Volgens mij heeft Smoekie het over mensen in het algemeen en niet over jou Angelina. En natuurlijk mag jij ook je mening geven over borstvoeding
Ja maar ik voel mee aangesproken als borstvoedingsjehova zijnde 8) Ik heb Smoekie een PB gestuurd, ik hou van geklaarde lucht 8) En tuurlijk weet ik dat ik mijn mening mag geven, maar het zou gewoon eens lekker zijn om dat te doen zonder dat je direct een peleton boze KV mama's over je heen krijgt, daarom doe ik het hier Dit topic is gewoon een ode aan alle BV moeders, alle voordelen, vooroordelen een keertje op een rij Liefzonnetje: Geweldig omschreven. Ik ben het volledig met je eens.
Laten we dat maar niet doen nee, topics over het wel en wee betreffende bv lopen al hoog genoeg op Als je mijn reactie terug leest zul je zien dat ik jou daar niet persoonlijk op aanspreek, maar dat ik dat wel eens lees in topics die gaan over het wel of niet geven van bv, en dat er sommige bij zijn die dan zeggen dat je geen goede moeder bent en zij die wel bv geven wel ik zeg niet dat jij dat hebt geschreven (gezegd) Ik (en dat is mijn persoonlijke mening) vindt het denigrerend als je iemand die moeite heeft met iets, en dit kenbaar maakt probeert over te halen bv te geven terwijl je hebt kunnen lezen waarom iemand ergens zoveel moeite mee heeft .ipv je er dan iets bij proberen voor te stellen probeer je iemand (zo zag ik het tenminste) nog schuldgevoelens aan te praten ook terwijl diegene zich echt wel bewust is van het feit dat bv beter is dan fv maar dat de keuze hierin ter sprake is en of dat er andere mensen zijn die ook een soort van afkeer gevoelens hierover hebben .. Dus ja misschien is het idd iets dat IK zo opvat maar dat krijg je met geschreven schrift (zul je ongetwijfeld zelf ook wel eens zijn overkomen) soms vat je iets anders op dan bedoelt Enne wat betreft dat aangesproken zijn dat valt reuze mee dacht ik zo jij hebt gereageerd in het topic dat mamamadelon over bv en dat zij zich daar al een beetje voor schaamt om neer te zetten maar het toch doet omdat zij toch graag zou zien dat ze met die gevoelens niet de enige is . Kort daarop staat er een topic met als titelmag je nog wel zeggen dat bv de beste keuze is tja toevallig is die van jou, maar zou een ander die geopend hebben zou mijn reactie precies hetzelfde zijn geweest, maar dat heb ik je ook terug geantwoord in mijn pbtje terug naar jou .dus iedere keer? laat dat maar achterwege Dit is geen topic over het verheerlijken van bv maar of je nog wel mag zeggen dat bv de beste keuze is En mijn antwoord daarop had ik al gegeven, ja tuurlijk mag je dit zeggen en ja tuurlijk is bv het beste om te geven aan je kind, maar er zijn tal van redenen waarom iemand geen bv kan geven, wil geven of what so ever Je kunt idd moeders over je heen krijgen als je zegt dat bv rulezzzz want er zijn er meer dan genoeg die geen bv KUNNEN geven en die zou je met zon opmerking aardig voor het hoofd kunnen stoten . Denk je soms dat ik er blij mee ben dat ik geen bv kon geven? Echt niet, ik had graag bv willen geven, maar helaas ging dat gewoonweg niet en kon ik niet anders dan kiezen voor het beste NA bv en dat is fv . Ik zou ook graag dat gevoel hebben willen behouden wat je met je kind hebt maar poe poe dat wordt je dan ook niet makkelijk gemaakt zeg als je geen tiet vol vreten hebt Dan wordt het vaak afgedaan als koud en dat je geen band opbouwt met je kind (niet door jou gezegd of geschreven, maar wel door andere die geen rekening houden met vrouwen die het niet KUNNEN) . Zulke opmerkingen kunnen aardig raken, en ondanks dat ik niet zo gauw van mijn stuk ben te brengen vindt ik dat wel gewoon op zijn hollands gezegd k*t opmerkingen waar je (onbewust) andere moeders dus mee kwetst en daar nog bewust voor kiest ook . Wees maar trots op jezelf dat je je kids bv hebt kunnen geven, maar denk je nou echt dat ik minder trots ben op mezelf omdat ik ze dit niet heb kunnen geven? Opmerkingen als die van jou (en andere) doen in ieder geval overkomen dat ik niet zo trots zou mogen zijn