We kregen vrijdag een brief van de verloskundige dat i.v.m. de Mexicaanse griep, je alleen op het spreekuur moet komen. Natuurlijk begrijp ik heel goed, dat ze er alles aan willen doen om te voorkomen dat zwangere vrouwen besmet raken, maar ik vind dit absoluut buiten elke proportie. Logisch dat je niet al je vrienden, je moeder en je zus meeneemt met al hun kinderen. Zelfs je eigen kinderen valt wat voor te zeggen. Je partner niet meenemen vind ik echter afbreuk doen aan de behandeling. Ik heb ze net gebeld en ze menen het echt. Ze zeggen dat het richtlijnen van het RIVM staat, maar laat ik die nou net in augustus al gelezen hebben (we hebben zelf ook een medische praktijk, dus ik heb me aardig ingelezen en ja, ook wij hebben al vanaf juli geen tijdschriften meer, geen speelgoed, geven geen handen meer enz.) en zover gaan ze daarin niet. Zijn er andere mensen hier, die ook hun partner niet meer mee mogen nemen, want ik ben nu wel benieuwd wat andere verloskundigen doen.
Nou bij ons mag de partner gewoon mee hoor. Dat zou ff lekker worden als ie thuis moet blijven. Mijn man (en ik ook) zou dat echt niet leuk vinden.
Dank jullie wel voor de reactie's, de verloskundige belt zo terug, want het laatste woord is er nog niet over gezegd. Fijn om te weten dat het elders niet zo is (dacht ik ook eigenlijk wel), want de assitente deed net alsof het opgelegd was door het RIVM. Daar geloofde ik dus al helemaal niks van, maar goed als ik er zo bij kan zeggen dat dit geen landelijk ingevoerde maatregel is.
Zou inderdaad ook om opheldering vragen! Heb je de site geraadpleegd van het RIVM??? Laat je nog even weten wat de verloskundige zei?
Ja, ik ken de site van het RIVM ongeveer uit mijn hoofd. Helaas werkt de link naar de pdf waarin de richtlijnen van KNOV stonden niet meer, maar dat heb ik (in augustus nota bene, waarom nu ineens deze draconische maatregelen ) er niet in zien staan en als het erin stond, had ik het wel onthouden, want dan had ik het toen ook al een flinke stap te ver gevonden.
Volgens is dit waar de richtlijnen staan, maar er wordt met geen word gerept over partners van zwangeren: http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/nieuwe_influenza_A/Nieuwe_Influenza_A_(H1N1).js
Er was een heel plan voor de verloskundigen, dat heb ik in augustus gebruikt, omdat ik die duidelijker vond (en uiteraard meer op zwangeren gericht) dan die van onze beroepsvereniging. Jammer genoeg heb ik 'em niet opgeslagen en alleen de link bewaard...
Ik denk dat hij/zij beter in een vakantiehuisje kan gaan met de rest van de kids dan tot de baby 6 maanden is en een vaccin mag, dat ligt meer in de lijn Maar ja zonder gekheid, natuurlijk wil je niet dat zwangeren de Mexicaanse griep oplopen. Wij hebben in juli al best vergaande maatregelen genomen (tijdschriften eruit, speelgoed weg, brief op de deur met het verzoek rectsomkeerd te maken bij griepverschijselen) en sommige mensen vinden het hier ook raar dat ze geen hand krijgen. Alleen zijn we zover gegaan, als je kunt gaan, zonder afbreuk te doen aan de behandeling. Mensen bellen overigens ook netjes af als ze zelf ziek zijn. Ik heb dat hier ook in juli ingevoerd en wij zien geen reden om het nu aan te scherpen (wat dan zou inhouden praktijk sluiten denk ik, want veel meer kunnen we niet doen), want zoveel is er m.i. niet veranderd.
man man dit gaat wel erg ver.. als je straks bevallen moet in t ziekenhuis mag ie ook niet mee zeker?? :/
Zo'n maatregel lijkt me niet echt zoden aan de dijk zetten, want wat je partner bij zich draagt, heb jij binnen no time ook in je systeem zitten (door bv. al een kus). Dus dan kan je zelf net zo goed ook niet komen. What's next? Dat ie niet bij me in bed mag liggen, of dat we allemaal niet meer naar ons werk mogen? Dat mensen die in een mensrijke omgeving (zoals ik op een universiteit) werken, niet meer bij de vk mogen komen tenzij ze gehuld zijn in een luchtdicht pak met een mondkap? Bij onze vk praktijk hebben ze zinnige maatregelen, vind ik. Er staat geen speelgoed meer in de wachtkamer, en er liggen geen tijdschriften meer. Ze geven me gelukkig nog wel een hand als we ontvangen worden in de spreekkamer.
