Daar mijn kleinste meisje een syndroom heeft werden onze andere kinderen ook onderzocht. De arts vroeg me of ik wist dat mijn dochter van 6,5 een hartruisje heeft... Ik heb hier bij eerdere onderzoeken nooit iets over gehoord en het zit me niet zo lekker merk ik. Heb al genoeg zorgen.. Ik lig er niet van wakker maar vraag me af of er meer ouders zijn die dit te horen hebben gekregen.
Bij mijn zoontje kregen we dit te horen van het CB toen hij 'n paar maanden oud was. We zijn doorverwezen naar een kindercardioloog en alles was gewoon goed. Bij de laatste controle bij het CB hoorde de arts nog steeds een ruisje, maar omdat het al gecontroleerd was hoefde er nu geen actie ondernomen te worden. Ik vind het bij jouw dochter wel vreemd dat ze het nooit eerder gehoord hebben.
Bij mijn zoontje van 3,5 werd ook ineens een hartruisje geconstateerd terwijl dat nooit eerder was opgemerkt.. Hij heeft allerlei klachten en heeft nu bv ferro gekregen voor zijn hb. Onlangs weer bij de cardioloog geweest en was het hartruisje nagenoeg weg. Het blijkt dat het kan komen door bloedarmoede. Je zou kunnen vragen of dat bij jouw dochter misschien ook is. Heeft ze al meer onderzoeken gehad, bv een EEG of echo van het hart? Er zijn meer verklaarbare redenen waarom je dochter dat ineens heeft en dat kunnen ze gemakkelijk achterhalen. (is mij verteld door de cardioloog)
Bij mijn zoon kreeg ik dat ook opeens te horen toen hij ruim 4 was! "Dat hartruisje is wel bij jullie bekend hè?" Ik schrok me rot. Er is toen een hartfilmpje geweest en toen hij onderzocht werd bij de anesthesist ivm narcose zei deze dat hij hier niets van hoorde en dat hij specifiek naar het ruisje zocht. Later nog eens door een kinderarts laten luisteren en die hoorde het ook niet. Viel hier dus mee! Voor jullie ook hoop ik!
Ik bel maandag de huiarts. Ze is ook erg bleek altijd. Misschien idd die HB? Ik laat haar gewoon effe nakijken. De arts zei ook, dat is je wel bekend zeker? Nee dus! Ik kom ook niet heel vaak bij de dokter en ook toen ze drie was met operatie amandelen nooit wat over gezegd en haar hb is toen ook geprikt.
Ik hoorde het bij mijn dochter ook van de schoolarts. Schijnt onschuldig te zijn en vaker voor te komen bij kleuters. Schoolarts zei dat het niet ernstig is. Ik heb er eigenlijk niet meer over nagedacht, tot nu haha. Groetjes Senna
Ik ben zelf geboren met n ruisje in mn hart en ben inmiddels al bijna 31😉 Ik ga elke 2 jaar voor controle naar cardioloog en altijd goed gekeurd!
Ik heb een hartoperatie gehad op mijn 5 maand. Bij mij zagen ze het dus vanaf de geboorte en ging het dus echt nooit overgaan zonder operatie (om maar te zwijgen over de vraag of ik dit nog wel zou kunnen tikken - als ik te hard huilde, werd ik blauw, ik had ook bijna geen kracht om te eten voor de operatie, ...). Nu - 29 jaar later - krijg ik elk jaar bij de controle te horen "tot volgend jaar". Bij mijn jongere zus hoorden ze ook iets vlak na haar geboorte, maar wilden ze eerst niets zeggen tegen mijn ouders (net omdat het bij de meeste kinderen gewoon overgaat en je ouders niet nodeloos ongerust wil maken). Maar net door mijn achtergrond heeft de kinderarts het uiteindelijk wel vrij direct vermeld. Maar dit is uiteindelijk gewoon zo overgegaan. Wat dus in de meeste gevallen is. Als je twijfelt, zou ik naar een (kinder)cardioloog gaan. Maar moest het echt héél serieus zijn en aangeboren, zou je dit volgens mij zelf al veel eerder hebben gemerkt.
Ik was met mijn toen 2 jarige dochter bij het cb toen de toen inval arts me zei dat ze een hartruisje had. Schrok me dood. Hebben toen een afspraak gehad bij de cardioloog die het inderdaad ook hoorde . Nu moeten we weer terug als ze 7 is om te kijken hoe het er dan voor staat want het kan gewoon dicht groeien . De cardioloog vertelde ons toen ook dat een ander soort ruisje door verkoudheid of griep kan komen , maar jammer genoeg is dat bij ons meisje niet het geval. Ook rade hij ons aan om als ons meisje langere tijd koorts heeft contact op te nemen met de HA omdat ze een grotere kans heeft op ontstekingen aan haar hartje
Hier ook 2 kindjes met een hartruis , normaal gesproken moet een ruisje met de 2jr weg zijn , dat is bij mijn meiden niet het geval en is daardoor ook extra onderzocht op de ruisjespoli .... Daar werd het als gezonde ruis gezien , maar bij mij bleef dat toch knagen en wilde extra onderzoek ... Ze hebben een echo , hartfilmpje gehad en daaruit bleek dat het idd onschuldig was ... Een ruis is vaak ook een stuk beter te horen als een kindje iets onder de leden heeft .......(en koorts heeft , omdat het hartje dan harder moet werken )