Mag je hier rechts inhalen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kyra73, 9 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Eens. Er gebeuren veel ongevallen doordat mensen ergens rechts voorbij gaan.

2. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Nope, mag niet, alleen bij blokmarkering mag het! Maar ik snap het als je het wel doet inderdaad!

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dus als diegene links 60 rijdt, moet je rechts er maar naast/achter blijven hangen met een slakkengangetje van 50 of 60 km per uur?
    Eigenlijk best krom.
    Alhoewel ik ook wel de redenering begrijp dat degene links naar rechts kan gaan.

4. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Maar je haalt nog niet in? Je rijdt op jou baan volgens de maximale snelheid.
    Inhalen is van rijbaan veranderen om iemand in te halen en dan terug te gaan naar de oorspronkelijke baan.
    Diegene op de linkerbaan kan dan (als het de bedoeling is……) goed in zijn spiegel kijken en uitvoegen. Wanneer de streep aan jouw kant veranderd kan jij invoegen.

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Nee. In de wvw staat geen specifieke definitie van inhalen. Een auto rechts passeren is hetzelfde. Je mag er dus niet rechts voorbij.

6. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Overigens heb je twee soorten van deze belijning die verschillend toegepast wordt vanuit het oogpunt van veiligheid, meestal doordat er in het verleden vaak (bijna) ongelukken zijn geweest of het bij aanleg verwacht wordt.
    Even visueel uitgelegd bij een toerit (dus de snelweg op) heb je de situatie dat er links de doorgetrokken streep staat en rechts de onderbroken streep, wat betekent dat je wel vanaf de toerit en de eerste strook naast de toerit naar links naar de andere rijstroken mag, maar niet vanaf de andere rijstroken naar de rijstrook langs de toerit. (Dit is om het invoegend verkeer ruimte te geven).
    De andere situatie is bij een uitvoeger dan staat de doorgetrokken streep aan de rechterkant en de onderbroken streep aan de linkerkant, dit is om de uitvoeger ruimte te geven en de doorstroming op de weg te bevorderen (wordt in Nederland veel minder toegepast) als ik me niet vergis is er op dat specifieke weg gedeelte voor deze oplossing gekozen vanwege het vrachtverkeer (en een veelvoud aan ongelukken op dat gedeelte met vrachtverkeer)
    Dat is in ieder geval simpel uitgelegd zoals het volgens het wegontwerp toegepast en gezien wordt. :)

7. Cabb

Cabb Niet meer actief

Volgens mij is het dmv jurisprudentie wel vastgesteld.

Het moet gaan om 2 voertuigen die in dezelfde richting rijden en elkaar dus naderen enhet ene het andere voorbij gaat omdat deze een hogere snelheid heeft. Of dat dan op dezelfde of een andere rijstrook is maakt geen verschil.

Iemand anders had het over een file dat je die wel rechts mag inhalen. Een file is een rij autos van aanzienlijke lengte waarvan de snelheid wordt bepaald door het overige verkeer ter plaatse. Aanzienlijk is natuurlijk op meerdere manieren te interpreteren maar die 4 auto's door een linksplakker lijkt me daar niet onder vallen ;).

Deel Deze Pagina