Hoi allemaal, Ik ben nieuw hier, ik ben momenteel in de 5e week van mijn zwangerschap. En ik maak me onwijs veel zorgen, hopelijk zijn er hier mensen met ervaringen. Afgelopen juni heb ik in de zevende week een miskraam gehad. Nu ben ik dus in de vijfde week, vorige week bloed laten prikken (toen nog niet getest dus wist nog niet zeker of ik zwanger was) en daaruit bleek dat mijn tsh waarde iets verhoogd is, namelijk 8. FT4 is goed, ik dacht dat ze zeiden 10,9. Weekend positieve test, maandag meteen de huisarts weer gebeld met de vraag of medicatie dan niet nodig is. Hij heeft met twee gynaecologen overlegd en zo hebben ze vandaag laten weten dat ik 25mcg Levothyroxine mag gaan slikken per dag. Dit ivm mijn eerdere mk. Hij legde uit dat het lastig was een dosis te bepalen omdat de hcg de schildklier beïnvloed en omdat het pas is vastgesteld terwijl ik al zwanger was is er dus mogelijk een vertekend beeld. Daarnaast zouden de waardes nog zelf kunnen herstellen omdat de FT4 wel goed is. Zodoende vandaag meteen begonnen. Maar nu ben ik wat aan het Google'n geweest en ga ik mij toch weer zorgen maken. Een gynaecoloog is geen internist/endocrinoloog, zou ik niet doorverwezen moeten worden? Hoe weten we of dit de juiste dosis is voor mij? Het advies van de huisarts/gynaecologen is om over 6-9 weken weer tsh en t4 te prikken. Maar duurt dat niet te lang? Hopelijk zijn er mensen met ervaring met een verhoogde tsh tijdens zwangerschap. Groetjes
Hi Hazeltje! Gefeliciteerd met je zwangerschap Zelf heb ik een trage schildklier waarvoor ik tijdens mijn zwangerschap maandelijks wordt geprikt. Eerst ging dit via de huisarts. Toen ik verhoogde waarden had waarbij medicatie niet werd opgehoogd, heeft de VK voor de zekerheid een consult bij de internist in het ziekenhuis geregeld voor een dubbele check. Alles was in orde en sindsdien heb ik bij de internist geprikt. Ik slik momenteel 88 mcg, en mijn laatst geprikte waarden zijn TSH 0,74 en T4 14, . Ik heb begrepen van de internist dat de TSH max 2,00 mag zijn volgens internationale regels tijdens je zwangerschap. Lees ik goed dat jouw TSH op 8 is geprikt? Mijn vermoeden is dat ze met een lage dosis beginnen omdat ze niet weten wat het effect van 25 mcg op jouw lichaam zal zijn. Vervelende is ook dat je pas een betrouwbaar beeld hebt na een paar weken van het effect van de dosis. 6-9 weken is hoe dan ook te lang. Zoals gezegd, ik word elke 4 weken geprikt... Wellicht is het in jouw geval inderdaad beter om een doorverwijzing te vragen. Je schildklier werkt nu voor 2 en het is heel belangrijk dat dit goed afgestemd is. Succes!
Hoi Bebis, bedankt! Jij ook gefeliciteerd! Klopt, mijn tsh was vorige week bij het prikken 8, de ft4 was niet 10,9 maar 10,8, klein verschil, net even nagevraagd nog bij de huisarts. Ze hebben inderdaad voor een veilige dosis gekozen, hij zei dat normaal de dosis bepaald wordt aan de hand van het gewicht. Maar doordat de hcg nu mijn tsh beïnvloed dat sommetje niet werkt en ze daarom voor 25mcg hebben gekozen, om niet door te schieten (te hoge dosis). Hij zei ook dat er eigenlijk geen richtlijnen zijn voor mijn specifieke situatie en ik hoorde heel veel woorden als 'we vermoeden' 'we denken' 'zou' 'mogelijk' enz enz....daar word je dan niet geruster van Zeker omdat het de vorige keer mis is gegaan en dat nog erg vers in ons geheugen ligt. Na wat Google'n gisteravond ben ik er zeker niet meer gerust op.. Die controle over 6-9 weken lijkt mij ook wat ruim, de gynaecoloog had gezegd over 9 weken omdat dan de hcg-piek voorbij is, maar de huisarts zei dat als ik dat te lang vond het ook over 6 weken mocht, maar dat lijkt mij nog steeds wat lang, ik vraag me dan af of een internist/endocrinoloog niet sneller en beter de juiste dosis kan vinden. Ik ga zo maar even mijn vk bellen, kijken wat die er van vindt. Moet wel zeggen dat de hele zwangerschap nu heel anders voelt, ik heb veel meer kwaaltjes, bij mijn vorige(eerste) zwangerschap had ik praktisch nergens last van, ik sliep lichter, alleen als ik niet op tijd at werd ik een beetje misselijk en verder merkte ik zo goed als niks. Mijn buik voelde ook heel anders, heel opgeblazen, nu voelt mijn buik steviger ofzoiets lijkt het wel. En ik merk echt dat ik zwanger ben, 2 a 3 keer per nacht plassen, overdag ook vaker, helemaal beroerd als ik ietsje te lang wacht met eten (lesje intussen geleerd, zodra ik misselijk begin te worden eten, dan wordt ik niet zo beroerd), ik word misselijk als ik denk aan hagelslag op brood (normaal mijn favo ontbijt..) en sinds vanochtend ook pijnlijke borsten. De huisarts zei dat het echt niks zegt, maar ik krijg toch meer en meer het idee dat er bij de vorige zwangerschap echt iets niet goed ging, te weinig hcg of misschien zat het kleintje op de verkeerde plek? Of er was al heel vroeg iets mis in de ontwikkeling..allemaal niet meer te achterhalen natuurlijk. Maar ik voel wel een heel groot verschil tussen toen en nu, hopelijk is dat een goed teken! Nog twee weekjes dan ben ik even ver als toen..in die week ook meteen intake met de vk en de week erna de eerste echo...heel spannend allemaal Bij jou was voor de zwangerschap al bekend dat je schildklier te traag werkt?
