Ijzergehalte te laag

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Kussentje, 4 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kussentje

Kussentje Actief lid

4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was vanmiddag bij de verloskundige, en die had de uitslag van het bloedprikken. Mijn ijzergehalte is te laag. Nu heeft ze me die centrumpillen meegegeven (heb ik tot 16 weken ofzo geslikt, maar mee gestopt, moest dus niet :))

Ik merk ook dat ik nog steeds heel moe ben, en dat kan weleens daar door komen, dus wil eigenlijk wat meer doen om m'n ijzergehalte op te krikken. Dus wat kan ik het beste eten? Hebben jullie nog tips behalve spinazie en gedroogde abrikozen of hoe noem je die dingen?

2. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    In appelstroop zit ook veel ijzer

3. Kussentje

Kussentje Actief lid

4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ow ja! goeie, dank je. Ga ik morgen even halen. Best lekker 's morgens op een beschuitje :)

4. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
  5. Kussentje

Kussentje Actief lid

4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje bedankt Devy!
    Morgen dus geen spinazie maar broccoli....

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Floradix, is een kruidenelixer waar veel ijzer in zit. Ik gebruik het om het op peil te houden, want ik ben vegetarier en neig nog wel eens naar bloedarmoede. Te koop bij natuurvoedingswinkels, maar ook bij de DA.

7. valhalla

valhalla Niet meer actief

Als je ijzer echt te laag is, kan je dat eigenlijk niet opkrikken met 'ijzerrijk' eten. Ook is spinazie niet zo heel rijk aan ijzer, dat was geloof ik een foutje (komma verkeerd gezet) van het Duitse of Amerikaanse voedingscentrum.

Zorg wel dat je je ijzerpillen bijv. met iets van sinaasappelsap inneemt omdat vitamine C opname van ijzer in het bloed bevordert. Melk(producten) hebben een averrechts effect, dus die dan even laten staan.

8. Hier ook altijd een laag ijzergehalte van nature.. ik neem floradix samen met sinaasappelsap omdat het belangrijk is bij een ijzertekort veel vitamine C te nemen. Dat bevordert de opname echt.
    Zit in die centrumpillen dan veel ijzer?

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.850
    3.365
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik neem aan dat dat zwangerschapsvitaminen zijn, die je dus het beste gewoon de gehele zwangerschap kunt slikken, in plaats van alleen de 1e weken.

10. Kussentje

Kussentje Actief lid

4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Evenstar, bedankt voor de tip! In de link van Devy stond wel dat te veel ijzer giftig is, en aangezien ik natuurlijk die pillen al heb, is dat misschien te veel van het goede? Maar ik onhoud 'm!

Valhalla. thanx! Dat wist ik niet... zal de pillen in ieder geval met sinaasappelsap innemen. Denk je dat een vitamine C tablet erbij slikken ook helpt?

Desiree, ik zal even kijken.... ik kreeg die pillen van de vk omdat m'n ijzer te laag was dus ik denk het wel... Ijzer 15 mg per tablet. Is dat veel? Athina, zijn inderdaad zwangerschapspillen, van die roze joekels.

Wat kunnen we lullen over een beetje te weinig ijzer he?

11. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Hier ook floradix. Helpt echt heel goed.

12. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

hoe laag was je ijzergehalte dan?

13. Kussentje

Kussentje Actief lid

4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Butterfly: uhhhm... heb er geen verstand van, maar hier een paar waardes die op het papiertje staan:

hemoglobine 7.0
    ijzer 18
    ferritine 32

Ik geloof dat vooral die ferritine het probleem was.
    Maak me niet zo heel druk hoor, maar omdat ik erg moe ben telkens, wil ik het wel even serieus nemen. Er komt zo weinig uit m'n handen.... en dan met name in het huishouden :)

14. Lafo

Lafo VIP lid

27 jun 2007
    7.460
    0
    0
    Kantoormiep
    Rhoon
    ik heb 6.3 en moet aan de ijzertabletten helaas...maar heb altijd last van een laag ijzergehalte.
    Floradix en roosvicee ferro helpen goed, lepeltje appelstroop, doperwten, abrikozen etc.

15. germini

germini Fanatiek lid

29 mei 2008
    1.373
    0
    0
    Je moet ook geen melkproducten bij de broodmaaltijd nemen of een toetje (van melkproduct) direct na het warme eten. Dit zorgt ervoor dat het ijzer niet opgenomen wordt. Ook thee is geen aanrader. Sinaasappelsap of limonade, appelsap is wel goed bij het eten!

Normaliter moet het ijzergehalte tussen de 7,5 en 10 liggen maar bij zwangeren ligt de ondergrens bij de 6.8. Als je dus nog iets zakt moet je ws aan de ijzertabletten.

16. Kussentje

Kussentje Actief lid

4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lafo en Germini, ook bedankt voor de tips. Volg ze bijna allemaal op (de tips), ook al zal het misschien weinig helpen zoals Valhalla schreef. En anders maar een ijzerpil. Ben zat van het moe zijn, al zal het ook met de rest van de zwangerschap te maken hebben vrees ik :)

17. Loe

Loe Niet meer actief

klopt, geen melkproducten bij het eten, dat remt de opname van ijzer (doe het zelf wel, slecht voorbeeld ben ik haha).

Floradix: echt doen. Vriendin van mij heeft het gedaan, was ook super in de bloedwaarden te zien dat ze het had gebruikt! Doen meid!

18. Kussentje

Kussentje Actief lid

4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanx Loe, jullie hebben me om :)

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik kreeg ook Floradix "voorgeschreven" naast mn Femnatal. Ik heb ze in de tabletvorm genomen, dan neem je er dus drie tabletten verdeeld over de dag.

Mn vriend heeft na zijn operatie eind vorig jaar ook veel last van vermoeidheid: dus ook hij aan de Floradix en hij is aardig opgeknapt.

Deel Deze Pagina