Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mieke1985, 14 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mieke1985

    Mieke1985 Lid

    18 apr 2016
    24
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

    Vandaag te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Ben nu 27wk zwanger. Graag hoor ik ervaringen van meiden die dit ook hebben of hadden. Voor voor de dames die al bevallen zijn, heeft jullie kindje hier last van ondervonden?

    Groetjes Mieke
     
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    ik heb type 1 diabetes, dus mijn baby was vanaf dag 1 blootgesteld aan hoge suikerwaardes. Behalve dat hij erg groot was (P99) heeft hij er geen hinder van gehad. Hij mocht binnen 12u het ziekenhuis verlaten.
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb Zwangerschapsdiabetes gehad, kon het "volhouden" met alleen een dieet. Al was de verpleegkundige rond 36 weken wel erg aan het twijfelen. Mijn nuchtere waarde schommelde altijd rond de 88 en 92 punten, waar max 90 was toegestaan (let op, dit zijn Duitse waarden! worden anders gerekend als in NL) Toen ik aangaf dat ik vaak rond een uur of 4/5 nog een beker karnemelk dronk ivm maagzuur, gaf ze aan dat dat de reden was voor de hoge nuchtere waarde.

    Ik ben met 40+4 ingeleid, met een kind wat werd geschat op 3800 gram (+ of - 500 gram). Op 40+5 is ze geboren met een lengte van 53 cm en een gewicht van 4120 gram. Apgar 10/10 en een goede glucose waarde.
     
  4. Sofie26

    Sofie26 Lid

    25 mei 2015
    46
    1
    8
    NULL
    NULL
    Heb het ook gehad bij mij was die maar 1 puntje te hoog en ze dachten dat mijn kindje erg groot was!! Bij de geboorte was 2960 dus gewoon normaal en ook geen suiker had ze
     
  5. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.096
    5.273
    113
    Ik heb het helaas ook gehad. Ging eerst prima met een dieet maar moest op het laatst toch insuline met de lunch. Het is erg zoeken met wat je wel kan eten en wat niet. Pasta en aardappels kon ik goed eten maar een ander weer niet. Brood was bij mij not done.

    Ik ben ingeleid met 40 weken omdat ik minimaal insuline spoot en de placenta nog goed was. Helaas moest dochter 5 dagen blijven ivm een te lage bloedsuiker. Direct na de bevalling moest ze naar de kinderafdeling. Kreeg ze een sonde en later een infuus. Ik wist dat het kon gebeuren maar het was een enorme klap.

    Ow en dochter werd 4 + geschat maar is geboren met 3565
     
  6. poekien

    poekien Niet meer actief

    Ik heb het ook. Mijn waarden overdag zijn goed met dieet maar nuchter te hoog, dus ik spuit in de avond insuline. Word ook over twee weken ingeleid, vind dat wel spannend hoor. Baby wordt dan geschat rond de 3400gr. Hoor dat het inleiden vaak wel heftiger is dan normaal bevallen, zeker als ze de weeenopwekkers flink aanzetten.
    Ik hoorde wel dat we in elk geval 24h moeten blijven maar dat de kans erin zit dat baby in het zkh moet blijven had ik even niet scherp, dus fijn dat je dat zegt DeeDee91. Lijkt me echt heel naar eigenlijk :(
     
  7. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Ik heb het ook gehad en hier totaal geen problemen gehad verder. Je moet je goed aan je dieet houden en vaak komt het dan wel goed. Mijn dochter woog 3850 gram bij precies 40 weken. Ze was 52 cm. Suikerwaardes waren prima en we mochten dan ook de volgende ochtend naar huis. (Ben 's nachts bevallen.)
     
  8. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.096
    5.273
    113
    Het was ook niet prettig nee :(. Ze moest bijna gelijk weg, vriend ging met haar mee. Ik ging douchen en daarna ook bij haar kijken. Ik was zo verdrietig. Ik, mijn vriend en dochter sliepen allemaal alleen. Ik was er totaal niet mee bezig dat dit kon gebeuren.

    Het inleiden vond ik idd ook heftig.

    Succes nog even!
     
  9. FallenAngel

    FallenAngel Bekend lid

    23 jun 2010
    604
    10
    18
    Ik lees mee, heb maandag te horen gekregen dat mijn suiker ook te hoog was met de suikertest.... nuchter was ie prima, twee uur na het glucosedrankje 0,9 te hoog...

    Over een week moet ik naar het ziekenhuis voor uitleg vans ietsisten en diabetesverpleegkundige. Krijg ook gelijk een groeiecho bij de gyn. Bij mij is het pas laat ontdekt omdat ik op de oorspronkelijke testdatum opgenomen was in het ziekenhuis met andere klachten.

    Hoe gaat het bij jou nu verder?
     
  10. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Bij mijn dochtertje heb ik het gehad en nu ook weer. Tot nu toe lukt het al 3 weken met een dieet. Maar baal wel elke dag, omdat ik dan trek in iets lekkers heb maar niet mag. Mijn dochtertje was ongeveer 3100 gram bij 40+ 3 dagen zonder inleiden.
     
  11. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.096
    5.273
    113
    Je mag best veel lekkere dingen hoor. Vind je een stukje kaas of worst niet lekker? Of nootjes. Ik vond het niet lastig er was genoeg lekkers.
     
