dames, ik ben vandaag gekrabbeld Door een kat op mijn buik.het zijn 3 grote krassen,waarvan 1een klein beetje gebloed heeft.heb het gelijk met sterilon ontsmet. kan dit kwaad?denk aan toxoplasmose,kattenkrab en tetanus groet kaatje
Toxoplasmose wordt enkel geactiveerd via spijsvertering (dus als je de eitjes in je mond krijgt) Kattenkrabben kunnen hiervoor geen kwaad De andere twee kunnen volgens mij ook geen kwaad, zeker niet als je de krab uitwast met ontsmettingsmiddel of water/zeep. Ik heb ook een overenthousiaste kat. Kan geen kwaad, enkel de kattenbak laten en voor het eten steeds goed je handen wassen (wat eigenlijk altijd zou moeten...) Ik heb al 13 jaar katten en ben al 32 jaar toxo-negatief. Raar maar waar
Tetanus kan je een "vaccinatie" tegen krijgen, achteraf, zou ik voor de zekerheid even de huisarts voor bellen. (Of heb je afgelopen 10 (?) Jaar tetanus shot gehad? Dan zit je sowieso goed)
Ook altijd katten gehad, én werk met katten en toxo-negatief. Toxoplasmose wordt het meest uitgescheiden door kittens en ontwikkeld in ontlasting wat langer ligt dan een dag én dan moet je het ook nog eens in je mond krijgen idd. Desalniettemin laat ik me weer testen, want het zou handig zijn als ik het nu wel een keer heb gehad, maar ja die kans is dus heel klein...
Nee, die oppervlakkige krabbels van je kat kunnen geen kwaad. Toxoplasmose is inderdaad alleen via de ontlasting. Als de kat je bijt moet je wel goed opletten en als het wondjes zijn meteen anar de huisarts, maar bij krabben niet.
Hier in België doen ze het standaard bij de start van elk trimester. Toen ik zei dat ik zwanger wenste te worden, hebben ze meteen bloed afgenomen en laten controleren op antistoffen van toxoplasmose (neg) en CMV (pos). Dit was 9mnd voor het 'lukte' Op 12w nog een keertje bloed afgenomen, rond de 20w en dan nog eens rond 30 weken. Ze volgen het in ieder geval mooi op hier. Maar ben er niet zooooo bang voor. Gewoon groenten goed wassen, handen wassen voor je eet en de kattenbak aan vriendlief overlaten
Als een krab van kat kwaad zou kunnen zou ik een probleem hebben denk ik. Onze jongste kat is nogal onhandig om het zo maar te zeggen. Een kras kan echt geen kwaad hoor. Eigenlijk is het niet meer dan jezelf ergens aan krassen, alleen zal een kat wat meer bacteriën onder zijn nageltjes hebben dan de gemiddelde hoek van de tafel als je, je daar aan krast. Even ontsmetten is sowieso goed. Maar doe ik eigenlijk nooit en nog nooit last van gehad. Kattenbak doet manlief. Off topic. Ik dacht dat testen op toxoplasmose tijdens de zwangerschap niet betrouwbaar is? Alleen vooraf kun je het goed testen dacht ik. Staat in mijn 'veilig zwanger bijbel' Haha
in België gaan ze sowieso voorzichtiger om met zwangeren heb ik begrepen.en de kattenkrap ziekte en tetanus?of is tetanus alleen als ze bijten?was laatst uj de dierenarts en toen zei ze nee hou jij haar maar niet vast met je zwangere buik een krab kan ellende met zich meebrengen.
Tetanus is alleen bij een serieuze beet. Tanden van katten zijn natuurlijk best lang. Het gaat dan volgens om bacteriën die uit de mond komen.
net huisarts gesproken en die raad wel aan om tetanusinjectie te komen halen..omdat je niet kunt zien hoe diep te wond is en juist als het weinig gebloed heeft.als veel bloed komt de viezigheid eruit juist.onder de nagels van katten zit veel straatvuil.
