door het zout gaard de vis en is het niet meer rauw daarom mag je het eten. ( ik heb bij een vis boer gewerkt)
Amfy: hij zegt dat het vers en tot op heden heb ik het ook gewoon gegeten, de vk keurt het ook goed! Dus zo af en toe smikkel ik lekekr!
zin in!!! verdorie, als ik dat had geweten dan had ik mn kindje heel wat hersencellen extra mee kunnen geven zouden de visolieen nu nog nut hebben?
Ha ha, ik sta iedere dinsdag hier bij de visboer voor de deur... Lekkere verse haring halen! Even aan denken dat hij volgende week er op maandag is... (note to self), maar ik ga ook gewoon Sushi eten hoor... Ik eet alleen geen tonijn en probeer zoveel mogelijk niet rauwe sushi's en groente ed te kiezen... Keuze genoeg en zeker geen honger achteraf... Een visschotel, dat risico zou ik ook niet nemen, omdat deze mogelijk toch al de dag van te voren bereid zijn (ik neem aan dat je ze niet op 1e kerstdag zelf kunt gaan halen) en dan dus weer even in de koeling staat... Mijn moeder wil ook vis bij het gourmetten, maar ze gaat dus speciaal diepvrieszalm halen, omdat die dan weer wel mag...
Ik heb na het doorkijken van dit topic ook even een ritje naar de visboer gemaakt voor haring met uitjes. Ik kreeg twee heel verse harinkjes mee, van de stapel die net schoongemaakt werd, niet uit de vitrine. Zij gaven aan dat je het beste even kunt zeggen dat je zwanger bent, dan geven zij altijd het verste stukje vis aan je mee. En je kunt er alles eten, behalve vacuüm spul. Dus dan klopt het met eerste reacties hier. Ohh en de harinkjes waren LEKKER!!
Visvetten heeft zelfs op onze ontwikkeling (concentratie e.d.) nog een goede werking... Dus zou het zeker doen!!! Ik mag morgen weer haring!!! kan niet wachten... wel doe ik heel slecht, sinds ik zwanger ben, de haring in stukjes snijden. i.v.m. mn misselijkheid kan ik m niet meer in mn keel laten glijden zoals het hoort
Ik heb al meerdere malen gewoon vis schotel genomen van de visboer hoor. Doen het altijd goed met verjaardagen en feestdagen. Zaten geen rauwe soorten op trouwens, alleen de haring. Wel de zalm laten staan. Hen ook begrepen dat get bijeevt besmetting om salmonella gaat en dat dan vooral voor jezelf vervelend zou zijn.
Ook ik heb tot nu toe alleen gesmikkelt van haring en mis gerookte zalm ook. Maar weet iemand waarom we eigenlijk geen vacuüm verpakte gerookte zalm mogen? Misschien een domme vraag, maar ik weet het eigenlijk niet.
stel er zit een klein stukje vis tussen het naadje van de verpakking kan de listeria bacterie opsteden, welke zeer schadelijk is voor het ongeboren kind... (zo heeft mijn visboer t uitgelegd)
Ah vandaar, dus eigenlijk als je goed oplet is de kans heel erg klein. Nu is dat volgens mij met heel veel dingen zo
door de vacuüm is de vis langer houdbaar waardoor de listeria zich sneller kan vermeningvuldigen hij is al aanwezig maar door het te lang te bewaren word het alleen maar erger.
Ja en nu las ik laatst ook dat er op zalm relatief vaak listeria wordt aangetroffen. Dus ik laat hem lekkier staan. Maar och.. gerookte forel, garnaaltjes en andere lekkernijen kan ik niet van af blijven hoor. Ik haal het wel altijd bij de visboer, en dan kun je zeggen ja maar daar is ook niet altijd alles vers... tja, als je daar niet meer op kan vertrouwen is het eind zoek denk ik dan... Maar dat is mijn mening
Vindt het soms wel lastig hoor wat wel/niet mag. Ik vind het ook regelmatig overdreven vroeger wisten ze dit ook allemaal niet. Al is de babysterfte wel lager. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat we doen waar we ons goed bij voelen en overwogen beslissingen in maken en inderdaad niets eten is ook zo ongezond. hahaha
Zojuist mijn verloskundige hierover gesproken en die zei het volgende: - alle grote (roof)vissen zoals tonijn en haai etc. mogen absoluut niet! - Je mag alle schelp en schaaldieren behalve oesters. - Je mag absoluut geen vacuumverpakte zalm ivm listeria. - Je mag wel een verse moot zalm mits deze verhit is geweest. - haring word aangeraden om 2 x in de week te eten.