omdat die van mij geen bv hebben gehad of dat mijn kids minder zouden zijn dat kinderen die het wel hebben gehad . Ik heb het geprobeerd en meer kan ik niet doen, had ik maandenlang moeten tobben met mijn kind? Volgens jou wel, nou sorry hoor, ik kon het niet aanzien dat die kleine van mij niet genoeg had aan hetgeen er bij mij uitkwam, en ondanks zelf afkolven en maar vaak genoeg aanleggen (zodra hij en zij kwam) zat er gewoonweg geen genoeg voeding in . Hoe het ook zij, ik ben niks minder dan jij omdat ik geen bv heb gegeven, en ik ben net zo trots als jij, zou niet eens willen weten hoe je zou hebben gereageerd als jij je kids geen bv had kunnen geven want dat is iets wat ik een ander niet gun zeker niet als je het graag zou willen . Ik hoop van harte dat het je ook dit keer gegund is dat je je kleine gewoon bv kan geven, maar probeer van jou kant uit iets meer begip op te brengen voor vrouwen die dit niet doen of kunnen doen. O enne wat betreft die veer in de kont steken .kheb inmiddels al een vette hoofdtooi uit mijn reet gehaald dus die heb ik niet meer nodig Gr.smoekie
Idd Daphne wbt respect en mensen in de waarde laten die geen bv geven is bedoelt in zijn algemeen, en niet op Angelina persoonlijk . Iedereen mag zijn mening geven over bv, niks mis mee, had het graag gewild maar ging niet, jammer maar helaas pindakaas om het maar ff nuchter te zeggen .
Het is zo dat ik mij al schrap zet als ik iemand vertel dat ik nog borstvoeding geef. Allerhande opmerkingen van te voren bedacht die ik ga zeggen als.... Ik heb ze een paar keer moeten gebruiken en mensen hebben zich er maar bij neergelegd geloof ik dat Sven nog steeds niet van de borst af is. Dat is nu een stuk minder gelukkig. Maaaaaaaaaaaaar, ik heb een vriendin die haar kindje kunstvoeding geeft en toen hij klein was potjes fruit en groente. Ook is zij eerder als zes maanden begonnen met bijvoeden. Totaal niet mijn ding qua voeden en we zijn nog steeds vriendinnen hoor. Ik doe mijn ding en zij het hare. En we hebben het er weleens over waarom wel/niet. Maar we zijn vooral vriendinnen om andere dingen. Als iemand twijfeld of heeft vragen dan geef ik graag antwoord. En dan ga ik niet kunstvoeding promoten want daar sta ik zelf niet achter. Ik weet wat de borstvoeding doet voor Sven en ook voor mij. Wat iemand met deze informatie doet moet hij/zij zelf weten. Dat is dan weer niet mijn ding. Zo nu mijn borstvoedingsophemelstukje: - In het begin zwaar maar daarna zo vreselijk makkelijk. - Altijd bij de hand en op temperatuur - Geen gestress over teveel voeding/te weinig voeding hij regelt het helemaal zelf (wat ik nog steeds zo knap van hem vind) - Tien en halve maand en behalve een snotneus wat ik geen verkoudheid wil noemen, nog nooit ziek geweest - Het ideale troostmiddel zeker 's nachts. - Borstvoeding is al verschillend van smaak elke keer dus weinig moeite gehad met voedsel introduceren - Ik kan het gewoon niet missen (ben geloof ik een borstvoedingsverslaafde) en Sven gelukkig ook niet.
Smoekie even een paar feiten: Er zijn idd klein aantal moeders die niet zelf kunnen voeden de getallen lopen uiteen van 2 tot 5 % Van de honderd zijn het dus ongeveer max. 5 moeders die niet zelf kunnen voeden ! Dat is toch echt veel minder dan wat ik altijd hoor. Ik denk dat er veel moeders zijn die zeggen dat ze niet kunnen voeden maar dat het eigenlijk wel kan (oorzaak laat ik in het midden). Jij schrijft dat kv het beste alternatief is na bv. Echter het rijtje gaat zo: 1 bv live bij eigen mama 2 bv gekolfd van eigen mama 3 bv van andere mama 4 kv. Dan nu mijn eigen mening: Ik vind dat je je kind tekort doet als je niet eens probeert om bv te geven. Zal sommige mensen tegen het hoofd stoten dat weet ik. Maar waar een wil is is een weg denk ik. Dus echt bijna iedereen kan het. Ook ik heb het in het begin niet makkelijk gehad, maja ik wil gewoon het beste voor mijn kindje. En idd hier op het forum wordt vaak geroepen dat kv net zo goed is, vaak ga ik er dan maar niet tegin om een discussie te voorkomen.
