Mag je vk je dwingen om in een bepaald ziekenhuis te bevallen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door OemRomaissa, 28 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. OemRomaissa

OemRomaissa Actief lid

7 jun 2011
    396
    0
    0
    zeeland
    hallo dames,

sommige hebben mijn verhaal vast al eens gelezen, voor de gene die hem nog niet kennen een kleine samenvatting

ik loop nu al 2 weken met ontsluiting, eerst 2 cm en sinds dinsdag 4 cm, slijmprop is al verloren en ik heb regelmatig last van weeen, en nee geen voorweeen maar echte heftige weeen

deze week heb ik al 2 keer in het ziekenhuis geslapen en ook het ziekenhuis denkt steeds dat ik ga bevallen. ik heb om de 2/3 min heftige weeen maar ik ontsluit er niet veder van dan die 4 cm (ja eens 1 cm per week ofzo) en dan propt stoppen ze naar 8/9 uur
    de vliezen komen al een beetje naar buiten tijdens een wee, maar ze zijn nog niet gebroken

het ziekenhuis (wkz) zegt dat ze niets voor me kunnen doen, behalve een prik in de been tegen de pijn
    (sorry maar ik ga niet 2 keer per week aan de pijnstilling zitten, lijkt me niet echt lekker voor de baby)

ze zouden me vliezen pas doorprikken op zo 7 cm, tot die tijd moet ik elke keer naar het ziekenhuis komen als ik weeen heb
    helaas is dit elke keer snachts en moet ik elke keer oppas vinden voor me dochtertje, moet me man elke keer vrij nemen en slaap ik vaak hele nachten niet

ik ben erg gebroken en al 1 kilo afgevallen in de afgelopen week

nu heb ik ook nog een andere dochter zij is geboren met 36.2
    met haar had ik geen weeen maar wel 5 cm ontsluiting toen hebben ze dus de vliezen doorgeprikt en is ze 6 uur later geboren, met een gewicht van 3200 gram en ze mocht na 2 dagen mee naar huis
    dit is gebeurd in een ander ziekenhuis

deze baby word zwaarder dan haar geschat dus kwa gewicht kan ze in princiepe geboren worden, helaas werkt het wkz hier niet aan mij omdat ze nog geen 38 weken is (dan helpen ze me)

mijn verloskundige is een onderdeel van het wkz, je mag dus alleen maar in het wkz bevallen en niet in een ander ziekenhuis. met mijn dochtertje had ik toen geluk want het wkz was vol dus ik mocht toen wel naar het andere ziekenhuis toe

maar het lijkt me toch heel sterk dat je niet zelf mag bepalen waar je wilt bevallen? want daar ben je toch verzekerd voor?
    wie weet hier iets meer van?

2. Sweetangel28

Sweetangel28 Fanatiek lid

3 nov 2009
    2.007
    0
    0
    Fulltime mama
    nijmegen
    Ik mocht hier zelf bepalen in welk ziekenhuis ik wilde bevallen .. En als het medisch is dan word het toch altijd uit handen gegeven aan het ziekenhuis dan is de verloskundige er toch niet bij ?

Wat raar dat ze je zo laten wachten pff dat houdt toch niemand zo vol . Veel sterkte en succes gewenst !

3. OemRomaissa

OemRomaissa Actief lid

7 jun 2011
    396
    0
    0
    zeeland
    ja als het medisch is word ik overgegeven aan een gyn, maar dat is dus ook in het wkz, het is allemaal 1
    ze zeggen dat ik alleen maar daar mag bevallen

ik weet het echt niet meer, want ik kan niet zomaar bij een ander ziekenhuis aankloppen en zeg ow ik heb weeen, ik wil hier bevallen

4. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Vind het wel vreemd. Hier mogen we kiezen welk ziekenhuis we heengaan. Wel is door de vk gezegt dat als we naar ziekenhuis B gaan, dat ze dan niet mee kan en naar ziekenhuis A wel.
    Maar mijn bevalling is zoiezo medisch dus is dat misschien het verschil.

Kan je geen contact opnemen met je zorgverzekering en vragen hoe het werkt?

5. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

lijkt mij gewoon dat je mag bevallen waar jij wilt. als de verloskundige het er niet mee eens is kan je misschien een gynecoloog krijgen van het ziekenhuis. misschien kan je even je verzekering bellen. maar volgens mij als je medisch bent vergoede ze gewoon elk ziekenhuis.

