Even een vraagje tussendoor. Naar aanleiding van iemand op FB wiens dochter geen broeken meer aan wil (het meisje is ruim 2,5) en daarmee op de vroege ochtend al haar eerste driftbui heeft. Ik zou die strijd niet aangaan en haar lekker in een rokje of jurkje hijsen. Geloof niet dat er iemand op de wereld is die daar minder van zou worden. Maar als ik reacties van anderen lees wordt er toch vaak heel stellend gezegd: IK BEPAAL! Waarom? Denk ik dan. Is het zo verschrikkelijk dat je kind kleding aan wil wat jij wel mooi vind (je koopt het zelf neem ik aan) maar even tegen jouw zin in is omdat jij een broek in gedachten had ipv een rokje? Pick your battles zou ik zeggen. Hier zou ik geen driftbui voor riskeren. Wat vinden jullie?
meestal mag mijn zoontje zn t-shirt wel uitkiezen uit 2 of 3 stuks die ik hem voorhoud. Als het aan hem ligt zou hij iedere dag zn dinosaurus-shirt aandoen en dat vind ik een beetje zonde van de andere kleren die hij nog heeft liggen. Ik ben ook erg van "pick your battles" , maar ook van de gulden middenweg, een beetje wat mama wil en een beetje wat zoonlief wil.
Mijn kinderen mogen zelf bepalen wat ze dragen, enige voorwaarde is dat het bij het weertype past . Dus geen dik vest als het 25 graden is en geen blote benen in de winter. Oh ja, en het moet schoon zijn natuurlijk, maar dat lijkt me vrij logisch. Mijn dochter heeft eigenlijk bijna nooit een duidelijk voorkeur voor een outfit. Mijn zoontje daarentegen...het komt regelmatig voor dat ik een broek en/of een shirt pak die hij niet aan wil. Dan laat ik hem zelf kiezen en dat mag hij dan ook aan. Alles wat hij heeft vind ik leuk, ik heb het tenslotte zelf gekocht, dus ik heb er echt totaal geen problemen mee als hij een andere outfit kiest. Ik vind het altijd een beetje vreemd als mensen zeggen "ik bepaal wat hij/zij draagt, want ik ben de baas!" De baas...pfff...nou, als je zo je autoriteit wilt laten gelden...nee, dat is niks voor mij. Ik maak me liever druk om belangrijke dingen...
Mijn dochter wil ook geen broek aan en hoeft dat ook niet... Ik vraag haar elke avond wat ze wil een jurk of een rok. Tot nu toe liet ze mij dan kiezen welke kleur enzo, maar nu zegt ze steed vaker precies welke ze dan aan wil. Als de kleurencombi's echt niet kunnen zeg ik er wat van. Wil ze dan alsnog dragen prima, ga ik niet moeilijk over doen. Pick youre battles zeg ik altijd en deze ga ik helemaal niet aan.
Ben ik met je eens. En als ik toch graag wil dat ze een rokje aan doet omdat we iets feestelijks hebben dan laat ik ze meestal uit twee rokjes kiezen. Dan heeft ze toch het idee dat het haar keuze is en heb ik ook een beetje mijn zin. Tot nu toe werkt dat wel. Ze is ook ruim 2,5. En van mij mag ze best af en toe die oerlelijke crocs aan naar de winkel omdat die 'echt pjachtig' zijn zoals zij zegt.
Hier mag ze kiezen uit twee dingen... anders wordt het een zooitje. Dan wil ze iedere dag of haar paarse rok en roze shirt aan OF haar prinsessenjurk.. Dat doen we dus niet..
Je zou eens moeten zien hoe mijn dochter er af en toe bijloopt, hahaha! Na een dikke wintertrui in combinatie met slippertjes of alleen een onderbroekje in combinatie met regenlaarzen dacht ik het ergste wel gehad te hebben, tot ze besloot dr badpak te combineren met kniekousen. En dat was dan wel allemaal op de camping - dan loop ik er zelf ook niet op mn paasbest bij - maar ook thuis ga ik geen strijd maken van het ene shirt of het andere, of een broek of een rok. Wat je al zegt: niemand heeft er last van, dus dan mag ze zelf beslissen. Zolang mijn dochter respect heeft voor de grenzen van een ander en zichzelf niet in gevaar brengt, wil ik haar zo veel mogelijk controle geven over haar eigen leven.
Het liefste wil ze een rokje, die mag ze dan ook meestal aan. Behalve in bepaalde situaties niet en dat leg ik dan ook wel uit en dan doet ze verder ook niet moeilijk (kou, gym bijv). Meestal kiest ze 1 ding en dan match ik het verder ander loopt ze echt als een tokkie over straat haha. Overigens draagt ze thuis of op vrije dagen meestal wel een geheel eigen gekozen outfit maar met schooldagen wil ik gewoon dat ze er een beetje normaa bij loopt.
Hmm hier een dochter die op die leeftijd ook al zelf bepaalde wat ze aan deed Vind het juist wel heel leuk dat ze zo klein al prima in staat is om keuzes te maken. Te zorgen dat de kleren bij elkaar passen en dat ze het nog leuk vind ook. Sowieso snap ik de neiging om perse de baas te zijn niet zo Natuurlijk moet ze luisteren.. Maar niet omdat ik het perse wil. En als ze liever een rokje draagt dan ene broek... Tja daar zie ik het kwaad echt niet in en dan mag ze gewoon een rokje aan.
Hier hangt het af per kind. Met 1 dochter kies ik s ochtends samen haar outfit. Ze heeft haar voorkeur en vraagt vaak aan me welke shirt past bij de rok die ze aan wil ed. Tweede dochter boeit het niet zo wat ze aankrijgt. En zoontje kiest ook deels zijn kleding uit. Ik ga er zeker in mee, maar ik kies wel met ze mee. Zodat het in ieder geval bij het weertype past, en ook met elkaar matcht als we de deur uitgaan.
Oh maar als ze zelf kiest... En ze wil hartje winter d'r zomerjurk aan... Stuur ik d'r ook terug naar boven om wat anders aan te trekken hoor. Inclusief suggestie van wat ik passender vind op dat moment. Hoeft ze niet exact dat aan... Maar dan is tenminste duidelijk dat ze een andere zomerjurk ook niet hoeft te proberen. Maar typisch genoeg spelen dat soort discussies voornamleijk in het weekend. Doordeweeks is ze meestal aangekleed als ik uit bed kom en ziet het er keurig uit. Krijg zelfs complimenten dat ze er altijd zo leuk uit ziet. Mensen zijn dan meestal enorm verbaasd als ik vertel dat ze altijd zichzelf aankleed naar eigen keuze.
hahaha geweldig he.. Ik heb hier een jongste dochter die graag de regie in handen heeft. We hebben een moeilijk jaar met haar achter de rug. Ik ben gaan zoeken naar dingen die ze volledig zelf kan bepalen. Er zijn namelijk al genoeg dingen die wij voor haar beslissen, en zij wil erg graag, net als haar grote zus, groot zijn. Dus, ipv s'ochtends strijd aan te gaan, kiezen we samen s'avonds voor het slapen gaan haar kleertjes uit. Dan zit er geen haast bij. Mevrouw wil alleen leggings dragen. Prima. Niet belangrijk. Ze laat zich ook best sturen, als ik bijv zeg dat een jurkje alleen te fris is omdat het morgen koud is, dan pakt ze zonder morren een legging er bij. Of een vestje. Want ze mag zelf kiezen welke. En de combinaties...ach, bij die kleine grietjes staat zoiezo bijna alles wel goed (bloemen met stippen en strepen etc..) Wat een verschil sinds we dit doen. Geen strijd meer s'ochtends, ze kleed zichzelf razendsnel aan (want kijk eens, ik heb het ZELF uitgekozen). Nee hoor, helemaal goed!
Ik leg altijd iets klaar voor de volgende dag. En toevallig vanavond zei ze, ik wil zelf kiezen. Prima. Ze koos een geel tuniek met bloemetjes, daarna was ze alweer afgeleid en heb ik een driekwart spijkerbroek gepakt die goed werd gekeurd.
Ik zou ook wel bijsturen als het niet bij het seizoen past. Maar me druk maken over een broek of een rok?
Mijn meiden kiezen graag zelf hun kleren uit. Aangezien er nu zomerkleer in de kast hangt, hebben we geen strijd dat ze een wollen trui aan willen. Ik koop ook geen kleren meer, als ze er niet bij zijn. Ze weten al precies wat ze wel of niet leuk vinden. Broeken slaan ze over, die willen ze niet aan. Die koop ik ook echt niet. Soms doe ik er een vestje bij, als het net iets te koud is voor korte mouwen. Dat vinden ze dan wel prima.
hier mag ze zelf kiezen of ze een rokje/jurkje/broek aan wil. Vervolgens kiest ze zelf het shirtje en pak ik het bijpassende broekje/rokje/bolero. Ze heeft een hoge kast en ze kan niet alles zelf pakken. Sokken zoekt ze wel zelf en daar is ze heel kieskeurig in : lees dorasokken.... Als we echt ergens heen gaan, kleed ik haar die dag gewoon om en pak ik wat ik passend vind, is nog nooit een issue geweest. ze is 2 jaar en 3 maand nu.
Ik vraag altijd of ze een jurk/rok/broek wil (antwoord is altijd roze jurk) en als een jurk niet kan die dag pak ik 2 broeken/shirtjes en mag ze daaruit kiezen. Hier ook een dame die graag mee beslist, helemaal prima. Ook schoentjes wil ze zelf kiezen maar als ze "tenengoenen" (sandalen) wil terwijl het te koud is heeft ze toch echt pech. Idd, pick your battles haha. Afgelopen weekend kleding gekocht voor en met haar voor komende herfst/winter, gelukkig vind ze alles in de winkel mooi dus heeft ze alles gekozen wat ik wilde, vind het wel heel leuk dat ze dan helemaal trots door de winkels hobbelt met al haar "pinsesseklelen"
Hier mag dochter zelf kiezen. Als ik het te koud vind voor een zomerjurk of korte broek, vraag ik wel of ze er een legging of maillot bij zoekt en eventueel een vestje. En als ze wil rolschaatsen of fietsen mag ze niet dat wijde broekpak aan want dat is gevaarlijk.
Ze mogen hier beide aardig zelf kiezen, maar ik heb mijn grenzen. De vreselijk foute Dora prinsessenjurk is een verkleedjurk en wordt alleen in huis of met een verkleedfeest gedragen en zoonlief met korte broek en snowboots komt ook zo de deur niet uit (nou ja wel als papa hem zijn gang laat gaan). Zoon kiest soms iets uit, maar meestal boeit het hem niet. Dochter kiest de ene keer zelf, de andere keer ik of ze zegt ik wil dat shirt aan en kies ik er wat bij. Geeft hier nooit strijd eigenlijk.
Ik kies. Dochter vraagt weleens om wat maar dan altijd dezelfde zomerjurk dus dat feest gaat niet door. Ze vindt al haar kleren mooi en protesteert nooit tegen wat ik heb klaargelegd. Ik vind het anders eerlijk gezegd ook zonde als sommige kleren altijd in de kast blijven liggen en ik hou niet van rare combinaties.