Nou hoe de cijfers er voor staan zal mij (netjes gezegd) aan mijn bips roesten, ik weet dat ik er alles aan heb gedaan om mijn kinderen de borst te geven wat (nogmaals) helaas niet lukte Of ik bij die 5 hoor of niet ook dat zal me aan mijn bipsje hangen Je begrijpt heus wel wat ik bedoel dat fv naast bv de beste keuze is voor een kleine . Optie 1 ging dus niet Optie 2 hetzelfde als 1 was alleen maar waterig zat niets in . Optie 3 WALGELIJK alleen het idee alleen al zeg brrr en dan zeg ik het nog netjes wat ik daarbij denk zal ik maar niet opschrijven Optie 4 is dus hetzelde als wat ik dus al eerder aangaf het beste na bv dus komt op hetzelfde neer behalve dat er ook nog eens bij staat dat ik mijn kind melk moet geven van een ander dan van mij brrr bah bah . Ik heb mijn kinderen in ieder geval op geen enkel vlak tekort gedaan, ik zou mijn kind tekort hebben gedaan om nog verder en nog langer te gaan martelen, ik kreeg 2 heerlijke kinderen terug vanaf het moment dat ik over ben gestapt op de fles dus wat dat betreft verschillen wij zeer zeker van mening, en denk ik dat je er niet over kunt mee praten als het jezelf niet is overkomen dat het niet lukte dan wil ik wel eens zien hoe jij reageert als je zo wanhopig bent en ziet dat je kind tekort komt .bij jou is het klaarblijkelijk anders (goed) verlopen en daarvoor ben ik heel erg blij voor je, maar aan deze (en andere) kant geen verwijten a.u.b. dat ik of andere niet genoeg zouden hebben gedaan voor hun kind, want dan kan en mag jij niet over oordelen Maar je kan gewoonweg niet altijd het beste aan je kind geven al zou je nog zo graag willen . Ik wil ook het beste voor mijn kinderen en op BV na heb ik ze tot op heden van alles het beste kunnen geven, en dat is soms misschien wel meer dan menig BV gevende moeders dus welke vergelijking moet je daarvoor trekken Dus je slaat de spijker op zijn kop als je zegt dat je met die reactie(dat mensen hun kinderen tekort doen) andere moeders tegen het hoofd stoot FV is in mijn ogen net zo goed als BV want dat zie ik terug aan mijn kinderen, het zijn 2 gezonde kinderen en geen kweentjes met de 1e ziekte na de andere ziekte . En ja ik geef je gelijk als je zegt dat er in BV stoffen zitten die o.a. goed zijn voor het afweersysteem voor de kleine .maar zoals het hier (en in andere topics) wel eens wordt gezegd komt het zo over alsof mensen met fv kinderen groot brengen die constant ziek zijn e.d. en dat je dus bewust voor een (eventueel) ziek kind kiest Hoe dan ook ben ik het met alle borstvoedende moeders eens dat bv het beste is maar niet dat je als je over gaat of direct begint met fv je kinderen tekort doet, dat is in mijn ogen toch veel te kort door de bocht om zon reactie te zetten . Gr.smoekie
Ik denk dat KV moeders zich te snel aangevallen voelen en denken dat ze zich moeten verdedigen voor hun keuze om geen BV te geven. Ze weten dat BV de beste keuze is voor hun kind, maar ze kunnen het, om wat voor reden dan ook, niet geven, en daardoor vinden ze, bewust of onbewust, dat ze gefaald hebben. Dat spiegelen ze aan BV moeders, die in hun ogen te veel pushen met BV want daardoor worden ze iedere keer met de neus op de feiten gedrukt, dat ze zelf geen/weinig BV gegeven hebben. Ik heb er lang over na moeten denken maar dit is dan de conclusie die ik trek ( Psychologie van de kouwe grond ). Zoals ik al vele malen eerder schreef, is het nooit mijn intentie geweest om iemand voor het hoofd te stoten, maar ik gooi hierbij wel mijn fluwelen handschoenen in de ring. Ik kan niet altijd op mijn tenen lopen, en ik heb ook gewoon een mening die ik graag ventileer. En als ik roep: BV rulezzzzzzzz dan wil dat toch niet per direct zeggen dat ik moeders die KV geven niet respecteer? Moet ik dan al mijn woorden op een gouden weegschaal leggen? Ik heb niets tegen KV moeders, die er bewust voor kiezen om KV te geven of die er door omstandigheden door gedwongen worden. Ieder zijn eigen keuze, dat respecteer ik. Ik ben gewoon heel erg PRO BV. Daar zit toch wel een verschil tussen. De rest van mijn kouwe grond psychologie bewaar ik voor morgen. Ik ben te moe om nog iets zinnig te zeggen hierover Nog even voor Smoekie, want ik zie je reactie nu pas: Betrek het niet teveel op jezelf. Je hebt gedaan wat je kon, dat weet jij het beste, je hebt een keuze moeten maken, staat daar voor 100% achter. Niemand veroordeelt jou of je keuzes. Fijne avond!
