Mag jouw kind de tafel leegsnaaien bij een feestje?

Discussie in 'De lounge' gestart door n4th4li3, 24 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik vind sommige reacties een beetje overdreven. Er zitten 100 x meer bacteriën aan je eigen bovenlip dan aan kinderhandjes ;)

Ik kan zelf ook geen maat houden met lekkernijen (wel als ik bij iemand anders ben natuurlijk) en ik eet de hele dag door. Niet alleen ongezond, ook veel noten en rozijnen en zo. Ik ben zelf ook heel erg van iets lekkers halen bij de koffie als we bezoek krijgen. Dus als mijn dochter later een snoepkont wordt, kan ik haar dat niet kwalijk nemen. Maar wel met mate, en zeker niet bij anderen de tafels leeggraaien.

2. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Hier mogen ze zelf iets van tafel pakken. Maar wij moeten hier wel heel streng in zijn ander blijven ze ervan eten. En dat vind ik niet nodig. Sowieso snaaien en graaien heb ik een hekel aan. Ook bij volwassenen.

3. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Maar dat zijn dan wel "mijn" bacterien, ik gruwel echt van snottebellenhandjes van andere kinderen.

4. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn

+1! ;)

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je kan het ook zo bekijken, als jij een worstje in je mond steekt waar net een snotterig kinderhandje aan heeft gezeten, worden die snottebelletjes ook automatisch 'jouw' bacteriën.

Alle bacteriën in en buiten ons lichaam waren ook niet eigen. Als je even in je portemonnee graait en dan gedachteloos aan je lip krabt, zitten er al miljoenen vreemde bacteriën op je mond.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oké, ik had de titel gelezen en mijn eerste reactie was: Nee.
    Maar toen las ik jouw stukje en dat is in mijn ogen toch echt iets anders.

Dit is MIJN mening:
    1) Als het op tafel staat, dan staat het er voor, dus dan is het niet onbeschoft om het te pakken.
    2) Mijn kind is netjes opgevoed en graait niet en stopt zijn mond ook niet helemaal vol. Hij pakt af en toe eens wat lekkers en gaat dan weer verder spelen. Is ook iets heel anders, dan kinderen die stoppen met spelen zodra er wat er snaaien valt, dan gaan staan/zitten eten tot het op is en dan weer verder gaan spelen (of erger: zeuren om meer).
    3) Op het moment dat IK vind dat mijn zoon genoeg heeft gehad, dan zeg ik dat en dan pakt hij niet meer. Hij probeert het nog wel (door te vragen: mag ik nog een ....?), maar als het niet mag, pakt hij ook niet meer. Aangezien hij toch al niet veel snoept/snackt/snaait, eet hij zo op een feestje ook niet bijzonder veel. Ik denk er altijd aan, dat hij 's avonds nog moet eten en dat hij zich niet misselijk kan eten. En natuurlijk dat wat er op tafel staat misschien helemaal niet zo gezond is.

Mijn zoon vindt veel dingen lekker. Chipjes voor kinderen, maar ook olijfjes, worstjes, kaasjes en dat soort dingen, die normaliter alleen op de 'grote mensen tafel' staan.

7. Tines mam van 2

Tines mam van 2 Bekend lid

11 feb 2013
    973
    0
    0
    hier gebeurd het niet.

als er feestjes zijn bij ons in de omgeving krijgen de kinderen altijd zelf een zakje met wat chipies.

ik vind het dan niet nodig dat ze ook nog van de tafel pakken ze hebben genoeg aan een bakje met chipies.

en dat weten ze ook. soms vragen ze of ze een stukje kaas mogen of een stukje worst of een pindaatje en dan mag dat wel maar dan wil ik wel dat ze het vragen.

komt misschien ook doordat wij vrienden hebben die iets minder op hun persoonlijk hygiene zijn. de kindjes hebben vaak snotneuzen van een paar uur dus dik aangekoekt en lopen de hele tijd met hun handjes in hun mond en te kwijlen. kortom zien er vies uit. (vieze kleren aan zowel kind als ouder)

dus als die met hun handjes in de chips hebben gezeten dan hoef ik echt niet meer.

word ook niet echt goed op gelet de jongste van een jaar zit rustig met haar handjes in de prullenbak zonder dat er iets van word gezegd (dat doe ik dan altijd maar als het bij ons thuis gebeurd)

8. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat zoveel mensen verschil maken tussen 'grote mensen tafel' en kinder hapjes. Als wij een verjaardag hebben, dan staat er gewoon vanalles op tafel. Dat kunnen chipjes of chocolaatjes zijn, maar ook toastjes, tapas, ei/rookvlees, kaas/worst etc. Sommige dingen vindt m'n dochter wel lekker, andere niet. Maar niet omdat het ene voor 'grote mensen' is en de andere voor kinderen, dat onderscheid maak ik niet hoor.

