@manyana: ik zou eentje ook genoeg vinden denk ik Misschien later nog eentje.. Maar dat ligt geheel aan wat ze dan nog meer gesnoept heeft... En ik geloof niet dat ik dat heel zielig vind ofzo. Natuurlijk is het een verjaardag dus natuurlijk mag ze best wat.. Maar wel gewoon normaal. (En de definitie van normaal is natuurlijk voor iedereen anders..)
Dat begrijp ik ook, het is niet zo dat iedereen hetzelfde als ik moet vinden zeker niet, de een heeft heel veel verjaardagen en de ander maar 4 per jaar ofzo. De mensen in mijn omgeving als die naar een verjaardag gaan die zeggen dan ik eet niet te veel want ik moet nog naar een verjaardag, de een eet 1 stukje taart ( dan kan ik er ook inkomen dat je kindje maar 1 mag ) de ander eet bijna een halve taart op ( en dan vind ik het een beetje moeilijk als je tegen je kind zegt nee 1 stukje omdat het kind(je) jou ook veel heeft zien eten.
Hmm dat idee had ik ook ja.. Toen ik keek as ik de enige die ongeveer op alles "nee" zei. Natuurlijk krijgt ze geen straf als ze aan de ramen zit. Maar ik vraag wel of ze er vanaf wil blijven (wat ze dan ook doet dus). En ze mag soms best zelf wat uit de kast pakken.. Wel even vragen. Vooral de keukenkastjes zal ze echt even moeten vragen... In de kamer slechts 1 kastje wat meestal de vraag uitlokt "wat ga je doen?" Omdat daar de stereo, PlayStation, mediabox en verder vooral kaarsjes en wierook in staan. Net als met de ramen staan er echt geen straffen op maar vind ik het meestal ook niet nodig dat ze daar zelf mee in de weer gaat. En ze mag soms best dvd kijken.. Maar niet elke dag. Net als dat de tv niet dagelijks aan staat en ik de juiste zender wel op zet. Nou kijken we meestal films dus ik zie niet precies wat ze met de afstandsbediening zou willen doen En fikse driftbuien.. Nergens voor nodig. En mocht het toch eens gebeuren.. (Shit happens tenslotte en zelfs het meest relaxte kind is weleens boos) laat ik het heel even gaan... Maar omdat ze er altijd onwijs in blijft hangen zeg ik na een paar minuten dat ze beter verder kan gaan in de gang, op d'r kamer, in de woonkamer.. Ergens waar ik op dat moment niet ben
Ohja.. Dat is wel zo.. Maar ik eet zelf gelukkig ook niet enorm veel taart en dergelijke. En dochterlief is echt gek op toastjes met salade en blokjes kaas... En ik ben niet zo gek op een kind dat met buikpijn loopt omdat ze zelf niet zo goed doorheeft wanneer ze moet stoppen. Vandaar dat wij haar proberen te leren dat 1 taartje ook prima is. En dat je dan daarna best nog vanalles mag snoepen.. Maar ook dat genoeg genoeg is. En tja.. Wat is genoeg is altijd lastig Zelfs met manlief daar niet altijd 100% mee eens. (En soms zie je niet dat ze in de keuken ook al enorm had lopen snoepen.. Kan gebeuren) Het is niet zo zwartwit.. Maar als papa of mama zegt dat het genoeg is geweest... Is het echt niet zielig en is ze heus niks te kort gekomen (Zeker omdat bij ons op verjaardagen de kinderen vaak een eigen bakje chips en snoepjes krijgen en ze ook met de grote mensen mee snoept. )
Met de handjes aan de ramen? Nee Met de afstandsbediening spelen? Nee, dat is geen speelgoed. Dvd kijken als ze erom vraagt? Soms Op een verjaardag veel cupcakes of taart eten? Nee, een stukje is voldoende. Zomaar in de kasten gaan? In de eigen kasten wel, in andere niet. Als ze iets willen hebben, kunnen ze daar netjes om vragen. Op de xbox, wii of playstation? Als ze het netjes vragen en dan is het misschien een keer per maand? Zich wel eens vreselijk driftig gedragen zonder dat er consequenties tegenover staan? Driftbui mogen ze zelf oplossen in de gang. Daar mogen ze schreeuwen, springen etc. Dus als ze uit hun dak gaan, dan zet ik ze even neer in de gang. Nog een paar aanvullingen Spelen met eten? Nee Op de bank staan/ springen etc. Nee Eten en drinken op een andere plek dan aan de tafel? Nee, alhoewel we soms in het weekend een filmpje kijken met zijn allen, dan mogen ze wel eens een bakje chips op de bank. Stampen in de plassen? Mits regenlaarzen aan, ja. Knutselen met alles erop en eraan? Ja, een deel van de eettafel staat hier vol met stiften, plaksel, schaartjes, stickers en allerhande troepjes om kunstwerken mee te maken.
