Smoekie, op de één of andere manier betrek je het steeds op jezelf wat hier geschreven wordt. Er staat toch nergens dat iemand hier vindt dat jij het niet goed doet, of niet goed gedaan hebt, of je best niet gedaan hebt, of dat jou iets valt te verwijten? Je weet zelf toch hoe de vork in de steel zit? Borstvoeding van een ander is niet vies. Er zijn zelfs netwerken waar moeders met veel voeding kolven voor kindjes waarvan de moeder geen BV kan geven. Is niets vies aan. Blijkbaar is iedereen het er over eens: BV is de beste voeding Waarom mogen wij dat dan niet hardop zeggen? Waarom mogen wij aan andere moeders niet de voordelen vertellen, en worden wij dan direct afgedaan als: De Borstvoedingsmafia? Waarom voelen KV moeders zich aangevallen wanneer ter sprake komt dat wij vinden dat je bijvoorbeeld BV altijd moet proberen? Ik vind ook dat moeders op zijn minst zouden moeten proberen om BV te geven ipv direct naar de KV te grijpen. En ik kan inderdaad van mijn standpunt uit niet begrijpen dat moeders niet eens willen proberen om het beste aan hun kindje te geven. Ik heb het over PROBEREN. Lukt het niet, tja dan lukt het niet, dan kun je altijd naar een alternatief grijpen.( Al vind ik wel dat dat over het algemeen veel te snel wordt aangeboden door CB of kraamhulpen )) Ik wil nog iets kwijt in het algemeen. Flesvoeding-Kunstvoeding: Babyvoeding wat je in de winkel kunt kopen is kunstvoeding. Moedermelk kan ook in een flesje zitten ( dan is het flesvoeding ) , maar dat maakt het dan nog geen KV. Borstvoeding geven is in het begin geen pretje inderdaad Tepelkloven, verstopte kanalen, borstontstekingen, spruw, tsr, lekkage...... Ook ik heb het allemaal meegemaakt. Maar het was het allemaal waard. Uiteindelijk, wanneer je dat allemaal achter de rug hebt, is BV geven makkelijk! Ik ben blij dat ik doorgezet heb. KV is voor mij nooit een optie geweest. Ik heb al mijn kinderen volledig zelf kunnen voeden. Heel lang zelfs! Daar ben ik trots op ja. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om haar kind lang te voeden, wanneer je volledig werkt bijvoorbeeld, kan ik me goed voorstellen dat je na verloop van tijd het kolven zat bent. Daarbij komt dat niet alle werkgevers zo geweldig ondersteunend zijn qua BV, en kolfruimtes.
Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. BV kan mi niet in een fles. Borstvoeding is het hele proces van aan de borst drinken, niet alleen de voeding, maar het totale wat bv is. Moedermelk kan in een fles ja. Ik noem de kunstvoeding inderdaad kv. Want ik geef ook flesvoeding, maar geen kunstvoeding. Ik geef mamamelk via de fles.
Okay, als je het zo bekijkt. Ik zal het veranderen in moedermelk..... Toch moet ik er over nadenken, ik heb daar nooit bij stilgestaan en moedermelk altijd BV genoemd :-k Maar je hebt gelijk. Het is moedermelk 8)
Je gaat hierbij helemaal voorbij aan het kwaliteitsverschil tussen moedermelk en kunstvoeding. Natuurlijk is het je eigen keuze om je kind kunstvoeding te geven, maar hoe je het ook wendt of keert, moedermelk is altijd van superieure kwaliteit. Om de simpele reden dat moedermelk lichaamseigen eiwitten bevat, moedermelk is soorteigen. Ik vind het een beetje raar om de keuze voor een beter soort voeding 'walgelijk' te noemen. Wat is er walgelijk aan? Dat je het niet zelf maakt? Dat het van een andere vrouw komt? Als je bij je bevalling veel bloed verliest dan krijg je soms bloed van iemand anders - dat is toch ook niet walgelijk? Melk van een ander mens is in weze niet anders als bloed van een ander mens. Er zijn wel kunstmatige bloedvervangers, er wordt geëxperimenteerd met varkensbloed, maar iedereen is het er over eens dat voor een mens dat bloed nodig heeft bloed van een ander mens de beste keuze is. Erg raar dat dat bij melk dan opeens 'walgelijk' gevonden wordt.
Ach 40 jaar geleden zei mijn vader al dat roken vies en ongezond was, en dat hij niet in andermans rook wilde zitten. De hoeveelheid onfrisheid die je over je heen krijgt als je zegt dat borstvoeding beter is is goed te vergelijken met wat hij 40 jaar geleden te horen kreeg...
@Smoekie: ik vind daar dus geen verschil inzitten. Ik zeg ook duidelijk: JOUW mening en dat mag. Maar dan ook nog eronder typen ,mag het? Vind ik raar overkomen. Jij typt dat de bv bij jou niet lukte en dat je daarom overgestapt bent naar KV. Dat is JOUW keus geweest, en daar sta je achter als het goed is. Je hoeft echt geen verantwoording af te leggen. En als wij inderdaad voor die keuze staan om te kiezen voor donormelk...staat hier inderdaad niet ter discussie, maar het wordt door jou wel aangehaald als niet ter discussie staand, typisch. Jij hebt jouw opvattingen Smoekie, en in jouw ogen is daar niets mis mee, prima! Ik heb de mijne en in mijn ogen is daar niets mis mee, ook prima.
we leven gewoonweg in een flessenmaatschappij...het si zo makkelijk gemaakt dat er te snel wordt opgegeven met bv soms zelfs niet eens aan begonnen. ik zelf snam ook niet dat er moeders zijn die het net eens wilde proberen. ik heb mooie 11 maanden bv gegeven en vondt het zo een bijzondere periode. heb ook kloven en blaren en tanden doorstaan en als Elyesa die laatste maanden niet zo hard zou hebben gebeten had ik echt nog veel langer gegeven maar met 10 tanden die bijna mijn tepels eraf beten ben ik toch maar gestopt maar echt met veel pijn in het hart. heb nog ene maand gekolfd maar de bv lief zo terug dat het gewoon niet meer ging maar ik heb wel een jaar mijn kind het beste van mezelf gegeven en daar ben ik super trots op. en daarom kan ik echt niet begrijpen waarom moeders het snel opgeven of er niet eens aan beginnen.
Helemaal mee eens, laatste zin van Talia: over het algemeen (dus ik spreek niemand persoonlijk aan!) wordt er te snel opgegeven bij bv. En dat komt heeel vaak door verkeerde adviezen en is ook voor de moeders vaak heel verdrietig. Daarom is het alleen maar goed dat er moeders zijn die vertellen dat ze zo genieten van bv geven! Dus @ wanabe en anderen in de moeilijke eerste periode: GO GO GO!
misschien betrek ik het idd wel te veel op mezelf... dat komt waarschijnlijk omdat ik van vele lees dat als je na een paar weken stopt je het niet goed genoeg geprobeerd hebt... als je niet over bent gestapt op donormelk om het zo maar ff te zeggen, heb je niet goed genoeg je best gedaan en onthoud je je kind het beste... bloed krijgen van iemand als je in een levensbedreigende situatie zit vindt ik persoonlijk toch iets heel anders dan over gaan op melk van een andere vrouw.... .en idd vindt ik het ook een walgelijk iets om me voor te stellen dat mijn kind bij een ander aan de borst hangt of moedermelk krijgt die een ander vrouw dan ik heeft gekolft... ik kies dan simpelweg voor in mijn ogen nr 2 om je kind mee op te voeden en dat is fv..... ik begrijp jullie allemaal stuk voor stuk heel goed, maar en dat probeer ik ik alleen maar uit te leggen er is weinig begrip voor vrouwen die bewust kiezen voor fv of voor vrouwen die het in andermans ogen niet goed genoeg hebben geprobeerd om bv te geven, wie is wie om daar over te oordelen dat snap ik gewoon niet.... niemand die hier zegt dat bv niet het beste is wat een kind naar binnen kan krijgen, niemand die twijfeld aan wat er allemaal in bv zit... en ja er wordt idd overgebracht dat je als moeder zijnde "minder" bent dan een moeder die haar kind bv geeft, er wordt ook gezegd dat borst gevoede kindjes gezondere kindjes zouden zijn en daarmee wordt dus indirect gezegd dat je dus bewust kiest voor een minder gezond kind maar goed zoals ik al eerder zei, ik gun het iedereen haar eigen kind bv te kunnen geven, maar gun een ander het respect dat ze verdienen omdat ze met liefde met hun kind omgaan en laat dat niet afhangen van het feit of ze wel of geen (bewust) bv geven....
