Hallo, Ik heb nu een tijdelijk contract bij mijn werkgever tot 6 dec. 2011. In maart 2012 zal ik gaan bevallen van mijn 2e kindje. De enige reden dat mijn contract in dec niet verlengt zal worden is mijn zwangerschap, hierdoor zal ik hoogzwanger nog moeten gaan solliciteren, maar ik ga er niet van uit dat er iemand is die mij dan aanneemt. Heb ik totaal geen rechten bij mijn huidige werkgever? Hij zal me vast wel weer aannemen na mijn verlof, maar dit houdt wel in dat ik 3 maanden geen inkomen (of ww) heb en dan zou m'n verlof ingaan. Hoe zit dit dan met de betaling van mijn verlof? Vorige keer werd ik tijdens mijn verlof werkloos en betaalde uwv 100% mijn salaris door, maar hoe zit dit als ik al werkloos wordt voordat mijn verlof ingaat? Groeten Rebekka
Beste Rebekka84, Je werkgever is niet verplicht je contract te verlengen als dat eindigt. De reden waarom dat niet gebeurt is daarbij niet van belang. Je kunt voor de periode tussen het einde van je contract en de ingangsdatum van je verlof een WW-uitkering aanvragen. De hoogte van je WW-uitkering wordt berekend aan de hand van je inkomen één jaar voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag. Het gaat hierbij om volledige loonperiodes. Als je vanaf 6 december werkloos bent begint UWV vanaf november terug te tellen. Van het dagloon dat hier uit komt krijg je de eerste twee maanden 75% betaald en daarna 70%. Acht weken voor je uitgerekende datum kun je telefonisch je verlof aanvragen bij UWV. Het verlof kan tussen de 6 en 4 weken voor je uitgerekende datum ingaan. De hoogte van het verlof wordt in deze situatie berekend over je inkomen van de laaste volledige 4 weken periode van de WW-uitkering. UWV neemt dat het vastgestelde dagloon van de WW-uitkering over en betaalt je daarvan 100% tijdens je verlof. Je ontvangt dan dus tijdens je verlof een hogere uitkering dan je tijdens de WW periode ontving. Actuele informatie over de hoogte van beide uitkeringen vind je hier: - WW-uitkering - Zwangerschaps- en bevallingsuitkering Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare