wat heb je liever? qua eten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door zonnetjes, 25 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetjes

    zonnetjes Fanatiek lid

    19 aug 2006
    3.079
    0
    0
    drenthe
    onze dochter eet regelmatig beter niet, aan tafel dan wel.
    we maken er dan een soort spelletje van, ze neemt een hap en rent naar de deur, komt ze weer terugrennen en neemt een hap. tot dat bord leeg is.
    als we haar iedere avond gewoon met een bordje aan tafel zouden laten eten bij ons, at ze minder goed. of als ze eerder en dus samen met haar broertje eet, gaat het beter.

    dus waar zou je voor kiezen? een kind dat netjes aan tafel minder goed of slecht eet. of maak er een spelletje van.

    ik heb zoiets van, ze weet heel goed hoe het moet. en ik heb liever een etend kind dan dat ze tafelmanieren kent.

    wie herkent mijn ervaring?
     
  2. cybi

    cybi Fanatiek lid

    30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen om mijn kindje netjes aan tafel te laten eten. Zou een beetje bang zijn dat mijn kindje anders nooit leert dat ze gewoon aan tafel haar bordje leeg moet eten.
    Maar als dit voor jullie het beste werk, is dat toch prima!! ;)
     
  3. Sannaa

    Sannaa Fanatiek lid

    12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Voor mij een simpele keuze, aan tafel eten, dan maar niet of minder. Hij zal moeten leren dat eten aan tafel hoort en niet spelend en rennend. Als ik consequent duidelijk maak hoe het hoort, zal hij van zelf snappen dat eten aan tafel gebeurt. Daarnaast vind ik dat eten een bewuste bezigheid is, die zonder afleiding hoort te gebeuren omdat het eten dan bewust wordt gegeten en hij zo leert hoe eten hoort te smaken en wanneer hij genoeg heeft.
     
  4. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dan zou ik een ander spel bedenken, 1 die niet zo 'eng' is ;)
     
  5. kirst78

    kirst78 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Hier ook een niet-etertje ;). Ik ga geen dingen bedenken om haar toch aan het eten te krijgen. Zij eet gewoon mee aan tafel en anders heeft ze pech. Ik wil niet te veel de aandacht leggen op het niet eten en negeer haar dus op het moment dat ze niet wil eten. Als ze dan wel een keer goed eet, dan krijgt ze alle aandacht en spelen we hier op een positieve manier op in. Ik ga geen andere dingen verzinnen om haar toch aan het eten te krijgen. Ook de regel aan tafel blijven zitten totdat iedereen klaar is hebben we en dat gaat bij allebei goed. We gaan zo nu en dan ook uit eten en dan wil ik ook dat ze aan tafel blijft zitten.
    Succes met je niet-etertje!
     
  6. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Hier wordt aan tafel gegeten, nergens anders en rondlopen met eten gebeurt al helemaal niet. Ik vind het dus onzin, sorry :).
    Ons meisje is net 2 en we kunnen overal met haar gaan, ze blijft dan gewoon een klein uurtje bij ons aan tafel zitten en ze eet ook gewoon met ons mee dan. Ik zou er nooit voor kiezen om haar rond te laten lopen met eten of tijdens het spelen steeds eten te geven, vind ik persoonlijk een slecht voorbeeld van hoe het echt niet hoort. Wij doen het zelf ook niet dus waarom zij dan wel?? Als zij klaar is met eten mag ze meteen van tafel nu ze nog zo klein is, maar meestal blijft ze zitten totdat wij ook klaar zijn met eten, we vinden dat gewoon belangrijk.
    En niet willen eten hier, dat is dan pech, ik waarschuw 2x en dan haal ik haar bord weg, dan eet ze vanzelf echt wel of ze wil echt niet, dan heeft ze blijkbaar geen honger.
     
  7. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hier een echt xtreem slechte eter. Ik verzin soms ook wel eens spelletjes om hem te laten eten maar dan wel spelletjes aan tafel.
    ALs ik hem heen en weer zou laten rennen dan zou het eten niet eens nut hebben want dat sport ie er meteen weer af.
     
  8. Popkoorn

    Popkoorn Niet meer actief

    hier ook spelletjes... maar wel aan tafel.
     
