Mag je nu wel of niet speculaas of kruidnoten?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nikkie, 20 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Ik lees af en toe wel eens dat speculaas slecht zou zijn tijdens je zwangerschap omdat hier ook kaneel in zit.
    Is dit nu wel of niet waar?
    Ik eet namelijk nu regelmatig kruidnootjes maar weet niet of hier kaneel inzit. Dat staat niet op de verpakking.
    Eigenlijk ben ik er best verslaafd aan maar als het niet goed is kan ik het beter niet doen.
    Anders eet ik elke dag wel twee handjes kruidnoten..
    En ook gevulde speculaas of zo'n brok speculaas gaat er wel in =P~

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.337
    36.198
    113
    Volgens mij zit er wel kaneel in, maar het gaat maar om heel kleine hoeveelheden hoor. Je kunt gerust een speculaasje of een handvol pepernoten eten hoor. Misschien als je een hele kaneelpot aan je mond, dat het niet goed is, maar volgens mij valt dat zelfs ook nog wel mee.

Ik at in het begin van mijn zwangerschap aldoor brood met speculaas, was echt mijn verslaving.

3. amber1978

amber1978 VIP lid

7 mei 2007
    5.956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    Niet te veel kruidnoten eten. Maar je mag ze wel hoor.
    Ik geloof dat die kaneelkruiden pas schadelijk zijn bij hele grote hoeveelheden.

4. bloempje82

bloempje82 Actief lid

12 jan 2007
    323
    0
    0
    Heb al heeeeeeel veel choco-kruidnoten gehad! Lekker! Volgens mijn vk kan het geen kwaad, zit maar weinig kaneel in.

5. pukpuk

pukpuk Actief lid

1 jun 2006
    210
    0
    0
    heey

gewoon lekker eten, maar alles in mate. net zoals drop, je mag het wel, maar je moet gewoon niet een zak per dag eten haha

maar ik zou me over die speculaas niet druk maken.
    ik had laatst ook al in een topic gezet, soms komt hier van alles voorbij qua voeding, (noodels, mandarijnen, soep etc) maar als je dat allemaal niet mag, dan hadden we wel heeeel veel ongezonde kindertjes op de wereld gezet.

je moet uiteraard rauw vlees en rauwe melken niet gaan opzoeken, dat is algemeen bekend, maar ga niet bij alles vraagtekens zetten, dan is zwanger zijn toch niet leuk meer

6. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Je moet wel heel veel kaneel eten wil het mogelijk schadelijk zijn, denk dan aan 20 appeltaarten, 10 kaneelstokken etc ;)

7. Niet meer actief

weet iemand waarom grote hoeveelheden kaneel worden afgeraden?
    had dit nog nooit gehoord dus is misschien wel goed om te weten

8. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Speculaas of kruidnoten kun je gewoon eten!

9. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Idem, zelfde vraag, ik had dat ook nog nooit geweten.

10. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    De reden dat ik het vraag is dus omdat ik het nu zowat elke dag eet dus dan best wel in grote hoeveelheden binnenkrijg.
    Een handjevol hier en daar maak ik me ook niet druk om en ik ben zeker niet iemand die alles laat omdat ik zwanger ben.
    Ik drink 1x in de zoveel tijd nog wel een biertje en eet voor de rest ook wel alles behalve dan rauwmelkse kazen etc.
    Maar elke dag is misschien niet goed, vandaar mijn vraag.
    Ik ben er dus nu nog niet echt over uit of het wel of niet kan.
    Ik eet dan echt die kruidnoten he van bolletje, dat is wat anders dan pepernoten.

groetjes

11. Niet meer actief

nikkie ik zou die bier echt laten staan meid,ook kleine hoeveelheden alcohol zijn erg slecht voor de baby

12. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Dat bier is slechter dan die kruidnoten hoor!

13. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    ik sluit me aan bij de rest dat ene biertje af en toe kan meer kwaad dan dat handje pepernoten dagelijks.

misschien is alcoholvrijbier dan een idee voor je, maar goed dat is off topic, ;)

joyce

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik drink zelf helemaal niks, maar volgens mij hoef je je ook geen zorgen te maken over af en toe (eens per week schreef je toch?) één biertje. De reden dat het nu helemaal wordt ontraden, is dat er geen duidelijke grens is aan te geven van wat een veilige hoeveelheid is. Iedere dag één biertje is niet verstandig, en in één keer tien bier ook niet, maar voor de meeste zwangerschappen is één biertje in de week echt geen probleem.

Kaneel is niet goed, het bevat coumarine, wat het precies doet met je kind weet ik eerlijk gezegd niet, maar je moet het niet in grote hoeveelheden eten. Volgens mij zit er in kruidnoten zo weinig, dat je echt zo'n megazak per dag zou moeten eten, maar zeker weet ik dat niet.