(sterker nog, je doet haar meer plezier met een toastje brie dan met een chippie :))

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier staat ook altijd van alles en nog wat voor iedereen om te pakken. Geen leeftijdsgrenzen. Had eens grote schaal spekkies neer gezet omdat er aardig wat kinderen zouden komen. Meeste daarvan verdween in volwassen monden!:p

10. n4th4li3

n4th4li3 Fanatiek lid

15 sep 2007
    1.409
    0
    0
    Voor degenen die niet alles gelezen hebben: Het gaat dus om het feit dat ze de hele tafel leeg graaien en snaaien (bakje naar zich toeschuiven en zo snel mogelijk leeg eten om aan het volgende bakje te beginnen) en niet netjes 1 dingetje pakken of het eerst vragen aan de ouders.
    Er wordt hier ook geen onderscheid gemaakt tussen een volwassen en kindertafel maar ik verwacht wel zeker manieren, in ieder geval van mijn kinderen. Als andere ouders hun kinderen wel als een stel uitgehongerde wilden laten losgaan, moeten zij weten maar niet die van mij.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Eens ;) Hoewel ik wel eens voor kindjes kleine bakjes met nibbits maak. Die zijn écht alleen voor de kinderen. Maar als die kindjes ook iets van de normale hapjes willen, dan is dat aan de ouders. Van mij mag het.

12. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Ze mag van mij wel pakken en hoeft dat ook niet te vragen. Het staat er niet voor niks denk ik dan. Als ik vind dat t genoeg is dan zeg ik dat ook want ze heeft niet echt een stop ;) laat haar niet constant snaaien. Zeg dat ze tussendoor ook gewoon moet gaan spelen. Gaat goed. Vind t onzin om voor kinderen een apart bakje te maken.

13. chantal02

chantal02 Bekend lid

19 sep 2011
    635
    9
    18
    ik heb nog geen kinderen, maar vind persoonlijk ook wel een verschil wat de leeftijd is. sommigen zeggen; wij pakken ook van de tafel, dus waarom mijn kind niet. Maar wij hebben (als het goed is) bepaalde manieren en een grens die je gewoon onmogelijk kan verwachten op een bepaalde leeftijd. dus als ze al 4 zijn en ze vragen bv om een toastje ofzo, vind ik dat het best moet kunnen. ik vind het niet prettig dat ze zelf graaien.Zijn ze net 1,5 en lopen ze om de tafel heen vind ik het nog niet nodig, dan zorg ik er zelf voor dat mijn kindje wat krijgt wat ze hebben mag.

kinderen zitten nog overal aan, gaan naar de wc en vergeten hun handen te wassen etc....dat mag ,daar zijn het kinderen voor, maar ik vind het als buitenstaander niet erg fris

14. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Lekker pakken, of er moet echt iets tussen staan waar ik ze te klein voor vind ( nootjes etc. ). Staat niet voor niks op de tafel lijkt me.

15. MrsSnuggels

MrsSnuggels Actief lid

9 feb 2013
    441
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze mogen van mij best zo nu en dan een worstje/kaasje pakken. Als het maar netjes opgegeten wordt. Als ze als een gek gaan graaien dan zeg ik er wat van.

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

dit dus. Ik ben nog nooit op een verjaardag geweest waar de kinderen een apart bakje kregen. Gelukkig niet onze dochter zou het verschrikkelijk vinden die eet nl het liefst tomaat en komkommer.

En ik heb liever dat iedereen geniet van wat er op tafel staat als dat iemand 1 stukje neemt omdat het anders misschien op gegraai kan lijken.

Ik word er ook geen seconde anders van als er wel 3 kidnjes bij de nibbit bak staan, op =op . punt

17. yj81

yj81 Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Mijn dochter mag dat niet.Ze krijgt eigenlijk overal altijd een eigen bakje chips en als ze daarna nog een stukje worst of kaas wil hebben vraagt ze dat en dan mag ze dat pakken.Maar ik wil wel dat ze het eerst vraagt.
    Vind het eerlijk gezegd behoorlijk aso als kinderen na een flinke bak chips daarna aan de chips die op de tafel staan beginnen.En eerlijk gezegd ook best vies...

18. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    De kinderen mogen hier altijd van de 'grote mensen' tafel pakken.
    Maar er is ook speciaal lekkers voor de kinderen (rozijntjes, gedroogd fruit, stukjes tomaat etc), en dat mogen de volwassenen niet pakken. Ik zet dat op een klein bijzettafeltje, speciaal voor hun.

Gaat hier altijd goed.

19. snoezelke

snoezelke Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.214
    0
    0
    kinderverzorgster van opleiding
    België
    Ik heb nog geen kindje(s) maar ik als ze al zelf een zakje hebben gekregen dan vind ik dat ze geen chips van tafel moeten nemen. Maar als er dan vb kaasjes of salami op tafel staat vind ik wel dat ze daar iets van mogen nemen. Gewoon eentje per keer en geen handvol. Tenzij de gastvrouw duidelijk maakt (zegt) dat het enkel voor de volwassenen is.

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Zelf maak ik echt geen onderscheid. Kinderen eten hier wat ze lusten en willen en als de schalen vlot leeggaan, vind ik dat alleen maar een goed teken: ze vinden het lekker!

Hier geen zakjes chips, maar heel veel andere dingen, gevulde dadels, kaasjes, olijven, tomaatjes, wortel, komkommer...

Ik kijk ook niet naar kinderen van anderen als "schransers", als ze lekker eten vind ik dat alleen maar leuk. Een kind hoeft niet hier stil op de bank te zitten, te peuzelen uit zijn aparte bakje en geen vinger naar de 'grote tafel' uit te steken. Hier eet iedereen gewoon mee.

En over vieze handen kan ik me al helemaal niet druk maken, ik denk dat volwassenen duizendmaal meer bacteriën meedragen dan kinderen.

Deel Deze Pagina