Mijn 4,5 jarige Met de handjes aan de ramen? Nee Met de afstandsbediening spelen? Ja maar omdat ze er niet mee speelt maar gebruikt waar hij voor bedoelt is Dvd kijken als ze erom vraagt? Ja omdat ze het niet vaak vraagt Op een verjaardag veel cupcakes of taart eten? Nee, 1x taart of CC, overige dingen mag ze wel, maar in redelijke mate Zomaar in de kasten gaan? Ja Op de xbox, wii of playstation? Ja maar ook hier geldt weer omdat ze er niet veel om vraagt Zich wel eens vreselijk driftig gedragen zonder dat er consequenties tegenover staan? Ja zolang daar geen agressie gericht naar andere bij komt kijken mag dat best. Mijn 1 jarige Met de handjes aan de ramen? Nee maar helaas begrijpt hij dat niet..... Met de afstandsbediening spelen? Nee Dvd kijken als ze erom vraagt? N.v.t. Op een verjaardag veel cupcakes of taart eten? Nee Zomaar in de kasten gaan? Nee Op de xbox, wii of playstation? Nee Zich wel eens vreselijk driftig gedragen zonder dat er consequenties tegenover staan? Ja zolang daar geen agressie gericht naar andere bij komt kijken mag dat best.
Haha dat ook ja.. Alleen op vrijdag of zaterdag... Eten we pizza op de bank, voor de tv. En om te knutselen heeft ze eigenlijk een eigen hoekje.. Maar ze zit liever aan de grote tafel. En stampen in de plas.. Mag ook met d'r gewone laarsjes.. Meisje enzo.. Ze loopt als het niet warm is altijd op (leren) laarsjes en ik probeer altijd laarsjes te kopen die wel tegen een spatje water kunnen
Mag jou kind....; Met de handjes aan de ramen? liever niet maar gebeurd wel veel Met de afstandsbediening spelen? nee Dvd kijken als ze erom vraagt? Ja Op een verjaardag veel cupcakes of taart eten? Ja Zomaar in de kasten gaan? nee Op de xbox, wii of playstation? Hebben we niet Zich wel eens vreselijk driftig gedragen zonder dat er consequenties tegenover staan? soms ja, pelen met eten? Nee Op de bank staan/ springen etc. Nee Eten en drinken op een andere plek dan aan de tafel? ja Stampen in de plassen? regenlaarzen aan, ja. Knutselen met alles erop en eraan? Ja,.
Met de handjes aan de ramen? Ja Met de afstandsbediening spelen? nee Dvd kijken als ze erom vraagt? Ja Op een verjaardag veel cupcakes of taart eten? Ja Zomaar in de kasten gaan? ja Op de xbox, wii of playstation? ze kijken er dvd's op Zich wel eens vreselijk driftig gedragen zonder dat er consequenties tegenover staan? Meestal wel ja, maar niet 10x op een dag
Kijk nu nuanceer je het al.. daarom vroeg ik het me af. Ik wil dus niet dat ze zomaar in alle kasten gaan omdat ik niet van plan ben om al mijn spullen waar ze niet aan mogen komen ergens anders op te bergen. Onze tvkast wil ik ze ook niet hebben met de kabels, wii, playstation etc, onderin de la zitten allerlei joysticks en dat is ook geen speelgoed voor kleine kinderen. Mijn jongste trekt de la natuurlijk weleens open en haal hem dan rustig weg daar.. maar van de oudste twee weet ik dat het dan in de la gaan is, de joysticks pakken als ik even niet oplet.. dan laat iemand er weer 1 kletteren (zo is al 1 gesneuveld) dus ze blijven er gewoon met hun handen vanaf. Idem voor kasten met mijn administratie of andere prullaria. Dit was vanaf het begin al duidelijk en voor alle 3 dezelfde regels wat dat betreft. Zoals jij het schreef leek het net alsof je dochter overal en nergens in de kasten mocht zitten. En wat de ramen betreft, ik vind het niet erg om even schoon te poetsen.. maar vind het gewoon niet nodig. Waarom moeten kinderen boven de dreumes en babyleeftijd perse met hun handen op een raam zitten?