Wat ik heel vervelend vind om te lezen is zoveel foute informatie over borstvoeding. Daar kan ik me wel druk om maken. En niet alleen foute informatie van mensen die borstvoeding geven, gegeven hebben of het niet willen geven. Maar ook profesionele hulpverleners in de gezondheidszorg die niet precies weten hoe en wat en dus gewoon foute informatie verstrekken aan moeders die borstvoeding geven. Daardoor stoppen veel moeders met borstvoeding geven omdat het niet lukt. Ik ben blij dat ik de juiste info heb opgezocht via het internet op borstvoeding.com en bij de vbn. Zonder deze sites was ik er allang mee gestopt. Want het ziekenhuis, waar Sven een cupje kunstvoeding heeft gekregen zijn eerste nacht , het cb die toch wel vond dat hij niet zo goed groeide en dat ik dus meer bijvoeding moest introduceren, en de apotheek, die zich erover verbaasde dat ik syntocinon-spray voor de zoveelste keer bestelde hebben mij daarbij niet geholpen. En daardoor zijn er zoveel moeders die het belang van borstvoeding denk ik anders zien als ik dat zie. Je zou van profesionele hulpverleners toch verwachten dat hun beter moeten weten maar nee. En dan heb ik het niet over de eerste paar weken want dan is iedereen het er wel mee eens dat borstvoeding het beste is. Maar de periode erna. Het WHO adviseerd toch niet voor niks minimaal twee jaar je kind aan de borst. Maar nee. Hier in Nederland ben je dan toch wel van lotje getikt als je dat doet. Want bla bla bla. Ik vind het raar dat je soms vreemd aangekeken wordt dat je nog borstvoeding geeft omdat na een half jaar in nederland kunstvoeding blijkbaar meer de norm is.
Denk echt dat we hier helemaal nooit uit zullen komen hoor al vind ik het wel een lekker topic... ieder zn mening zo te lezen zonder zo bang te zijn zieltjes te kwetsen. Mijn visie; ik doe mn uiterste best mn kids het allerbeste te geven en bv is het allerbeste. Zou ik mijn kids geen bv geven dan zou ik ze het allerbeste op voedingsgebied onthouden en mezelf een afschuwelijke moeder vinden. Daar komt het grofweg gezegt op neer... Misschien kan je niet altijd het beste aan je kids geven maar dat is denk ik een kwestie van prioriteiten. Ik vind bv erg belangrijk, het draait tenslotte om de gezondheid van je kind, net zoals een stabiele gezinssituatie, veel liefde enz... tot nu toe vind ik dat ik dat allemaal heb kunnen geven en ik zal mn best blijven doen dat zo te houden. Stel nou dat mn huwelijk zou stranden dan zou ik mezelf net zo schuldig voelen. Volgens mij denken velen echt dat een goede bv periode je gewoon komt aanwaaien, kwestie van geluk hebben. Bijna alle moeders hebben de eerste 6 tot 8 weken moeten knokken dus groot gelijk dat die moeders trots zijn dat ze bv geven! Tuurlijk wordt een kind dat kv krijgt niet per definitie steeds ziek.Maar bv kan niet alleen griepjes voorkomen/milder maken ook veel serieuzere dingen. Verder sluit ik me dus helemaal bij Nemo aan!
mijn eerste heeft maar drie maanden bv gehad, en ik heb me daarna eindeloos rot gevoelt omdat het niet lukte. Werd me ook wel stiekem aangepraat trouwens... Maar ik had het wel heel fijn gevonden als ik toen gewoon hulp had gekregen van het cb, want het probleem had achteraf gezien makkelijk opgelost kunnen worden. Overigens mankeerde mijn oudste nooit wat, en mijn jongste (nog steeds bv) heeft al antibiotica gehad voor een longontsteking, en zit al vanaf het begin met een groot poepprobleem. Maar ben blij dat het nu nog steeds lukt, en ik ga er nog steeds voor!