15. Niet meer actief

1 biertje in je zwangerschap is er 1 te veel!
    dat is mijn mening en ik blijf daarbij

16. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Heb inderdaad ook zoiets gelezen. Je mag het niet in grote hoeveelheden eten. Maar af en toe kan geen kwaad.

17. Niet meer actief

ff gekopieerd van internet

Kaneel
    Kaneel bevat de smaakstof coumarine. Coumarine en andere stoffen die daarop lijken, worden in de geneeskunde gebruikt als antistollingsmiddelen voor het bloed. Het effect van het gebruik van kaneel op ongeboren kinderen is nog niet onderzocht, maar op grond van enkele aanwijzingen met vergelijkbare stoffen kan de kans op nadelige effecten niet worden uitgesloten. Coumarine heeft dezelfde molecuulstructuur als vitamine K, en zou daarom de werking daarvan kunnen beïnvloeden. De kans bestaat dat er skeletafwijkingen ontstaan, lichte neurologische afwijkingen of een laag IQ. Het is belangrijk dat onderzoek naar dit effect gedaan wordt, omdat ook nog niet is gekeken of coumarine in de vorm van kaneel hetzelfde effect heeft als zuivere coumarine. Daarom wordt nu voorzichtigheidshalve het advies gegeven matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens met name de eerste drie maanden van de zwangerschap. In verschillende dierproeven is gebleken dat coumarine als zuivere stof kankerverwekkend is. In het menselijk lichaam wordt coumarine op een andere manier afgebroken, en het is daarom hoogstwaarschijnlijk niet kankerverwekkend bij de mens.

Kaneel, en daardoor dus ook coumarine, wordt verwerkt in kaneelthee, appeltaart, ontbijtkoek, kruidkoek, stroopwafels, kaneelkoekjes, pepernoten en speculaas. Daarnaast wordt het in de keuken gestrooid op bijvoorbeeld gestoofde peren en rode kool. Aan tabak en cosmetische producten als parfum en zeep wordt coumarine als geurstof toegevoegd.

In Europa mogen levensmiddelen niet meer dan 2 milligram coumarine per kilogram bevatten. Voor producten die traditioneel veel kaneel bevatten, zijn echter hogere limieten opgesteld. Het Wetenschappelijk Comité voor de Voeding van de Europese Unie (SCF) adviseert al deze limieten te verlagen.

De genoemde traditionele Hollandse producten bevatten 10 tot 100 mg coumarine per kilogram, vijf tot vijftig maal zo hoog dus. In Nederland wordt de dagelijkse inname van coumarine geschat op 0,02 mg/kg/dag, voor een persoon van 65 kilo betekent dit dus 1,3 mg. Door het gebruik van de genoemde producten is het mogelijk dat iemand een veel hogere inname heeft:
    Appeltaart 1 stuk 4,5-7,2 milligram
    Kruidkoek 1 plakje 0,8-1,6 milligram
    Stroopwafel 1 stuks 1,5-2,4 milligram

In Nederland wordt de dagelijkse opname via cosmetische producten op 0,04 mg/kg/dag geschat, voor iemand van 65 kilo betekent dit 2,6 mg. Dit is dus twee maal zo hoog als via de gemiddelde voeding wordt opgenomen. Op cosmetische producten is niet vermeld of er coumarine in verwerkt is. Meestal wordt van synthetische coumarine gebruik gemaakt.

Wat te doen als je zwanger wilt worden of zwanger bent?
    Het schadelijke effect is nooit onderzocht, laat staan bewezen. Het is gebaseerd op indirecte aanwijzingen. Totdat het bij de mens bewezen is, lijkt het daarom raadzaam om matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens de zwangerschap. Mocht er inderdaad een effect optreden, dan is het te verwachten dat dit het meest schadelijk is tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap. Omdat je de eerste weken van de zwangerschap nog niet weet dat je zwanger bent, is het goed om ook al rekening te houden met het gebruik van kaneel vanaf het moment dat je zwanger wilt worden.

En als je al veel kaneel hebt gebruikt tijdens je zwangerschap? Er is zeker geen reden om in paniek te raken. De effecten zijn gebaseerd op indirecte aanwijzingen, en in de praktijk is het effect nog nooit aangetoond. Het is veiligheidshalve wel aan te raden om gedurende de rest van de zwangerschap matig te zijn met kaneelbevattende producten.

18. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    "Je moet wel 5 kg per dag eten wil het niet goed voor je zijn hoor ;) Dus lekker eten maar!

19. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    dan praat je idd over buitengewone hoeveelheden. Dus no worry's !

20. Niet meer actief

jongens ik heb hier een heel stuk van internet neergezet:)stukje terugscrollen

Deel Deze Pagina