Kraamvisite en mexicaanse griep??

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Zonnetje79, 8 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje79

Zonnetje79 Actief lid

4 nov 2008
    136
    0
    0
    Eindhoven
    Onze zoon is 23 oktober jl. geboren en we zitten nu dus volop in de kraamtijd. Iedereen wil ons mannetje komen bewonderen en wij willen hem natuurlijk 'showen' maar nu met de mexicaanse griep maak ik me wel zorgen. Je weet niet wat de vistie onder de leden heeft en met zich mee brengt. Nergens kan ik echt info vinden wat voor een gevolgen deze griep op pasgeboren baby's kan hebben.Ik ben benieuwd wat andere moeders van pasgeboren baby's doen met de kraamvisite. Het liefst zou ik zeggen voorlopig geen kraamvisite meer....
    Natuurlijk weet ik wel dat wij zelf ook de griep kunnen oplopen en onze zoon kunnen besmetten maar de kans is natuurlijk wel kleiner dan wanneer er allemaal mensen op bezoek komen....

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en in onze situatie zouden doen??

2. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik in elk geval aan de telefoon vantevoren wel zou vragen of ze echt niet willen komen als ze maar wat dan ook aan verkoudheid hebben, of hoest of wat dan ook.
    Verder hoef je de baby niet bij iedereen in de armen te geven toch?
    En geef je BV?

3. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    ja ik maak me hier ook zorgen over.
    mijn man gaat met het ov naar zijn werk en kan dus ook die griep mee naar huis nemen...
    ik ga goed informeren hoe kraamvisite zich voelt en anders blijven ze maar weg hoor...
    maar het lbijft moeilijk

4. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Heeft het kraamcentrum niet een soort protocol of zo? Ik heb wel van mensen gehoord dat er wel kraamzorgbureau's zijn die dat hebben. Ook mensen die een briefje bij het kaartje doen. Voor jou te laat Zonnetje, maar voor degenen die nog niet bevallen zijn misschien een idee. Wel jammer hoor, dat je je kindje niet gewoon onbekommerd kan showen, maar ik denk dat mensen er best begrip voor hebben, dat ze ven niet kunnen komen als er zieken in het gezin zijn en je ze de handen laat wassen , want het leeft momenteel wel. Meiden die hier in augustus meekwamen (zie ook topic Mexicaanse griep en hoe nu verder?) kregen vaak nog onbegrip van hun familie, maar ik denk dat dit nu wel minder is.

5. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi dames,

Hier is inderdaad schrikbarend weinig info over te vinden. Het antwoord van de GGD op deze vraag was: "Mensen die op kraamvisite komen weten heus zelf wel wanneer ze hun bezoekje beter even kunnen uitstellen". Nou, we hebben bij onze oudste zoon wel anders gezien ... mensen die snotverkouden waren, mensen met koortslippen ... die dan ook nog ons manneke gewoon uit de box pakken ... als ik er nog aan denk ...

Wij hebben de GGD weer gemaild en gevraagd om na te denken over richtlijnen bij kraambezoek. We kregen een algemene info doorgemaild, deze hebben we uitgeprint en inmiddels al gegeven aan mensen die de eerste week direct op bezoek zullen komen (dit is overigens alleen directe familie). Voor alle andere mensen die ons ukje willen komen bekijken hebben we een kraamfeest georganiseerd eind januari. Mocht de epidemie dan nog flink aanwezig zijn denken we er zelfs over om de mensen op een later tijdstip uit te nodigen.

Zeker wil je je kind aan iedereen laten zien, maar dit is een situatie die we niet eerder hebben meegemaakt. Bij onze oudste had ik zoiets van "verkouden ? Niet zo erg, ik geef BV dus ik maak antistoffen aan en hij krijgt ze vanzelf binnen". Onze oudste is ook het eerste 1,5 jaar nooit ziek geweest. Maar dit virus is anders, ik durf geen risico te nemen. Ik hoop van harte dat de mensen het zullen begrijpen, zo niet, dan is het jammer.

Mensen die graag de info van de GGD willen hebben moeten mij maar even hun mailadres PB-en, dan stuur ik het zo snel mogelijk door (mits ik niet aan het bevallen ben ... kan elke dag gebeuren nu ...)

Groetjes,
    Nikki F

6. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Wij gaan mensen aan de telefoon vragen of ze goed op zichzelf willen letten. Als er dus tekenen zijn van griep of als er mensen zijn in hun omgeving met griep, dan mogen ze dus niet komen. Nu maar hopen dat het niet wordt weggewuifd.

En goed handen laten wassen!!

Verder laten we de baby niet door Jan en Alleman vasthouden. Vooralsnog alleen de opa's en oma's....
    Immers, als je een kleintje vasthoudt adem je toch automatisch in zijn/haar gezichtje. De griep is dan onvermijdelijk!!! :$
    Kijken in de box/wieg is toch minder risicovol!

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Eerlijk,

Ik zou er mee wachten en eventueel een kraamfeest organiseren eind Januari.

Als ik dus nu een baby had gekregen had ik dat dus gedaan.

8. linnepinnie

linnepinnie Actief lid

5 feb 2007
    252
    1
    0
    Ik heb boven en beneden dettol zeep staan en vraag het bezoek nadrukkelijk goed de handen te wassen voordat ze bij ons in de buurt komen. Verder heb ik zo'n pompje met desinfecterend spul voor de handen, wat ze ff moeten gebruiken als ze de baby willen aanraken. De baby gaat ook niet van hand tot hand. Dat wil ik zowiezo al niet, maar nu blijft het echt bij de opa's en oma's, tenzij die verkouden zijn. Desnoods mag niemand hem vasthouden.