Altijd fijn als mensen elkaar tegenspreken (not). Je moet denk ik doen waar jij je het beste bij voelt. Laat je nog wel even goed informeren wat evt risico's zijn van tetanus injectie tijdens zwangerschap. Dat zou ik dan wel aan gyn vragen, die heeft daar naar mijn idee toch meer verstand van dan huisarts (qua zwangere dames). Is het je eigen kat en komt hij vaak buiten? Onze katten bijvoorbeeld komen niet veel buiten. En je hebt zelf natuurlijk het beste gezien hoe diep het is.
Tetanus mag je voor zover ik weet niet tijdens de zwangerschap. Een jaar of vier geleden mocht dat toch niet bij mij. En in België wordt inderdaad meermaals tijdens de zwangerschap getest op toxo en cmv. Dan kan je tenminste opvolgen of er een besmetting geweest is tijdens of voor de zwangerschap.
inderdaad NOT.volgens huisarts mag het gewoon tijdens zwangerschap en de gynaecoloog zegt weer zo min mogelijk enten.het is normaal gesproken een binnen kat.maar ze was dus ontsnapt en 4dagen weggeweest,dus die dagen was ze wel buiten.
Interessant om dit even te lezen: http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Tetanus En de verwarring zal misschien hier in zitten(van bovenstaande link). Het losse tetanusvaccin bevat thiomersal. Bij gebruik tijdens zwangerschap is daarom terughoudendheid geboden. Aangezien het DTP-vaccin geen thiomersal bevat, kan het tijdens de zwangerschap worden toegediend. En nog van een andere website (Belgisch) • Tetanus - difterie: Niet of onvolledig gevaccineerde zwangere vrouwen, die een risicowonde hebben opgelopen of die in het buitenland mogelijk in onhygiënische omstandigheden gaan bevallen, moeten gevaccineerd worden met het combinatievaccin (Tedivax pro adulto). Indien ook vaccinatie tegen polio nodig is (zie verder), dan kan het combinatievaccin Revaxis, Boostrix Polio of Tetravac gebruikt worden. Zelfde advies eigenlijk. Het hangt er maar net vanaf hoe diep die wond is denk ik. Heb je niet nog voor een verre reis ofzo korter dan 10 jaar terug dtp gehad? Vaak als je naar Azië gaat wordt die wel aanbevolen.
Ik zou er niet eens over na denken over zulke gevolgen na een kattebkrabje.. je zit toch ook in de bus/trein/op een bankje in het park etc... Overal zijn bacteriën en dergelijke toch? Ik zou me zeker niks in laten spuiten hiervoor met een klein babytje in mijn lichaam. Die gevolgen lijken me nog erger te kunnen zijn..Een diepe hondenbeet oké, maar een kattenkrab? Misschien zit ik er compleet naast hoor en ik heb ook zeker de kennis niet in huis!! Maar ik zou oppassen met eventuele prikken zomaar te nemen in je zwangerschap!
daarom had ik toch voor zekerheid de gynaecoloog ook gebeld...en ze zei ook,wij hanteren het beleid dat als iemand zijn volledige vaccinatieprogramma gehad heeft vroeger het niet hoeft en bij ondiepe kleine wondjes.mijn man zegt ook niet doen.. ..ik ga nog nachtje over slapen..pfff
Ik zou het niet doen. Vind het risico van de prik hoger dan die van een paar wondjes door kattennagels. Ben zo vaak gekrabd afgelopen maanden en dit wist de vk, is nooit wat van gezegd. Beten wel, daar moet je voor oppassen. Maar dit wondje bloedde wat en heb je ontsmet, zou het lekker hierbij laten en uit je hoofd zetten.
Er zit bij jou zoveel angst voor t onbekende en dat is ook heel begrijpelijk na het verlies van je derde kindje! In deze situatie vind ik de expertise van de gyn meer bindend dan een huisarts. Een huisarts weet vele male minder van een zwangerschap en medicatie en injecties af in de zwangerschap. Hoe voel je je nu? Over hoeveel weken word je ingeleidt?