Hi, Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad. Ik weet dat de kans dat je diabetes type 2 krijgt hierna groter is. Nu ben ik weer zwanger, en kreeg ik gister opeens het idee; 'wat nou als ik al diabetes heb?!' van googelen word je ook niet vrolijker. Ik heb dus vandaag 2 uur na de maaltijd mijn bloedsuiker geprikt, en die was 9.7, hoog dus. Volgens het diabetesfonds gelden de volgende waarden: Bloedsuiker - niet nuchter geprikt (zo'n anderhalf tot twee uur na een maaltijd, op het moment dat er het meeste bloedsuiker in het bloed zit): Onder de 7,8 mmol/l - geen diabetes Tussen de 7,8 en 11 mmol/l - voorfase van diabetes Boven de 11 mmol/l - diabetes Ik maak me nu echt ontzettende zorgen Zwangerschapsdiabetes kan het nog niet zijn, toch? Dat ontwikkel je pas later in de zwangerschap, niet waar?
Had je voordat je zwanger werd geen klachten? Wat duidt op een hyper? Je kunt het vanavond nog een keer doen? En dan morgen even nuchter.. als die dan nog te hoog zijn kun je even contact zoeken met je huisarts/vk/gynacoloog..
Ik zou sowieso ff contact opnemen. Het is te hoog. En inderdaad op dit termijn lijkt het me best vroeg om zwangerschapsdiabetes te hebben. Sterkte!
Bedankt voor de reacties allebei ! Geen klachten verder. Om half 5 heb ik een boterham met pindakaas op en een appel. Heb net weer geprikt: 4.7. Dat is dan wel weer netjes, toch? Ga sowieso twee uur na het het avondeten nog eens prikken en morgenochtend nuchter. Als die waarden netjes zijn, zouden jullie dan alsnog even bellen naar de huisarts?
Dat is fijn! Ik zou het wel doen, misschien kunnen ze bloed prikken en je spiegel van langere termijn bepalen. Ook is het wel goed als ze weten dat het speelt, kan je jezelf ook niet verwijten dat je er niks mee gedaan hebt en het in de gaten houden. Hopelijk gewoon mooie waardes straks!
Ja zou ook voor de zekerheid even bellen.. kunnen ze je in de gaten houden en misschien je hba1c prikken.. Succes ermee! Komt vast goed! Letten op voeding, blijven bewegen..
Dat kan inderdaad! Alleen is bij 5wk het wel heel vroeg volgens mij, maar aan de andere kant... hormonen...
Bedankt voor de reacties allemaal! Vanochtend gelijk naar de huisarts geweest, en daar nuchter geprikt: 7.3 Morgen bloed prikken. Wat me ook niet lekker zit; de huisarts gaf aan dat het nog niet schadelijk kon zijn voor het vruchtje omdat het nog niet is ingenesteld (????? Wel dus....) en dat er nog geen bloedband is. Heb ook de verloskundige gebeld omdat ik me gewoon toch wel druk maak, je leest overal dat het juist in het begin van de zwangerschap belangrijk is dat de waarden onder controle zijn en de risicio's. De assistente zei dat het "totaal geen kwaad kon" en "dat zei je huisarts toch al?! " Al met al dus behoorlijk onzeker en gespannen
Hey Florina, wat nou? Waarschijnlijk toch diabetes? Het is ook een sluipende ziekte hoor. Ik heb er waarschijnlijk ook een aantal jaren mee rond gelopen voordat het ontdekt werd. Tijdens mijn laatste zwangerschap had ik op het einde een verstoorde suikertolerantie en 6 jaar na de geboorte werd dus diabetes type 2 ontdekt per toeval. Ik had totaal geen symptomen, maar omdat mijn opa diabetes had en mijn moeder toen opeens ook positief was wilde de huisarts mij ook testen. Ik maak me ook erg ongerust over de gevolgen/schade voor de baby. Gelukkig mag ik donderdag naar de gynaecoloog. Ben dan 5 weken en 6 dagen. Ik verwacht dat ik dan direct een afspraak met de diabetesverpleegkundige moet gaan maken en insuline spuiten. Ik weet dat ik mezelf gek maak met alles wat je leest over diabetes en zwanger zijn, en alles wat er mis kan gaan. Heb mezelf dan nu ook een verbod op google gegeven wat dat betreft. Want als je dat leest, plus het feit dat ik al 40 ben, dan zou het kindje al geen schijn van kans hebben om gezond geboren te worden... Ik hoop voor je dat je snel meer duidelijkheid hebt.
Bah wat naar! En ze mogen wel wat vriendelijker zijn tegen je. Je maakt je terecht zorgen. Ik hoop dat de gynaecoloog je wat gerust kan stellen!
Hallo, ik heb bij al mijn 4zwangerschappen diabetes gehad....en nu ook weer.bij elke zwangerschap kwam het eerder.ben nu met 13 weken al insuline gaan spuiten....vorige zwangerschap was dat bij 15....en zo ongeveer steeds 3weken eerder.tot nu toe is het na de bevalling altijd weg gegaan....ik ben wel slapend diabeet zoals ze noemen.ik ga het 95%zeker krijgen ,de vraag is alleen wanneer.sterkte en probeer het rustig af te wachten allemaal.
Het is wel belangrijk dat het nu omlaag gaat, maar dat je de afgelopen 4 weken misschien/deels verhoogde glucosewaarden hebt gehad is nog niet zo'n ramp. Dat is het pas vanaf het tweede trimester. Goed dat je er alert op bent! Ga je nu naar de diëtiste? Of wat is het vervolgbeleid volgens jouw vk?