Aan de telefoon gaan wij mensen vragen om aub thuis te blijven als ze verkouden zijn en verder willen we school/ creche gaande kinderen de eerste tijd liever buiten de deur houden.

Verder de deurknoppen en dergelijke goed schoonmaken enzo.

Klinkt misschien een beetje overdreven allemaal, maar ik voel me goed bij deze maatregelen. Heb ik er in ieder geval wat aan gedaan om te voorkomen dat er iemand bij ons in huis ziek wordt.

Denk echt dat hygiene hier het belangrijkste is.

9. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    @Linniepinnie, ik vind dat helemaal niet overdreven hoor.
    Hier ook Dettol en ben nu wel extra oplettend met visite die langs wil komen.

10. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Ik ben dan wel in februari uitgerekend, maar ik heb hier inderdaad ook al over na zitten denken. Wij gaan bij iedereen vragen of ze zelf grieperig/verkouden zijn en of ze in de dagen ervoor in aanraking zijn geweest met iemand die griep heeft of bleek te hebben. Als er iemand met een snotneus of andere klachten aan de deur staat, mag ie direct weer weg.

Ook willen we iedereen bij binnenkomst de handen laten wassen, maar dat had ik ze ook zonder griepepidemie laten doen.

Je zou verwachten dat mensen zelf ook zo verstandig zouden zijn, maar helaas is dat vaak niet het geval! Afgelopen zaterdag had ik een feestje. Daar was ook iemand doodleuk op komen dagen, terwijl ie griepklachten (inclusief koorts) had en hij wist dat er zwangere(n) aanwezig waren! Dus dan kan je beter zelf de touwtjes in handen houden....

11. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Weer een kindje (van 2 jaar) overleden aan de griep. Ik word nu toch wel steeds zenuwachtiger voor de kraamvisite.

Ik vraag me af of mensen het wel serieus nemen met die griep...ben nu vooral bang voor bepaalde mensen in mijn familie.
    Ik heb doembeelden dat ze gewoon naar binnen denderen, ook al zijn ze ziek...er zitten ook schoolgaande kinderen bij....

12. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Er overlijden jaarlijks zo'n 1000 mensen aan de griep en daar hoorde je nooit wat over! Maar goed, voor dat soort discussies hebben we andere topics.

Ik vind dat je moet doen, waar je je ZELF goed bij voelt. Als jij liever geen kinderen over de vloer wilt, is dat helemaal aan jou. Hetzelfde geldt voor zieke mensen! Het gaat om de gezondheid van jouw kindje en die kan nog niet voor zichzelf opkomen, dus dat zal jij moeten doen.

Helaas zal je zelf wel goed in je schoenen moeten staan, want er zal niet altijd even goed op gereageerd worden. Maar ja, des te meer reden om bij je standpunt te blijven toch?

13. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Juenco, heb ik jou mijn GGD-info al doorgemaild ? Als je die aan mensen geeft spreekt dat voor zich ...

Groetjes,
    Nikki F

14. Zonnetje79

Zonnetje79 Actief lid

4 nov 2008
    136
    0
    0
    Eindhoven
    Natuurlijk heb ikal deze maatregelen al in acht genomen, handen wassen, desinfectie gel op het aanrecht,baby niet in de arm geven etc. maar daarnaast blijf ik toch ongerust. Nu gisteren bekend is geworden dat ouders van baby's onder de 6 maanden ook een vaccin mogen halen, ga ik graag een vaccin halen. Ik ga het risico niet lopen dat ik zelf besmet wordt en daarbij mijn zoon besmet. Ik zou het mezelf nooit vergeven.

Al met al blijft het moeilijk en kun je de besmetting niet helemaal uitsluiten, wat je ook doet.. Ik ga het wel heel rustig aan doen met de kraamvisite en echt vragen of mensen niet ziekjes zijn of in aanraking zijn geweest met mensen die ziek waren. Het is niet anders en ze moeten maar begrip hebben en anders hebben ze pech!! De gezondheid van ons kind gaat voor!

15. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    @ Nikki: ik heb je formulier gekregen, maar ik durf het niet goed door te mailen...slap hè? Ik hoop dat ik sterk genoeg ben om de mensen goed duidelijk te maken dat ze uit de buurt moeten blijven als ze ziek zijn.
    Wie weet maken mijn kersverse moedergevoelens heel wat assertiviteit in me los! Anders is er mijn vriend nog!

16. koala28

koala28 Niet meer actief

Wij gaan ook aan de telefoon al aangeven dat mensen hun handen moeten wassen etc. en als ze ziek niet lekker voelen ze dan niet langs komen.

Ik vertel het nu al een beetje aan mijn familie dat ze handen moeten wassen en zo. Dan kunnen ze alvast 'wennen' want ze zijn nogal eigenwijs en doen het vaak af als onzin.
    Er zijn een aantal familieleden die nu al grieperig zijn dus ik blijf nu zelf even uit de buurt.

17. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Dat kindje had naast de mex griep ook een andere ziekte he...alle personen die zijn overleden aan de mex. griep hadden daarnaast een zwakke gezondheid...;)

18. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Helaas niet, de beste vriend van mensen die we kennen is vorige week overleden.. kerngezond.. 35 jaar........

Deel Deze Pagina