (uiteraard neem ik ook extra calciumtabletten ed om gebrek aan te vullen)

Dus wat ik maar zeggen wil, geen probleem hoor.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Zachte rauwmelkse kazen mogen niet, dus harde boerenkaas en parmezaanse kaas, mogen wel.
    Zie het stukje hieronder:

Boerenkaas wordt uit verse, niet verhitte melk bereid (en is dus een zogenaamde 'rauwmelkse' kaas). Omdat boerenkaas een 'harde' kaas is, is het risico voor besmetting met Listeria niet aanwezig. Harde kaas bevat weinig vocht; de Listeria-bacterie kan hierin niet overleven. Dit is conform het advies van de Stichting Voedingscentrum Nederland, het onafhankelijke, gezaghebbende instituut in de Nederlandse voedingswereld.
    Zie ook
    www.voedingscentrum.nl

Bron: http://www.boerenkaas.nl/nl/1587-Vragen ... .html#faq9

groetjes,
    Snoopy

17. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Kijk , dat wist ik nou weer niet. Weer wat geleerd. ;)

18. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Ja daar ben ik dus ook pas laatst achter gekomen, dat die harde kazen van rauwe melk juist weer wel mogen. We hebben hier een lunchroom die ontzettende lekkere broodjes boerenkaas met vanalles en nogwat maken, ben toch blij dat ik die niet 9 maanden hoef te laten staan!

19. Ienieminie

Ienieminie Bekend lid

Apr 8, 2007
    727
    0
    0
    Goh, zo leren we nog iets. Fijn!

20. anoul26

anoul26 Fanatiek lid

Feb 11, 2007
    1,008
    0
    36
    Hoorn
    Hebben jullie wel eens gehoord van kaas waarop staat: thermique inferieur de pasteurise.
    Ik heb een kaasje gegeten tijdens mijn vorige zwangerschap en bedacht me ineens dat ik het toch wilde uitzoeken wat het nou betekent. Ik ben er vanuit gegaan dat er pasteurise opstond dus dat het veilig was.
    Weet iemand dat?

Share This Page