6. Son1980

Son1980 Bekend lid

2 jun 2012
    689
    1
    0
    Gewoon na de huisarts gaan en overdrijven. Belachelijke situatie zeg !!

Jou lijf ! En de vk kon de pot op...

Veel succes !!

7. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    wat jou vk ook wil, t is jouw lijf! Ik zou als ik jou was eens een bezoekje brengen aan een ander zh, je verhaal doen en kijken wat hun zouden doen. Willen hun je wel helpen? Lekker daar bevallen! Vk zat in een ziekenhuis die jou bij kunnen staan dus dan maar zonder je eigen vk toch?

8. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    sowieso moet elk ziekenhuis een barende vrouw helpen volgens mij hoor.... ik zou echt schijt aan die vk hebben en zelf op zoek gaan naar een ziekenhuis waar ze me kunnen helpen op de manier hoe ik dat wil! Kom nou zeg, is toch geen normale situatie zo?

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als jouw VK IN het wkz werkt, lijkt het mij logisch dat bevallen in een ander ziekenhuis dan idd niet kan.
    Maar misschien is het handig om eens een goed gesprek met haar te hebben over waarom er niet ingeleid kan worden of je vliezen gebroken. Wat de reden is dat ze ermee willen wachten. Want het protocol is idd altijd wel dat er zo lang mogelijk gewacht wordt, tenzij .... (vul maar in).
    Dus misschien dat als je het gesprek even goed aangaat, je samen wel komt tot de slotsom dat jij zo'n 'tenzij' bent...
    Sterkte!

10. OemRomaissa

OemRomaissa Actief lid

7 jun 2011
    396
    0
    0
    zeeland
    ik had op de site van het gewenste ziekenhuis ook gelezen dat je vk of je huisarts je in kan sturen

dus ik kan het inderdaad nog proberen via de huisarts

of als ik met weeen langs de eerste hulp ga da hahaha

ik weet wel waarom ze me niet willen/kunnen helpen.
    officieel is ze nog een prematuur en het is een academisch ziekenhuis dus ze zullen nooit helpen om een prematuur geboren te laten worden (tenzij ik half dood val haha)

11. OemRomaissa

OemRomaissa Actief lid

7 jun 2011
    396
    0
    0
    zeeland
    ik wist niet van te voren dat ik alleen in dat ziekenhuis mocht bevallen. de poli waar we afspraken en controles hebben zit gewoon hier om de hoek. maar als er dus wat is (bijv. pijn of weeen) moet je naar het ziekenhuis toe, ze komen dus niet thuis
    maar het is voor mij een les, want op de andere hoek zit een andere vk waarbij je wel in elk gewenst ziekenhuis mag bevallen

12. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

2 feb 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    't is wel een onhoudbare situatie zo, maar ik vind het ook nogal wat om op een forum te roepen dat ze de baby dan maar met 36 weken moeten halen!

Je lichaam zet de bevalling niet door, dus helemaal klaar is je lichaam er blijkbaar nog niet voor.

Je hebt wel ten allen tijde recht op een second opinion, misschien kun je eens bellen met een andere vk/ziekenhuis en vragen of je op consult mag en wat zij zouden doen in jou geval.

13. debo81

debo81 Actief lid

10 nov 2010
    349
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien helpt t als e je zorgverzekering belt, die bemiddelen soms nog wel s met bv een ander ziekenhuis...zou echt aandringe bij je vk dat dit niet vol te houden is...heb echt met je te doen, sterkte meid

14. OemRomaissa

OemRomaissa Actief lid

7 jun 2011
    396
    0
    0
    zeeland
    dat roep ik natuurlijk niet zomaar
    ik kan wel in huilen uitbarsten omdat ik het niet meer trek!
    mijn humeur is naar de klote en ik kan me dochtertje niet bieden wat ze wilt (speeltuin en andere leuke dingen doen)
    bovendien heb ik al iets soortgelijks meegemaakt met mijn dochtertje die precies op dit termijn geboren is (mijn lichaam zette de bevalling toen ook niet door, maar uiteindelijk was ze wel klaar om geboren te worden) goed gewicht, nooit problemen gehad

en met 37 weken zijn ze officeel klaar, als ze me dan zouden inleiden dan had ik dat ook nog wel gered (over 5 dagen zitten we op 37 weken) maar nee ook dat willen ze niet

ik ga maandag een afspraak maken bij de huisarts en kijken of hun misschien iets voor mij kunnen betekenen

15. raspberry

Ja, da's inderdaad een enorm nadeel van academische ziekenhuizen, daar wordt niet snel van het protocol afgeweken. Enkel idd als andere factoren zwaarder gaan wegen, maar dat het voor jou zwaar is en voor je gezin lastig, is voor een academisch ziekenhuis geen factor van belang.

16. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.562
    14.130
    113
    Vrouw
    Blijf het toch vreemd vinden dat je dan niet met 37 weken al ingeleid wordt. Dat was bij mij toendertijd wel de afspraak, en het ziekenhuis waar ik liep werkt erg nauw samen met het LUMC, dus ook een academisch ziekenhuis.

Dat je die prik in je been niet elke keer wilt vind ik alleen maar goed, mij werd toendertijd verteld dat je deze in je gehele zwangerschap ook maar 2 keer mag hebben ivm de gezondheid vd baby dus dat zegt genoeg...

Ik hoop dat het met erg veel zeuren lukt dat ze je met 37 weken inleiden. Veel sterkte in elk geval!

17. OemRomaissa

OemRomaissa Actief lid

7 jun 2011
    396
    0
    0
    zeeland
    ik voel me echt hulpeloos, want ook inleiden met 37 weken doen ze niet! ze zeiden me dat ze op 37 weken vaak nog niet 'rijp' zijn

wel raar want je mag officieel thuis bevallen vanaf 37 weken

officieel zou ik ook thuis willen bevallen en vanaf volgende week mag dat ook, en komt dan weer een andere vk en misschien wil zij de vliezen dan wel doorbreken (als er weeen zijn natuurlijk)
    maarja dat weet ik ook niet zeker en ik krijg hun nummer pas aanstaande donderdag als ik op controle moet
    ik probeer me een beetje vast te houden aan volgende week

18. raspberry

Met 37 weken inleiden doen ze ook alleen als daarvoor gegronde redenen zijn, (gezondheid baby eigenlijk alleen). Dat jij jezelf niet zo lekker voelt bij de komende en gaande weeen, is voor je baby's gezondheid geen punt en dus wachten ze. Protocol is dan idd niet eerder dan 38 weken.
    Dat je vanaf 37 weken thuis mag bevallen, is een heel ander verhaal: dan komt het vanzelf en dat gaan ze uiteraard niet tegenhouden dan.

19. tulip

tulip Niet meer actief

ze kan je niet dwingen ergens te bevallen, ze kan wel zeggen dat je dan dus zonder haar moet bevallen, ik snap wel dat een vk die in het wkz werkt/aangesloten is, niet zomaar ergens anders een bevalling gaat doen.

Over het niet willen inleiden, tja zolang jouw kindje het goed doet snap ik wel dat ze dat niet doen. Langer blijven zitten is gewoon beter. Het zal ongetwijfeld zwaar zijn, maar daar kunnen ze natuurlijk niet allemaal rekening mee houden. Jij kan misschien meer hebben, maar iemand die met de helft van jouw klachten zo'n verzoek doet loopt misschien ook al te huilen, snap je wat ik bedoel.
    Ik vind het op zich niet gek dat artsen naar de baby kijken, ipv naar de hormonale moeder;)

20. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

2 feb 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik doelde eigenlijk niet op jou, maar op andere posters die roepen dat het belachelijk is dat ze je niet willen helpen. Jij hebt het complete plaatje en de ervaring met je dochter.
    Ik zou ook zeker wel ergens anders aankloppen (HA, second opinion) want soms wordt te zwaar aan protocollen getild in een ziekenhuis en kunnen ze niet meer goed naar uitzonderingen kijken. Met 37 weken inleiden zou dan een mooi compromis zijn bijvoorbeeld.

Het gevoel je dochter niet te kunnen bieden wat ze graag wil is denk ik bij elke hoogzwangere bekend. Ik kan door de tweeling ook maar een fractie van wat ik normaal kan. Dochter heeft schoolvakantie, maar ik heb simpelweg niet de energie om veel te ondernemen. Daarnaast gaan we door de zwangerschap ook niet op vakantie dus ik voel me best rot naar haar toe maar goed, dat is nu eenmaal hoe het is.

Deel Deze Pagina