  12. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    Ik heb het bij 4zwangerschappen gehad.bij elke zwangerschap begon het eerder.ik heb ook insuline gespoten bij allemaal en nu ook al vanaf 13weken.na de bevallingen waren mijn waardes altijd prima en ook bij de controles erna.omdat mijn waardes Door de insuline mooi bleven waren mijn kinderen niet te groot,wel bij allemaal ingeleid op 38weken.moest nachtje in ziekenhuis blijven voor observatie van kinderen,maar hun waardes waren altijd prima,niks aan overgehouden!sterkte
     
  13. poekien

    poekien Niet meer actief

    Ja snap dat je verdrietig was, lijkt me ook helemaal niet leuk en ook niet hoe je het voor je ziet.

    Ik vind het soms ook best lastig qua eten. Kaas en nootjes gaat idd wel maar ik heb soms echt zo'n zin in lekker (wit stok)brood, drop of chocola. Maar daar slaan m'n waarden echt van op hol, nog even volhouden dus! Enige voordeel is dat ik nu in totaal 10 kg ben aangekomen, dus dat valt heel erg mee en is wel te 'danken' aan de zw. diabetes en het dieet. Ook loopt de groei de afgelopen weken netjes binnen de lijntjes, dus dat is natuurlijk ook fijn en het belangrijkste!

    Hebben jullie nog tips mbt het inleiden? begin nu wel een beetje zenuwachtig te worden.
     
  14. Mieke1985

    Mieke1985 Lid

    18 apr 2016
    24
    1
    0
    NULL
    NULL
    FallenAngel, nuchter was de waarde bij mij ook goed. Alleen na dat glucosedrankje was hij te hoog (8,8). Ik heb dinsdag een afspraak in het ziekenhuis voor groei echo en consult gynaecoloog.
    Ik hou nu al rekening met mijn voeding. Eet geen producten met veel suiker meer. Wel lastig als je net nu tijdens de zwangerschap zoveel trek hebt in donuts hahaha... Maar het is voor het goede doel!
     
  15. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    Ik zou zeggen net als bij een natuurlijke bevalling:laat het over je heen komen!
     
  16. Roodwang83

    Roodwang83 Actief lid

    12 okt 2015
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb het ook gehad, zat op het randje. De gyaecoloog maakte zich totaal geen zorgen. Werd op aandringen uiteindelijk toch ingeleid maar nog steeds zeiden ze in het ziekenhuis, niets aan de hand mevrouw. Iets grotere baby, verder niets.
    Na ruim 24 uur had ik nog steeds maar 3cm ontsluiting maar wel al bijna 10 uur kunstmatige weeen om de minuut. Ons mannetje is uiteindelijk geboren met een keizersnede en woog ruim 4600 gr.
    Het ziekenhuis zat er meer dan 700 gr. naast. Hij is daarna naar de kinderafdelikg gegaan en we moesten uiteindelijk 4 dagen blijven (ook door de keizersnede)
    Ik heb pas de laatste 2 weken een kleine hoeveelheid insuline moeten spuiten omdat de arts zich geen zorgen maakte.
    Het zat mij al weken niet lekker, had een soort onderbuikgevoel. Het was m'n eerste dus dan is het lastig maar ik heb spijt dat ik niet meer van me heb laten horen. Als ik dat wel gedaan had hadden sommige dingen misschien anders gelopen!
     
  17. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Worst en kaas vind ik op dit moment minder interessant. Ik heb echt trek in chocola en chips. Had net na het avondeten 4.3 gemeten en heb mezelf toen getrakteerd op 1 paaseitje. Die eet ik dan in 5 hapjes op, omdat ik er echt van wil genieten. Ik eet ook weleens nootjes, maar dat mag maar een handje nootjes zijn ( en dan moet je hand nog dicht kunnen volgens de diëtiste) en ik heb zulke kleine handen dat het zo'n 10 nootjes zijn hahaha. Dat is toch weinig! dan heb ik weleens een flink baalmoment!
     
  18. FallenAngel

    FallenAngel Bekend lid

    23 jun 2010
    604
    10
    18
    Mieke, succes morgen in het ziekenhuis!

    Ik heb vandaag bij mijn eigen vk controle incl groeiecho gehad (die stond al gepland) en ons kindje is heel gemiddeld. Dus kon wel es de kleinste van de drie zijn haha. Ook mijn gewicht is geen reden tot paniek, ben ongeveer 9 kg aangekomen nu.

    Ben benieuwd wat de gyn er donderdag van zegt.
     
  19. FallenAngel

    FallenAngel Bekend lid

    23 jun 2010
    604
    10
    18
    Ow en over snacken... ik sta sinds kort sowieso al op dieet omdat mijn kids allebei koemelkallergie hadden. Om de start van dit ukkie niet onnodig zwaar te laten zijn, eet ik sinds n week of 2 geen melk, ei en soja meer. Er blijft dus weinig te snacken over...
     
  20. Mayaatje

    Mayaatje Actief lid

    22 dec 2015
    451
    1
    16
    NULL
    NULL
    Helaas heb ik ook zwangerschapsdiabetes. Moet 4x per dag insuline spuiten en op dieet. Pas dan heb ik goeie waarden. Herken het heel erg dat zin in lekkers. Alles voor de kleine. Weten nu al dat we met 38 weken worden ingeleid.
     

Deel Deze Pagina