Hier veel ellende met de bv, maar ik blijf stug dorgaan - slechte toeschietreflex - net herstellende van borstonsteking ( 41,5 koorts en hallucinerend) - totaal bloedende tepels gehad - superdrifitge baby de eerste weken die mijn tepels er zo ongeveer aftrok.. Vorige keer ging het mis na 6 weken, nu vast van plan door te gaan. Smoekie : waarom is bv van een andere vrouw walgelijk. Hoe denk je dat ze in ietwat minder geciviliseerde landen kinderen laten overleven van moeders die idd geen melk hebben ? En toen er nog geen FV was ...... Mijn eigen oma is op de boot van NL naar indonesië, min ( zo heet dat ) geweest voor een pasgeboren baby. Die heeft het daardoor wel gered.. Het idee van mijn kind aan andersmans borst is niet prettig, uiteraard. Maar als het moet , afgekolfde melk van een ander... Mijn gevoel zegt nee, maar mijn verstand weet wel dat dat gezonder is dan FV.
@Smoekieaar gaan we weer: bv van een ander voor jouw kindje is walgelijk....... dat is JOUW mening en dat is prima. Maar als ik zeg dat ik KV walgelijk vind, dan krijg ik toute KV-end nederland over mij heen. En daar zit het verschil.
Terwijl ik weer eens zit te kolven lees ik dit topic (goed voor de productie!). Angelina roept van de daken dat BV het beste is voor een baby en ik vind dat ze gelijk heeft! Volgens mij is het zelfs wetenschappelijk vastgesteld. En los wat iedereen vind, ik zou willen dat ik het nog steeds fulltime zou kunnen geven (ander verhaal) en kan nu ik dit allemaal lees niet wachten tot morgenochtend als mijn mannetje weer gaat ontbijten bij me! Dus ik zet mijn, effe kijken . 80cc in de koelkast en kruip mijn nest in.
Dat kan allemaal best Wannabe, maar gelukkig hoeven wij hier niet zo ver te gaan dat als we het zelf niet kunnen de kinderen bij andere aan de borst moeten of melk van een andere vrouw dan de moeder hoeven te drinken .wij hebben als groot voordeel dat wij het goed genoeg hebben en de keuzes hebben tussen verschillende soorten fv .. Knap van je oma dat ze dat gedaan heeft maar dat doet voor mij niets af dat ik daar gewoonweg niets mee kan, als ik mijn kindje zelf niet kan voeden omdat ik geen voeding voor de kleine heb kies ik voor de fv heel simpel, en daar verschillen wij dan in, jij hebt zelf wel het geluk dat je je kind bv kan geven wees daar blij mee, ik was daar minder gezegend mee, ben ik daarom minder moeder? Nee, is mijn kind daarom minder? Nee.klaar Wat een heerlijke kort door de bocht geplaats antwoord goede vergelijking hoor . Ik vindt het idd een walgelijk idee om als ik het zelf niet kan mijn kind groot te brengen dmv de borst(voeding) van een andere vrouw mag het? Dat is een keuze die je hebt om als je het zelf niet hebt (kunt) over te stappen op flesvoeding Ik vindt er persoonlijk toch wel een verschil inzitten om te zeggen dat ik het een walgelijk idee vindt dat mijn kind zijn heil zou moeten zoeken bij een andere moeder wbt voeding of het idee van flesvoeding .. ik denk niet dat er veel zullen zijn (ze zullen er ongetwijfeld zijn) die als de borstvoeding zelf niet lukt uit zullen trekken naar andere moeders om hun kind via die weg aan hun voeding te laten komen .ik ben daar in ieder geval geen 1 van .. wat ik enkel niet snap van jullie allemaal niet geen 1 van jullie heeft mij hier zien schrijven dat fv het beste is, niet 1 heeft mij zien schrijven dat bv niet goed is helemaal niets met alles geef ik jullie gelijk dat bv het beste is voor je kind, maar dat fv er is als ALTERNATIEF voor bv, zo als jullie het doen overkomen is er maar 1 voeding om je kind groot te brengen, en dat is bv nou hoe jammer ook dat het me niet gelukt is (en