ik ben vandaag dus over moeten gaan op fv met pijn in me hard maar donor melk dat zou ik haar nooit geven dan maar flesvoeding. ik heb echt me best gedaan en ook veel pijn gehad maar die pijn was voor mijn geen rede om over te stappen. ik liep al 4 dagen elk uur te voeden en probeerde ertussen ook nog te kolven zonder effect, de productie bleef zakken ipv stijgen en vanacht kwam er geen druppel uit, niet toen alicia dronk en ook niet met de kolf en moest ik dus wel fv geven. vanmorgen een combinatie (had niet genoeg) en ik merk dat me borsten nu wat beginne te vullen ruim 8 uur naar de vorige voeding en ga zometeen nog even bv proberen. borstvoeding is natuurlijk het best voor een kind maar ik ga niemand veroordelen die flesvoeding gaat geven hoor. ieder voed zijn kind op een andere manier op en van flesvoeding worden ze ook wel groot. ik zelf heb vroeger de fles gehad en ben kerngezond hoor zoals de meeste kindjes. natuurlijk is het een kleine moeite om het te proberen maar de een kan meer stress en pijn aan dan de ander en sommige willen dit gewoon voorkomen
Ik heb inderdaad geen begrip voor moeders die bewust kiezen voor kv in de zin dat ik gewoon niet begrijp... ik begrijp het gewoon echt niet, ik doe me best voor te stellen dat je het vreselijk vind om een kind aan de borst te hebben, maar eerlijk, ik kan me er gewoon helemaal niets bij voorstellen.... dus nee dat begrijp ik echt niet. Net zo min als zulke moeders mij waarschijnlijk begrijpen als ik zeg dat ik dagen gehuild heb omdat het live voeden niet gelukt is. En ik soms nog vol schiet als ik een voedende moeder zie. Of iemand er genoeg aan gedaan heeft, daar ben ik voorzichtig in. Juist omdat ik de ervaring heb hoe zwaar en moeizaam het kan gaan. Daarom was ik ook benieuwd naar hoe het bij jou is verlopen. Niet om een oordeel te kunnen vellen, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, maar gewoon uit interesse. Volgens mij is dit dus onder andere precies waar het in dit topic over gaat. Het is wetenschappelijk aangetoond dat borstgevoede kindjes gemiddeld minder ziek zijn, minder last hebben van astma enzovoorts. Zou je dat dan niet mogen zeggen omdat vrouwen die bewust voor kv krijgen daar een slecht gevoel door krijgen? Ik vind van niet.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is nu eenmaal een feit, net als dat roken slecht is voor je (ongeboren) kind. Ik zal bijvoorbeeld nooit en te nimmer roken terwijl ik zwanger ben of een kind in huis heb. Ik ben jaren geleden gestopt omdat ik zwanger wilde worden. En ik zal nooit géén borstvoeding/moedermelk geven. Ik zeg niet dat kv slecht is, maar wel dat moedermelk beter is. Hier is het ook heel moeilijk geweest de eerste maand, en wilde ze niet bij mij drinken. Gelukkig is dit goed gekomen, maar als dat niet zo was geweest had ik met alle liefde alles blijven kolven. En daar is wat mij betreft geen twijfel over mogelijk, dat had ik gedaan. En nee, ook ik snap niet dat sommige vrouwen er niet eens mee beginnen. Ik probeer het wel, maar snap het gewoon niet. Niets natuurlijkers als je kind voorzien van moedermelk. En het is niet zo dat ik dit van huis uit heb meegekregen want ook ik ben groot geworden op kunstvoeding, maar ik was vastbesloten om het anders te doen. En daarmee zeg ik niet dat mijn moeder geen goede moeder was, of dat andere vrouwen die kv geven dat niet zijn. Ik snap alleen niet met alle informatie die er tegenwoordig is over moedermelk vrouwen nog die keuze maken, moedermelk is immers het beste dat je je kind kan geven. En als iemand zich aangesproken voelt, so be it. Het is namelijk niet alleen mijn mening maar ook wetenschappelijk aangetoond. Ik word er de laatste tijd een beetje simpel van om net als de topicstarter al zegt op m'n tenen te moeten lopen en dus niet de waarheid te mogen zeggen over moedermelk. Van mij mag het dus best hardop gezegd worden, ook al valt het niet altijd in goede aarde.