De huisarts moet gewoon doorverwijzen als hij het niet zeker weet. Sorry dat ik het zo zeg, maar hier heb je natuurlijk he-le-maal niks aan. Je kunt ook nog advies inwinnen bij https://www.schildklier.nl/. Zij kunnen je telefonisch advies geven. Totdat mijn waardes stabiel waren ben ik elke 4-6 weken geprikt. Nadat het stabiel was vroeg ik zelf om de 3-4 maanden om een nieuwe bloedtest. Vanaf dat ik zwanger ben, word ik elke maand geprikt. De huisarts, VK en internist houden hierbij hetzelfde protocol aan. Ik verbaas mij dan ook echt dat jouw huisarts zo laconiek erover doet... Bij mij zit de trage schildklier in de familie. Na mijn eerste zwangerschap verdwenen de hormonale klachten niet. Na een bloedtest bleek ik een TSH van tegen de 40 aan te hebben. Toen ik weer zwanger wou worden, heb ik mijn medicatie weer laten aanpassen. Het lukte namelijk niet om zwanger te raken, ik had een miskraam en mijn vermoeden was dat dit kwam door mijn TSH. Ideaal is namelijk om een TSH van 1 te hebben als je zwanger wilt worden. Mijn TSH zat toen tegen de 4 aan. Na aanpassing van de medicatie daalde mijn TSH en is het wel gelukt Ik heb deze zwangerschap behalve bekkeninstabiliteit trouwens helemaal geen kwaaltjes. Denk dat de symptonen echt bij elke zwangerschap verschillen. Ik hoop dat je een positieve echo hebt en dat het allemaal goedkomt met je schildklier!
Bedankt voor je reactie! We gaan ook zeker van het positieve uit! Ahh, klinkt ook heftig! Succes met de laatste loodjes, aan je banner te zien nog heel even volhouden SON bellen is een goed idee! Had hun site al wel helemaal uitgeplozen, maar nog niet gedacht om te bellen. Mijn vk vond het verhaal van mijn huisarts opzich niet heel gek klinken, maar ze gaf ook aan dat zij geen arts is en als ik onzeker ben ik gewoon de huisarts nog een keer moet bellen, zo gezegd, zo gedaan. Assistente was gelukkig ook heel begripvol, huisarts helaas niet aanwezig vandaag, maar morgen mag ik na 13u bellen. Ze gaat hem dan mijn verzoek doorgeven om nog met een internist te overleggen over mijn waardes en dosis...ben benieuwd!
Tijdens de zwangerschappen van de oudste twee stond ik onder controle bij de internist. Ik moest iedere 6 weken laten prikken, en ben ook gewoon begonnen met 25. Dat is in de loop van de eerste zwangerschap opgehoogd tot 100 of 125. Inmiddels is dat 150. Een tsh van 8 is te hoog, een t4 van 10 is te laag. Tijdens de zwangerschappen werd er naar gestreefd om een t4 van 16 te hebben minimaal. Laat je gewoon doorverwijzen naar de internist, die weten er het meeste van.
Nou, vrijdag kreeg ik te horen dat de huisarts mij eerst wilde zien/spreken. Ik kom er net vandaan. Hij heeft waar ik bij zat meteen met een endocrinoloog overlegd. Meteen dosis verhogen naar 100mcg en doorverwijzen, was het advies.. Huisarts was erg verbaasd, hij had overlegd met een gynaecoloog en die twijfelde of medicatie uberhaupt wel nodig was..uiteindelijk dan toch die 25mcg maar gekregen toen. Maar omdat de gynaecoloog zo stellig was heeft de huisarts dus niet meer verder gevraagd, ja de gynaecoloog was zo aan het twijfelen of het uberhaupt wel nodig was..dus ik snap het van zijn kant wel. Maargoed, hij zei nu ook "we overleggen altijd met een gynaecoloog..dat moeten we misschien toch maar anders gaan doen.." Dus bedankt voor jullie reacties!! Mede daardoor durfde ik de huisarts te blijven porren en zijn we er hopelijk op tijd bij! We gaan gewoon uit van een goede afloop
Wat fijn om te lezen dat je bent doorverwezen! Het komt vast goed, den endocrinoloog weet wat hij/zij doet Geniet van je zwangerschap!