zo tussen de regels door lees ik eigenlijk nog dat jullie vinden dat ik te weinig heb gedaan, of jullie lezen daar klaarblijkelijk helemaal over heen) ik ben blij dat er fv is ..uit alles kunnen jullie zelf lezen dat ik het jullie allemaal gun dat jullie je kind zelf kunnen voeden, maar iets meer begrip voor degene die dat niet kunnen zou jullie niet misstaan hoor . Tis voor mij geen optie om mijn kind te voeden met melk anders dan van mij, dan stap ik over op de flesvoeding .dat jullie klaarblijkelijk zouden kiezen voor melk van een andere vrouw, petje af, ik zou dat niet kunnen, en vraag me af of jullie als er daadwerkelijk die keuze gemaakt zou moeten jullie dat wel zouden doen .maar goed dat staat hier (gelukkig) niet ter discussie Dus nog ff voor de goede orde voor degene die het niet begrepen hebben ja bv is de beste voeding die er is voor je kind, en kun je het en wil je het het zou ik het ook zeer zeker doen maar laat diegene die het niet kunnen of willen lekker in hun waarde zonder te oordelen, want dat doen ze ook niet over jullie
Ah wat een leuk topic! Nee je mag inderdaad niet zeggen dat bv het beste is want dan krijg je het verwijt dat je anderen een schuldgevoel aanpraat en/of geen respect hebt... Vreemd vind ik dat. En helemaal ergerlijk vind ik dat er dan meteen geroepen wordt dat je de ander een slechte moeder zou vinden. Ik heb al vaker hier geschreven dat ik dat nooit gezegd heb en nooit zal zeggen, ik zeg iets over voeding en niet over moederschap. En als iemand hier zegt dat kv net zo goed is als bv, dan ga ik er wel tegenin. Want het is gewoon niet waar. Ieder moet zelf weten hoe hij zijn kind voedt, maar als er onwaarheden verkondigd worden, dan zeg ik daar wel graag wat van. En denk je nou echt dat ik alle moeite zou gaan doen om te kolven voor mijn kleintje als kv net zo goed was? Dan zou ik me mooi die moeite kunnen besparen. Ik ben heel blij dat ik kan kolven. Ik heb heel veel verdriet gehad dat live voeden niet lukt, maar ondanks dat is mijn lichaam wel in staat om meer dan genoeg melk voor mijn kindje te produceren! Daarnaast geniet mijn mannetje nog elke dag ervan, hij grist de fles uit je handen en als hij echt trek heeft wil hij alleen maar melk. Ookal eet hij erg goed van de bijvoeding, op dat moment is het alleen melk. Daarnaast ben ik blij dat ik hem altijd zoveel kan geven als hij wil en niet aan de limiet van een liter zit. Dus die anderhalve liter die er weleens doorheen gegaan is, ik kon het met een gerust hart geven. Ik ben overigens erg blij met de mogelijkheid van donormelk en het was omdat het op het moment dat het nodig was niet mogelijk was, anders had hij zeker donormelk gekregen. Het is altijd nog beter dan kv, dus had ik dat liever gezien maar ja, dat kon op zo'n korte termijn niet geregeld worden... Smoekie, Ik heb niet over je opmerking over je pogingen tot bv geven heengelezen en ik ben heel erg geïnteresseerd in je verhaal. Wil je het misschien pb'en? Wat ik alleen niet begrijp is dit Ik snap dat niet. Er is toch niemand die dat zegt? Waarom haal je dat dan aan?
Heb net even bijgelezen en wat ik van Smoekie lees, is dat ze het geprobeerd heeft om bv te geven, maar dat het niet ging. Dat is een andere reden om fv te geven dan gewoon bv niet willen proberen. Daar heb ik het het moeilijkste mee, met mensen die het niet willen proberen. Bv is wetenschappelijk bewezen het beste voor moeder en kind. Ik zeg nu zelf dat ik bv ga geven, ben nog niet eens halverwege de zwangerschap. Voor hetzelfde geld lukt het bij mij niet en moet ik fv geven. Ik ga mezelf dan niets verwijten, aangezien ik zal hebben geprobeerd.