Ben het helemaal met je eens. Dat is, denk ik, gewoon een andere kijk op eten en kinderen dan wat ik hier voornamelijk lees. Hier trouwens ook geen chips, maar genoeg anders lekkers. Laat ze maar lekker eten en genieten, of het nu kinderen of volwassenen zijn! Het is toch juist fijn dat het bezoek kan genieten?
Zo pak ik het ook ongeveer aan. Ik maak ook altijd een 'leukere' versie van hapjes die ik voor volwassenen maak. Bijv groente/kaas spiesjes of fruit spiesjes enz. Ik heb persoonlijk minder moeite met snaaien van de grote tafel (dan vul ik het wel bij), maar meer met het vaak iets pakken en dan weer terugleggen, of afhappen en de rest laten liggen. Of kleine kinderen die constant tussen de benen en tussen de mensen duwen om bij de tafel te kunnen (hier is het nogal vol met feesten). De tafel staat vol met schalen, bordjes en glazen met drinken, er zitten veel mensen aan. Het lijkt me dus niet eens veilig om kleine dreumesen/ peuters doorheen te laten graaien. Want kinderen zitten neem ik aan niet aan tafel met volwassenen tijdens een verjaardag?
Nou, ik heb eens met een verjaardag een schaal met soesjes op tafel neergezet, voor àlle visite. Hier mochten de kinderen natuurlijk ook van pakken, geen probleem. Alleen gebeurde het dus dat de 2 kinderen van mijn vriendin ècht met z'n 2-en stonden te proppen. Monden en handen vol. Sorry hoor, maar dat gaat mìj echt te ver. Zelfs mijn kinderen, die dezelfde leeftijd hebben stonden met een bedenkelijk gezicht dat tafereel te bekijken. Ouders zeiden er niks van, dus heb ik de schaal van tafel geplukt, met de woorden, "zo, zal ik die maar even aan de kant zetten, anders hebben andere mensen strakjes niets meer".. En tòen pas grepen pap's en mam's in... Mijn kinderen mogen best iets van tafel, in onze familie vind niemand dat een probleem. Maar wel op een normale manier graag. Gewoon iets pakken (of vragen) en op eten, zèker niet terugleggen. Als ze het echt niet lusten, geven ze het aan mij, maar dat gebeurt zelden.. Of het komt door de manier hoe wij ermee omgaan of niet, maar onze kinderen zijn gelukkig geen graaiers..
Wij maken geen verschillende tafels hoor, gewoon 1 tafel waar iedereen wat vanaf kan snaaien hahaha. Daar is een feestje toch ook wel een beetje voor om lekker te snaaien. Mijn dochtertje komt altijd eerst bij mij staan en als ik dan zeg dat ze gerust wat mag pakken dan pas pakt ze iets. Ze pakt ook altijd 1 ding en gaat dan zitten om te eten en dan loopt ze weer naar de schaal om iets te pakken...ze weet zelf wel wanneer ze moet stoppen want na een paar keer heeft ze er al geen trek meer in en is het over. Helemaal als het een kinderfeestje is laat ik ze lekker gaan hoor die enkele keer. Ik vindt chocola wel een probleem, mijn dochtertje krijgt het wel afentoe z´n kinderreepje maar dan in de eetstoel met slab. Maar laatst was er visite met een dochtertje die een jaar ouder was en die had zelf chocolade munten meegenomen die ze natuurlijk ging opeten....maar ik zie haar vervolgens naar mijn dochtertje haar kamer lopen en daar zit ze gewoon in het bed van mijn dochtertje chocola te eten.....die heb ik ff snel het bed uitgehaald en duidelijk gemaakt dat we dat hier niet doen.
hier mag Zoey ook gewoon pakken hoor. Maar ze is van huis uit gewent chippies en snoep te krijgen dus zal ze nooit echt zo "gierig"eten ze vind het veel leuker om uit te delen Ach en als ze zoveel eet dat ze dr avond eten niet wilt jammer dan. Ik wil geen mama zijn die op alles nee zegt. En als ze zoveel gesnoept heeft hou ik de rest van de week gewoon rekening mee en krijgt ze minder chippies tussen door. Maar zou ze op een inhallige manier gaan snaaien ja dat mag weer niet van mij maar dat heeft meer met tafelmanieren te maken . Gelukkig is Zoey nog niet zo erg dat ze gaat snaaien. En meestal voor we naar een verjaardag gaan eet ze thuis een schaaltje fruit of een broodje dan heeft ze al minder trek in al dat lekkers. Als ze zelf jarig is dan zet ik dus ook vaak kinder dingen op tafel. Spekjes haribo zakjes enz maar ook meer gezonde dingen zoals komkommer tomaatjes enz. Dit jaar zal ik er ook maar een schaal fruit bij maken want Zoey is dol op fruit. Pff hier is het weer maart /april dus elke week wel 2 verjaardagen dus dat word weer smullen haha.