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ze mogen hier niet van tafel tijdens het eten, dus nee, wij zouden het zo niet doen ;). Maar wel spelletjes: als je een hapje bloemkool neemt, gaat papa iets geks doen! (is dan gekke bekken trekken, kietelen en dat soort dingen). Of we spelen het spelletje 'ik zie ik zie wat jij niet ziet' en dan doen we het nog een keer als ze eerst een hap neemt. Kan prima op deze leeftijd (met 2 jaar is het nog een beetje lastig natuurlijk).
     
  10. Eva1983

    Eva1983 VIP lid

    2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Hier idem!

    Of zoals je zelf aangaf, haar tegelijk met haar broertje laten eten, zitten zij in ieder samen aan tafel ;)
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ze eet dus niet samen met haar broertje, waarom niet? Ik zou dat dan wel doen, zeker als ze dan ook beter eet. Heel soms eten wij later dan de kinderen, maar dan eten we wel een klein hapje mee als ze aan tafel zitten, voor het idee.
     
  12. lob

    lob Fanatiek lid

    27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Ik heb ook een heel slechte eter, maar we blijven wel samen aan tafel zitten tot iedereen klaar is.
    Spelletjes zoals de aardappelen tellen voor en na een hap, of kijken wie (zoontje of papa) de grootste hap kan nemen doen wij ook, maar dus wel aan tafel.
     
  13. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Ik vind dat kinderen gewoon aan tafel moet zitten tijdens het eten. Hoe jong ze ook zijn....Aan tafel kan je t ook leuk maken.
     
  14. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Nou dan maar een pedagogisch niet verantwoorde moeder maar ik vind het belangrijker dat hij eet dan de manier waarop...
    Hier wring ik me ook in allerlei bochten om maar iets erin te krijgen!
     
  15. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant

    Ik dacht al dat ik de enige was die zo denkt :)

    Nu eet mijn zoon goed, dus ik heb niets te klagen en hier geen last van maar als de enige manier om eten naar binnen te krijgen is dat hij niet aan tafel zit dan neem ik daar genoegen mee.
    Ik weet zeker dat zowel hij als wij daar niets aan over zullen houden en hij later echt wel gewoon aan tafel eet.

    Kijk als hij 1x niet wil eten als wij aan tafel zitten dan zou ik ook zeggen "dan eet je maar niet". Maar als hij al dagen/weken amper eet en dit de enige manier is dan vind ik dat prima en dan lossen we het als hij wel weer eet wel op dat hij weer aan tafel komt eten.

    Wij hebben een poos geleden ook een week of 2 gehad dat onze zoon slecht at. Na een paar dagen het negeren en spelletjes doen (die geen succes hadden) merkten we dat hij goed at als de televisie aan was (afleiding blijkbaar). Nou dan mag de televisie best even aan hoor, zolang er maar even wat naar binnen gaat.
    Een paar dagen later at hij weer goed en kon de televisie ook weer uit.
     
  16. tulip

    tulip Niet meer actief

    o nee, dit zou ik ook nooit doen. Liever aan tafel en niks eten. Ik vraag mij ook af waar dan de grens ligt.
     
  17. joyce1838

    joyce1838 Fanatiek lid

    6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    hier lange tijd de regel, wil je niet eten dan maar niet. Geen spelletjes om er toch wat in te krijgen, maar manlief werd er een beetje onrustig van dat ze daardoor dus amper at. Dus hebben we nu een stickersysteem. Mini beetje op haar bord, heb je je bord leeg dan krijg je een sticker. Bij 7 stickers een klein cadeautje van een paar euro. En echt ze eet als een tielelier, vraagt zelfs om een schepje erbij!!!
     
  18. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Hier is het avondeten ook aan tafel, ik geef hem wel eens een boekje ondertussen als hij erg moe is, dan hij eet hij goed.

    soms moet je een compromis sluiten, ik vind het belangrijk dat hij eet, ook al is dat wel eens spelenderwijs.
     
  19. kipkip

    kipkip Fanatiek lid

    11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Ik begrijp je wel hoor. Hier een dreumes die nooit eet maar wel vervolgens 's nachts wakker wordt omdat ze honger heeft. Op een gegeven moment maakt het mij echt niet meer uit hoe zij haar eten binnen krijgt als ze maar eet. Ze zit ook onder de -1 lijn qua gewicht en met lengte +1 lijn. Ik kan me voorstellen dat als je dreumes goed op gewicht is en even een periode heeft dat die slecht eet je vol blijft houden aan de regels maar hier is ieder hapje dat erin gaat een overwinning.
     
  20. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Aan tafel.. het belang van avondeten wordt zwaar overtrokken.
     

Deel Deze Pagina