ik vind het afschuwelijk en wil ook absoluut niet hebben dat mijn dochter ons bij onze voornaam noemt.. opa en oma trouwens ook niet, het is gewoon papa&mama, opa&oma..
Nou als ze het wil, waarom niet.. Ga haar niet lopen verbeteren want dit is nu eenmaal mijn naam. Heb wel liever mama, maar goed. Zou niet weten waarom het respectloos zou zijn, je kind noemt je gewoon bij je naam, jij noemt je kind toch ook bij zijn of haar naam? Lijkt me dan raar om je kind dit keihard af te leren.
Ik wil het liever niet, al kan ik me voorstellen dat mijn dochter dat vast eens gaat doen omdat iedereen mij tenslotte bij mijn voornaam noemt. Ik hoop dat ze me voor de rest wel gewoon mama zal blijven noemen
nee, maar het is gewoon nooit in me opgekomen om dat te doen. Maar wanneer mijn dochter hier nu mee zou komen zou ik het haar gewoon lekker laten zeggen hoor. Mijn man en ik noemen elkaar ook bij de voornaam en zou dan tegen mijn dochter moeten zeggen 'Nee, ik ben mama!'
ik leer het haar ook niet bewust aan, maar echt respectloos vind ik het ook niet hoor. Het is en blijft je naam toch?? Ik vind het ook niet iets waaruit je je respect kunt laten blijken, daar zijn wel andere dingen voor.
Hier gebeurt het ook niet, ik ben gewoon mama, papa is papa. mijn ouders en me schoonouders worden ook met opa en oma aangesproken, en me broer en zusjes en zwagers en schoonzussen worden aangesproken met tante ... en oom... (behalve me 2 zusjes van 6 en 7 jaar. die worden nu nog met tante aangesproken, door mijn dochter van 3,5 jaar.. maar dat zal in de loop der jaren wel veranderen denk ik ) Gewoon lekker ouderwets Zo worden mijn ouders aangesproken met u, mijn opa en oma eveneens. Wij kregen van huis uit mee dat je oude/oudere mensen aan spreek met u, ze zeggen dan vanzelf wel dat je jij/je/jou mag zeggen. Zo word het ons zoontje ook aangeleerd.
Ja hoor, dat mag! Als ze dat zelf willen waarom dan niet?? Vind het absoluut niet respectloos eerlijk gezegd..
Nee, ik wil graag dat mijn zoontje mij mama noemt en niet bij mijn voornaam. Ik vind dat ook niet klinken als een kindje zijn of haar ouders bij de voornaam noemt, net alsof je een kennis van ze bent ofzo. Mama en papa zijn mama en papa en hetzelfde met opa en oma. Als mijn zoontje mij op een dag bij mijn voornaam zou noemen zou ik daar geen drama van maken, maar hem wel verbeteren.
Mijn oudste noemt me altijd mama, maar vertelt wel aan anderen hoe ik van mijn voornaam (en doopnaam en achternaam ) heet. Opa en oma heten opa *voornaam* en oma *voornaam*. Dit komt omdat mijn eigen opa en oma ook nog leven. Die noemen we opa en oma *achternaam*. Dus die namen zijn al vergeven. Maar dochters gebruiken meestal alleen opa en oma
Als ze heel klein zijn en ze doen het om te "Trainen" aan woordjes en wie mama en papa is. vind ik het leuk en wil ik er tot een bepaalde mate in meegaan. maar verder is het gewoon papa en mama
Ik heb geen kinderen dus ik weet niet of mijn mening mee mag doen, maar ik zou er totaal geen problemen mee hebben denk ik. Ik noem mijn moeder ook vaak bij haar voornaam. Waarom is het onrespectvol?
mijn dochter zegt het ook 'mama-......' maar meer om mij te plagen want ze weet dat ik het niet zo leuk vind. ze is 2,5 en weet dus sinds kort dat ik ook een andere naam heb ipv mama. dus ik denk dat dit een fase is en dat ze me over een half jaar gewoon weer mama noemt.
Ik riep altijd mijn moeders naam als ze niet luisterde.. dat vond ze zo irritant maar het hielp wel Normaal zeg ik wel altijd mam of mama en bij mijn vader ook. Het grappige is mijn zus heeft 2 kleintjes en die van 2 en een half zegt nu ook als m'n zus niet luistert of antwoord geeft ook zijn moeders naam echt heel toevallig! Zou het in de familie zitten? ^.^
nee, hier is het gewoon mama ze weet wel hoe we heetten hoor maar ze moet ons gewoon pa pa en mama noemen
ik ben mama.. heb hard genoeg gewerkt om die titel te krijgen opa en oma zijn opa en oma... mijn schoonouders noem ik wel bij voornaam.. die zijn pas toen ik 37 was in mijn leven gekomen en die ga ik dus geen pap en mam noemen..
ik vind het een eer om mama te zijn, dus wil ook graag mama genoemd worden. zou het niet waarderen om bij mijn voornaam genoemd te worden!
Ik vind trouwens ook dat mijn kinderen andere volwassenen Oom en tante moeten noemen. (ook al zijn het geen oom en tante dan nog. als ze later volwassen/groter zijn zien we wel verder) denk ook dat dit weer iets "cultuur" gebonden is. en voor mij heeft t dus wel met een bepaalde vorm van respect te maken. Sommigen vinden dat kinderen tegen alle volwassenen U moeten zeggen. Ook kan ik me voorstellen dat hun dat een vorm van respect vinden. maar ik ervaar dat weer als afstandelijk U voor mijn kinderen dus wel voor volwassenen en ouderen die niet dichtbij staan.
Ik zou er geen problemen mee hebben als mijn dochter me bij mijn naam zou noemen, ze mag zelf kiezen hoe ze ons wil noemen hoor. Tot nu toe is het altijd gewoon mama en papa maar soms als ze onze voornamen hoort zegt ze die geen punt.