Nou ja zeg wat belachelijk zeg! Ben heel benieuwd wat ze tegen je zeggen straks als ze terug bellen. Kun je niet na een andere vk praktijk in de buurt. Hij is toch de papa en hoort er toch ook bij???
Helaas wonen we in een kleine stad met maar één praktijk. Ik ben ook wel benieuwd wat ze zo gaan zeggen. Ik heb het van het weekend al met heel veel mensen besproken en hier op het forum gezet. Tot nu toe heb ik echt nog van helemaal niemand gehoord dat ze het ook maar enigzins een heel klein beetje een goed idee vinden. Broeken zakken af en verbijstering slaat toe, dus ik hoop eigenlijk dat ze voor enige reden vatbaar zijn (en zo echt even tergbellen!) Het ligt bij ons nog een klein beetje anders trouwens. Ik ben zelf de partner mijn vrouw is zwanger en ik ben zelf ook een vrouw. Ik weet niet of het uitmaakt, want ik weet natuurlijk niet hoe het voor een vader is, maar voor mij is het wel heel erg belangrijk om mee te gaan. Mijn vrouw is zwanger geworden door KID en we zijn samen naar het ziekenhuis geweest voor elke follikelmeting, IUI, echo en wat dan ook. De baby mag dan ontstaan zijn uit een eicel van mijn vrouw en een zaadcel van de donor, maar is vooral onstaan uit liefde tussen ons. Het is dus eigenlijk ook wel een beetje een soort van principekwestie. Natuurlijk vind ik het ook voor alle vaders van de praktijk heel slecht. Het is juist zo belangrijk dat mannen er ook bij betrokken worden en weten wat zij kunnen doen.
Wat belachelijk!!! Bij mijn vk staan alle boekjes en speelgoed er nog gewoon en ik mag meenemen wie ik wil
Wat belachelijk zeg.. hier staat ook nog steeds speelgoed in de wachtkamer.. en of de partner nu een man of een vrouw is, dat moet niks uit maken hoor.. mijn man kan vanwege zijn werk ook niet altijd mee, maar hij heeft nu vakantie en is gewoon meegeweest afgelopen week... en nu is het zo dat het zwanger worden is gebeurd zonder verdere behandeling dus kan me voorstellen dat het voor jullie nog net iets specialer is.. het is gewoon belachelijk dat de partner niet meer mee mag..... zou er niet zo blij mee zijn denk..
Sorry dat ik spreek van een papa. Het kunnen natuurlijk ook 2 mama's zijn. Vind het wel bijzonder om te horen. Heb je ze inmiddels nog gesproken?
Ze hebben net gebeld en zeggen dat hun beleid is van hun praktijk en dat zij hebben gemeend dit zo te moeten oplossen. Ik heb 'gepraat als Brugman' en heb de verloskundige net een half uur aan de telefoon gehad, maar ze vinden toch dat dit zo moet. Wel zei ze dat ze nog niet wisten hoe lang het zou duren. Ze denken dat nu de piek is en ze wellicht met een paar weken de regels weer kunnen veranderen. Er waren nog geen andere klachten gekomen, mensen kwamen keurig alleen. Er waren alleen een paar mensen die wel graag samen naar de echo wilden en dan mochten die mannen wel mee komen en buiten! wachten als het druk was. Ik vond dat ze hiermee het signaal afgaven dat partners niet belangrijk zijn, dat het dus alleen om even contoleren van bloeddruk en hartje gaat, maar dat was niet zo vond ze. Het verschil tussen je partner en je hele familie zagen ze ook niet, want sommige mensen vonden het ook belangrijk dat hun kinderen mee gingen (wat ik niet kon weten, wat ik had geen kinderen, pardon... (ik heb twee dochters van 9 en 10 jaar) Kortom: ze wilden het beleid niet veranderen omdat iemand het daar (m.i. zeer terecht en voorzien van zeer vele goede argumenten) het niet mee eens was. Eén geluk bij een ongeluk, mijn vrouw is vorig jaar gediagnostiseerd met PPD-NOS en daarom mag ik nu wel mee en dat is dan een uitzondering. Voor ons leuk, maar het gevoel blijft dat dit gewoon heel echt niet klopt. O ja, ze was er van overtuigd dat veel meer praktijken op zeer korte termijn deze maatregelen ook zouden gaan nemen. Willen jullie me even op de hoogte houden, want het laatste waaor is er nog steeds niet over gezegd.
Hier ook een enorm afgezakte broek, ben vmo nog hier naar de vk geweest met schoonmama en zoontje... Vanuit het RIVM...dat kan gewoon niet...benieuwd of ze van het RIVM dan ook een plan de campagne bedacht hebben voor de jongegezinnen beurs komende week in utrecht?! Stikvol zwangeren, partners, beebjes en ander spul