Wij hadden ooit visite van iemand met een 4-jarige.. En precies op een meter hoogte liep een spoor van zwarte handen over onze muur. Geen drama.. Afwasbare latex.. Maar zou ze dat thuis dan ook mogen?
haha geen idee? lijkt me niet toch? Maar net bijv was ik in de supermarkt en zag ik een kind van peuterleeftijd ook met gezicht en handen tegen het raam gedrukt van de vrieskasten. Moeder stond er gewoon bij en zei verder niks haha.. tja dan denk ik wel.. zou die thuis ook.?
Wat mij dan weer verbaast is dat 1) je het ziet en 2) er nog wat van vindt ook.... Wat maakt het uit.. doe lekker je eigen ding? Je hebt hier toch geen last van? Ik denk dan.. (ALS ik het al zie want ik ben daar met een andere reden en dus een andere focus).. een ondernemend kind.. die gaat even voelen hoe koud de kast is. En hoe beter dan met je gezicht.. hihi
Ja moet hij weten, maar niet echt fris zo voor het kind zelf en voor die kast met je snotneus tegen zo'n kast hangen. Maar goed, ieder zo zn normen en waarden toch. Ik had mn kind inderdaad een stapje terug ltaen doen.
ik vind handen tegen een vriezer en zo gewoon vies, dus ik zou daar mn kind wel op aan spreken, plus ik vind het onbeleefd om zo aan spullen van "anderen"/"winkels te gaan zitten... ik heb er dan geen last van nee, het is niet mijn kind..,maar het zet je wel aan het denken vooral als het ingaat tegen je eigen principes...toch normaal dat je gaat denken en vergelijken en het je dus opvalt
Die snotneus wint het niet van al die smerige handen hoor... Het is wat mij betreft dus niet een kwestie van normen en waarden maar van kennis
? Dus dan mag je kind gewoon met z'n gezicht met snot tegen dat glas aanhangen onder het mom van 'die smerige handen zijn nog viezer'.. Heeft niks met kennis te maken, maar met opvoeding. Ja deze hele straat ligt ook vol met rotzooi maar dan laat ik mijn kind nog niks op straat smijten, same idea.
je laat je kind toch ook niet in een winkel iets omgooien om te kijken of t kapot gaat, omdat ie oh zo ondernemend en nieuwsgierig is...
Met de handjes aan de ramen? Nee, niet express om het vies te maken of om op te tekenen. Met de afstandsbediening spelen? Nee, is niet bedoeld om mee te spelen. Dvd kijken als ze erom vraagt? Soms Op een verjaardag veel cupcakes of taart eten? Gewoon normaal, niet overvloedig. Zomaar in de kasten gaan? Nee Op de xbox, wii of playstation? We hebben een wii, ze heeft er misschien 5x op gespeeld. Zich wel eens vreselijk driftig gedragen zonder dat er consequenties tegenover staan? Nee, zulk gedrag tollereer ik niet.
Met de handjes aan de ramen? Nee, liever niet. We hebben wel van dat raamverf, dat doen we graag Met de afstandsbediening spelen? Nee. Dvd kijken als ze erom vraagt? Ja Op een verjaardag veel cupcakes of taart eten? Nee, er mag best taart, chips en kaas worden gegeten. Maar gewoon normaal, niet graaien en ook niet onbeperkt. Zomaar in de kasten gaan? Nee. Op de xbox, wii of playstation? Ja, wij hebben boven een speelkamer met een WII aangesloten. Daar wordt wel eens opgespeeld ( ik denk 1 keer per week ). Dat kan de oudste gewoon zelf aanzetten en bedienen. Zich wel eens vreselijk driftig gedragen zonder dat er consequenties tegenover staan? Nee.