Hoi Meiden, Vraagje, over 2 maanden gaan we op vakantie buiten europa. Er zijn geen verplichte vaccinaties maar er wordt aangeraden tegen hep.A in te enten en DTP cocktail( die dtp heb ik een paar jaar terug nog gehad) maar stel dat ik zwanger ben, is dit dan schadelijk? en hoe groot zou het risico zijn op hep.A /geelzucht in midden amerika? thanx! groetjes uit (zeer toeristisch en warm) zeeland
Ik ben zelf van mening dat voorkomen beter is dan genezen, dus wij gaan altijd voor de vaccinaties. Kijk even hoe lang je DTP geldig is, dan hoef je die misschien wel helemaal niet te hebben (stel je voor dat je op straat valt ofzo, dan zou ik liever m'n Tetanusprik in Nederland gehad hebben, dan dat ik hem daar moet krijgen, vandaar dat ik 'm wel 'up-to-date' zou willen hebben). Wat betreft de Hep. A, dat kun je krijgen van vervuild voedsel/water etc. dus de kans dat je dat oploopt in Midden Amerika is vrij groot. De hygiëne is daar nou eenmaal minder dan hier in Nederland. Wacht even af of je nu zwanger bent en ga anders al de wiedeweerga die vaccinaties halen, sowieso kun je 't beter wat eerder doen dan op het laatste moment (volgens mij werkt de vaccinatie pas na 2 weken ofzo). Ik denk dat je ook niet blij zult zijn als je zwanger bent, niet ingeënt en vervolgens wel Hep. A oploopt... de ziekte kan maanden duren. Ik weet niet of je naar een resort gaat of dat je gaat rondtrekken? Wij hebben vorig jaar een rondreis door Cuba gemaakt, maar had dat eerlijk gezegd niet zwanger willen doen. M'n zwangerschap verloopt super, maar als ik terugdenk aan de warmte daar en het gebrek aan hygiëne, dan ben ik toch erg blij dat ik nu in Nederland ben. In de grote toeristenoorden merk je dit veel minder, dus daar zou het weinig uitmaken, al blijft 't warm.
Ik heb me gister laten vaccineren voor de DTP en Hep. A. Wat een rot prik die DTP! Als je zwanger bent, of wilt worden, moet je dit doorgeven aan het GGD of huisarts waar je het laat zetten. Ze zei gister tegen mij dat koorts niet zo goed is in een zwangerschap, in het begin stadium.
Op het formulier dat je moet invullen voordat je ingeent wordt, moet je aangeven of je zwanger bent of een zwangerschapswens hebt (1 vraag, ze maken geen onderscheid tussen het een of het ander). Althans, bij de travelkliniek. Ze houden er dus rekening mee, en je kan voor je geprikt wordt het nog even voor de zekerheid aangeven. Ik ben naar Nepal geweest toen ik al zwanger was, maar weet niet meer welke inentingen ik heb gekregen (er waren er nog een paar geldig geloof ik).
Wel even navragen! Ik heb dezelfde vaccinaties tijdens een vorige zwangerschap gehaald (gingen naar Turkije), maar mij werd aangeraden dit pas NA 12 weken zwangerschap te doen!
@ minke, we gaan naar een resort & waarschijnlijk een of twee excursies, maar verder geen jungle-tochten o.i.d., was van plan 2 weken lekker te Nixen zondag getest, na 3 min. niks, maar na 5 min. een heeeeel flauw roze streepje (maar las toen in de bijsluiter dat je de urine eigenlijk eerst een half uur op kamer temp. moet laten komen, dus of dat nou nog scheelt) en k ben nog steeds niet ongesteld, dus ga t over een paar dagen nog maar ns testen. Voel wel vanalles rommelen in mn buik (maar dat kunnen ook de zenuwen zijn ) Als k de test weer heb gedaan en t blijkt raak te zijn dan ga ik de travelclinic bellen, vragen wat zij vinden. De DTP cocktail is nog ruim 5 jaar geldig volgens mn ggd-paspoort, de hep. A inenting heb ik nooit gehad zover ik weet Fingers crossed