@Smoekie: ik krijg het idee dat het je allemaal nogal dwars zit dat jij niet zelf kunt voeden, klopt dat ? Je gaat er n.m. zo tegenin. En dat ik vind dat je je kind tekort doet. Daar bedoel ik mee vrouwen die het niet eens proberen. Vrouwen die "hun lijf terug willen" enz. Dat vind ik nu bullsh*t.
tuurlijk zit het me dwars dat ik ze niet zelf bv heb kunnen geven ik zou liegen als ik zou zeggen dat dat niet zo was.... ik ga het ook dit keer weer proberen en ik hoop van ganser harte dat het dit keer misschien wel zal gaan lukken, maar wat ik gewoon minder vindt is dat er tussen de regels door te lezen is (niet enkel in dit topic hoor, maar in meerdere topics die hierover zijn geweest) dat je "minder moeder" bent omdat je je kind geen bv hebt kunnen geven, dat je lang niet zo'n band met je kind opbouwd dan iemand die haar kinderen aan de borst heeft.... ik kan me heus wel in jullie inleven dat jullie geen of weinig begrip op kunnen brengen voor vrouwen die bewust van te voren er al voor kiezen om geen bv te geven omdat het ze tegenstaat of om andere redenen... maar als bovengenoemde dingen dan worden genoemd ja sorry dan kan ik daar best wel wat geïrriteerde haartjes van in mijn nek krijgen... ik ben nog niet een greintje minder dan de borstvoedende moeder, en over de band met mijn kids denk ik dat menig andere bv gevende moeder daar jaloers op is....dus dat zijn dan weer in mijn ogen reacties die gewoon te kort door de bocht zijn en dat het wel of geen goede moeder zijn of een band hebben met je kids meer afhangt van de liefde en geduld waarmee je ze opvoed dan dat ze wel of niet aan je borst hebben gehangen... hoe dan ook de meningen zijn duidelijk, enkel door mijn eigen ervaring dat mijn kids opgegroeit zijn met flesvoeding weet ik dat ook zij geen greintje minder zijn dan andere kinderen die met de borst zijn groot gebracht....en tja mede daarom ook heb ik geen afkeer tegen moeders die er (bewust) voor kiezen om over te gaan op flesvoeding... iedereen doet datgene waarbij zij zich goed voelt, als je je kind niet "voor de volle 100%" borstvoeding kan geven omdat je je daarbij niet lekker voelt (gestrest e.d.) dan breng je dat ook over op je kind en heb ik het idee dat je dan ook je kind tekort doet.... maar goed....blij voor jullie dat jullie je uk wel bv kunnen geven...wie weet wat het dit keer voor mij zal brengen...
He, ben je nou helemaal over op kunstvoeding? Dat hoeft toch helemaal niet? Je kunt toch gewoon blijven combineren? Dat is veel beter voor je kindje en voor jezelf!
ik vind het echt een moeilijk onderwerp. Ook ik was (en ben!) een groot voorstander van een kind aan de borst. Ik keek er ook echt naar uit om borstvoeding te gaan geven. Maar nu, na vijfenhalve week, sta ik toch op het punt om te bezwijken voor kv.... Vanaf het begin doet het voeden vreselijk veel pijn. Iedereen zei dat ik gewoon vol moest houden en dat het vanzelf minder zou worden. Ik heb het geprobeerd, maar iedere keer gaat het voeden weer met zoveel tranen en kreten van pijn gepaard, dat ik inmiddels op zie tegen elke voeding. Ik heb álles uit de kast gehaald om dit te laten slagen; tepelhoedjes, tepelbeschermers, kolven, spruwbehandelingen, een stapel handboeken, en ik heb een lactatiekundige ingeschakeld. Dat laatste leek even te helpen, maar de pijn wordt alleen maar erger en de kloven alleen maar dieper. Van mijn linker tepel is inmiddels 40% verdwenen.... Als ik zie hoe enorm mijn mannetje geniet van de voedingen en hoe goed hij groeit, dan doet het zóveel pijn in mijn hart om hem dit te moeten ontnemen. Maar ik kán gewoon niet meer! Aan alles zitten grenzen en ik weet dat ik die nu echt bereikt heb...
Ik heb zojuist besloten toch maar fulltime te gaan kolven! Ik ben erg benieuwd hoe dit zal verlopen! Als ik naar mijn mannetje kijk dan heb ik het absoluut voor hem over!
Migga, wat knap van je Aan je motivatie zal het niet liggen, daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen Ik hoop dat het slaagt, veel succes!