Mag je kind je met je voornaam aanspreken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Moedertjevj, 6 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Uhm... tja.. ik vind het geen gehoor..
    Klinkt werkelijk verschikkelijk in mijn ogen.

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn dochtertje noemt ons ook gewoon pappa en mamma. Doe ik ook bij mijn ouders, alleen is dat in de loop van de jaren pap en mam geworden. Ze hoeft geen u te zeggen, ook niet tegen opa's en oma's.

3. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Geen porem vinden: Er iets niet uit vinden zien, lelijk vinden.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar wat zou jij eraan doen als moeder dan?

5. Alita

Alita Niet meer actief

aha.....:D

6. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter zegt ook gewoon mama en papa. Als we bij vrienden (met veel kids) zijn, dan zijn er natuurlijk heel veel papa's en mama's. Dan zegt ze wel eens 'mama L..'.

7. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    We leren onze dochter om ons papa en mama te noemen, maar ik vind het niet respectloos als ze mij wel een keer bij mijn voornaam noemt. Nu is het allemaal nog omdat het grappig is.
    Respect tonen zit in hele andere dingen dan in papa en mama zeggen.
    Ik ben dus wel voor respect!

Vroeger moesten veel kinderen ook tegen hun ouders U zeggen ipv je en jij. Dit ook om respect af te dwingen. Zijn onze kinderen nu respectloos omdat ze hun ouders meestal met je en jij benoemen???

8. Alita

Alita Niet meer actief

nee hoor mijn kind hoeft mniet tegen mij u te zeggen hoor...
    Maar wel tegen vreemden....

9. Bri

Bri Niet meer actief

grinnik....

ik dacht nog: dat zeg je eigenlijk niet goed. want 'geen porem' betekent dat het geen gezicht is. maar als je ook zegt dat het verschrikkelijk klinkt in je ogen, snap ik de woordkeuze
    :D

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

porem /ponem = (aan)gezicht / smoel

Het smoelt niet. Het is geen gezicht.

Het is een jiddisch woord (net zoals mazzel, joet, mesjogge)

Feitelijk kan je dit alleen gebruiken als je iets kunt 'zien' :D

11. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Gewoon blijven afkeuren.. Desnoods niet luisteren als ze mijn naam roepen.

12. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Haha ok, hier gebruiken we porum wel voor meer dingen ;) zal vast aan de regio liggen :p.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Nou ja, ik hoor het erg veel bij volwassenen van mijn leeftijd.

Veelal zijn wij de kinderen van de hippies van vroeger ( mijn moeder niet helemaal want die was daar nog net te jong voor). ( ben bijna 33 jaar)

En ik ben toch ook wel opgegroeid op een soort hippie school ( heel veel meesters en juffen waren nogal kunstzinnig) met veel kinderen waarvan de ouders in woongroepen woonden.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Klopt wat je zegt. In de jaren 70 en begin 80 was het de normaalste zaak van de wereld om je ouders bij de voornaam te noemen. Zijn ook de ouders uit de tijd van de anti-autoritaire opvoeding.
    Nu ben ik ook in die tijd opgegroeid, maar mijn ouders waren een stuk ouder (oudste kinderen uit de jaren 50) en die deden daar echt niet aan mee. In de buurt waar ik opgroeide was het overigens ook niet normaal om je ouders met voornaam aan te spreken, maar zeiden we wel tante <voornaam> en oom <voornaam> tegen de ouders van vriendjes.

15. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik ben van 1981 en sprak vooral mijn vader vaak aan bij de voornaam. Leeftijdsgenootjes heb ik dat echt nooit horen doen. Maar mijn vader vertelde pas nog dat hij het juist zo leuk vond als wij hem bij de voornaam noemde. Misschien dat het er bij mij ook wel mee te maken heeft gehad dat mijn ouders gescheiden zijn en dat ik dus altijd spraak over K. en A. als ik over mijn vader (K.) en mijn stiefmoeder (A.) sprak, omdat ik het raar vond om pap(a) en A. te zeggen ofzo :(. Geen idee of dit echt zo is overigens, want mijn vader en mijn stiefmoeder zijn al bij elkaar sinds ik 3,5 was ofzo, dus ik weet niet beter of zij is er altijd geweest. Maar doordat ik mijn stiefmoeder dus bij haar voornaam noemde zijn mijn (half)zusje en -broertje dat ook automatisch gaan doen denk ik. Wat mijn vader en stiefmoeder overigens prima vonden.

16. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Ik wil dat Finn ons gewoon aanspreekt met papa en mama. Schoonmoeder probeerd nog wel eens van...kijk daar komt A (papa) aan, maar dan zeg ik al snel...ja Finn, daar komt papa aan.

17. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Nee, ik vind er niks aan als onze kinderen ons bij onze voornaam aanspreken!

Ik ben trots op de titel mama, daar word ik dus graag mee aangesproken, ditzelfde geldt voor mijn man.
    Onze oudste roept wel eens één van onze voornamen, ik word dan niet boos, maar corrigeer hem wel.

Opa en oma worden ook niet met de voornaam aangesproken, daar houden wij niet van.
    U moeten we nog aanleren, voorlopig je en jouwt onze zoon nog lekker tegen iedereen.

18. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Nee, ik ben mama.... Niemand anders kan me dat noemen, alleen zij.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben van 1972... maar mijn ouders bij hun voornaam noemen.. nou nee hoor. Hippies had je trouwens niet overvloedig veel in Nederland.. daar was Nederland toen ook wat te conservatief (en verzuild) voor!

20. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ja snap ik wel maar toch dan voelt het ja toch anders als moeder zeg maar.
    7 jaar is niet nix
    ja snap je wel is lastig

Deel Deze Pagina