Minder werken na zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door joan86, 20 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo,
    Ik ben even benieuwd hoe anderen het doen. :)
    Momenteel werk ik 35 uur in de week.
    Maar na mijn zwangerschap wil ik maximaal maar 3 dagen werken.
    Ik heb een uur nodig om op mijn werk te komen, dus ong. 2 uur reistijd per dag.

Ik wilde graag minder werken maar mocht helaaas niet terug naar 32 uur in de week, tenzij ik schandalig veel wilde inleveren op mijn loon... Dus als ik naar 3 dagen terugga, zal dat ook wel fors in mijn inkomen knippen... tja...
    Ik werk in de grafische industrie en helaas is er op t moment (in t oosten) niet veel ander werk. Zeker lijkt het me niet handig zwanger te solliciteren, ik heb een vast contract. Dus ontslaan mogen ze me niet, en ik denk ook niet dat dat zal gebeuren.

Hoe doen jullie het? Werk je voor je zwangerschap net zo veel als erna? Of minder, of stop je misschien helemaal wel? Stoppen lijkt mij niet handig ivm pensioen opbouw en tja inkomen ;). Mijn man heeft een eigen bedrijf, wat nog niet superwinstgevend is. Daar komen we niet van rond. Mijn inkomen is t vaste hoofdinkomen. En als 1 van de 2 een eigen bedrijf heeft heb je volgens mij ook bijna nergens 'recht' op. Ik denk ook niet dat thuiszitten wat voor mij is. Maar mijn werk op t moment... uhm ik heb inkomen... laten we het daar op houden ;):D

Ben gewoon erg nieuwsgierig hoe anderen dit doen. Tnx :)

2. MaaikeFerryJari

MaaikeFerryJari Actief lid

20 jan 2012
    449
    1
    0
    servicebaliemedewerkster
    Gouda
    1 dag ouderschapsverlof opnemen?

3. mammz

mammz Fanatiek lid

25 mrt 2013
    1.845
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik werk 4 dagen, mocht het er straks inzitten ga ik 3 dagen werken in de toekomst maar momenteel niet nodig kwa werk en financieel.

ik vind het prima gaan, mijn man is vaak vroeg thuis dus help met het huishouden

4. fiona1983

fiona1983 Fanatiek lid

9 dec 2011
    1.808
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn man en ik gaan beide 4 dagen werken, waarbij het bij mij wel 2 lange en 2 korte dagen zullen zijn.
    Ik werk in het onderwijs en zal 2 hele dagen werken en 2 dagen waarop de kinderen maar tot half 1 aanwezig zijn (en ik dus tot een uur of 3 zoiets).
    Maak me wel best veel zorgen over onze inkomsten en uitgaven straks... we hebben een behoorlijke hypotheek en leveren straks beide salaris in... heb al regelmatig zitten rekenen hoe we het allemaal gaan doen dan...

5. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ga van 32 uur naar 24 uur, met ouderschapsverlof. Terug in salaris ga je toch wel met minder werken, maar belastingtechnisch is het wel gunstig om dan ouderschapsverlof op te nemen.

6. fiona1983

fiona1983 Fanatiek lid

9 dec 2011
    1.808
    1
    0
    NULL
    NULL
    ja maar dat is alleen gunstig als je later weer terug gaat naar je oude aantal uren he, anders moet je de ouderschapsverlofkorting (tenminste ik neem aan dat je dat voordeel bedoelt) terug betalen...

7. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Persoonlijk zou ik gaan voor ouderschapsverlof. Daar heb je recht op, kan moeilijk geweigerd worden en na afloop heb je nog wel recht op je oude aantal uren. Je arbeidsovereenkomst wordt dan ook niet aangepast, deze blijft gewoon op je ouder aantal uren staan.

Wel inderdaad even opletten met de ouderschapsverlofkorting, welke je terug betaalt als je echt terug gaat naar je oude aantal uren.

Is er te praten met je werkgever? Zijn er opties voor bijvoorbeeld 3x9 uren werken? Wat is eigenlijk de reden dat je werkgever niet wil dat je minder uren werkt?

8. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Nee hoor, is gewoon een belastingvoordeel.
    In sommige gevallen krijg je idd deel van loon doorbetaald, afhankelijk van cao. In dat geval zou het kunnen dat je later verplicht bent om eerst je oude contracturen te werken voor bepaalde periode. Maar zonder betaling van loon krijg je dus gewoon je loon voor minder uur, net als bij minder uur werken. heb je alleen wel voordeel vanuit belastingdienst.

9. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    #9 zwaantje1985, 20 aug 2013
    Laatst bewerkt: 20 aug 2013
    Ik werk 24 uur en blijf dat ook werken..
    De eerste 2 maanden na verlof neem ik ouderschapsverlof op en dan werk ik 16 uur. We hebben het nu vrij ruim maar daar leven we ook naar, ik wil dan dus even kijken hoeveel we dan over zouden kunnen houden..

Anders ga ik op de zaterdag werken, en ik kan in de toekomst altijd nog bepalen of ik uren in lever.. Maar bij ons geldt, alles wat je in levert ben je kwijt.. Dus ben er nogal voorzichtig mee..
    Ouderschapsverlof is een hele goede test om te kijken of je het financieel red..

10. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Ouderschapsverlof kun je gedeeltelijk terug vragen bij je belasting aangifte (circa 4 euro per uur) als je inkomen minder is dan het voorgaande jaar..

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Een tip: Vraag bij je HRM afdeling een proefberekening aan van jullie salaris in de nieuwe situatie. Dan weet je zeker wat je hebt en kun je kijken of het genoeg is...

12. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens weet hoeveel ik nu werk ;).
    Werk in het onderwijs en daar werk je vaak onbetaald over.

Werkte eerst 4 dagen (waarvan een woensdag tot half 3 en 3 dagen tot half 5).

Werk nu van april 2013 tot april 2014 2 dagen.
    Op papier werk ik dan drie dagen aangezien ik betaald ouderschapsverlof heb opgenomen.

April 2014 ga ik dus weer 3 dagen werken.
    Dat zal dan tot half 5 zijn (wordt meestal wel later).
    Jaar erop wil ik naar de woe,do,vrij en dan is de woensdag dus minder uur.

13. Ouderschapsverlof, daar had ik nog niet van gehoord :) Bedankt. Ga eens uitzoeken wat dat precies is.
    Ik moet voor onze klanten en drukkers elke dag aanwezig zijn. Om alles aan te sturen. We werken in een erg klein bedrijf (7 mensen) en eigenlijk kan er niemand worden gemist. Dat is t nadeel van een klein bedrijf.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik werk ook in een kmo, en minder werken zit er hier ook niet in. Werk 39u met een baby van 11 maand. Maar ik werk wel op 5 min van huis, dus ik heb nauwelijks verspilde tijd. Goed te doen, vind ik zelf.

15. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Betreft de mensen die zeggen dat minder uur werken niet te doen is, maar dit wel willen: ouderschapsverlof mag niet geweigerd worden of er moeten erg zwaarwegende redenen zijn vanuit werkgever!

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja dat kan wel, maar als je dan je werk van 5 dagen op 4 dagen moet zien klaar te spelen, is de fun er ook snel af natuurlijk.

17. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik begin binnenkort met een nieuwe baan, dus geen recht op ouderschapsverlof. Wel ga ik naar 32 u en heb een goed salaris onderhandeld waardoor ik hoop dat ik er netto niet op achteruit ga. Minder werken vind ik zelf in mijn functie niet gepast naar klanten toe.

18. Arch

Arch Lid

4 jul 2013
    49
    0
    0
    NULL
    Omgeving Den Bosch
    Ik ben van plan om 4 dagen te gaan werken. Als het financieel te halen is wil ik het eerste half jaar 3 dagen werken. Mijn werkgever heeft er geen probleem mee. Ik wil kijken of het kan met ouderschapsverlof .

Ik laat dit nog doorrekenen bij de HRM afdeling

19. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens mij, maar pin me er niet op vast, mag een bedrijf met minder dan 10 werknemers het ouderschapsverlof sowieso wel weigeren.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Voor mijn eerste zwangerschap werkte ik 32 uur, en dat ben ik na de geboorte van oudste ook blijven doen.
    Reistijd was heel variabel: kantoor 15 min van huis, maar klanten door heel Nederland. Vaak 's avonds nog even werken.

Na de tweede moest ik eerst een nieuwe baan vinden en ben toen voor 24 uur per week aan de slag gegaan. Ik verdeel die uren over 4 dagen, omdat ik nu wel veel reistijd heb. 's Avonds werken, daar heb ik zelden energie voor. Ik probeer het dus wel te beperken tot de dag-uren.

Dat je in salaris achteruit gaat als je minder gaat werken vind ik volkomen logisch. Of moet je meer inleveren dan 'naar rato'?

En als je per se 5 dagen aanwezig moet zijn, kun je dan misschien ook 5 kortere dagen werken? Dan hakt die reistijd er natuurlijk wel in, maar misschien valt dat wel in te passen.
    En gaat je partner minder werken? Dat scheelt natuurlijk ook.

Deel Deze Pagina