Ik lees hier verschillende reacties dat ze in aanmerking komt voor urgentie. Helaas gaat dit niet meer zo makkelijk. De woningbouwvereniging geeft niet meer zo snel een urgentieverklaring af. Ik ken helaas schrijnende situaties hier in de stad bij ons die zelfs op medische redenen zijn geweigerd. @Alioli ik zou goed informeren bij jou gemeente hoe ze hiermee omgaan.
Gelukkig maar, wat verschilt dat per gemeente en fijn dat ze je dat op voorhand al hebben kunnen vertellen. Ik wil je heel veel veel sterkte wensen de komende tijd.
Na de verkoop heb je nog even tot overdracht inderdaad… Denk dat je de verkoop niet tegen kunt houden, als beide het huis niet alleen kunnen of willen aanhouden na de scheiding is verkoop de enige optie.. Sterkte!
Nogmaals, ter geruststelling, hij kan niet in zijn eentje een huis verkopen wat 50% van jou is. Jij moet daarvoor tekenen. Laat je niet intimideren door hem. Jij hebt net zoveel rechten aangaande dat huis als hij. Als hij nu al zo begint zou ik wel een eigen advocaat o.i.d. gaan zoeken. Wat je beschrijft klinkt niet als een scheiding die in harmonie gaat verlopen waarin beide partijen het beste willen voor elkaar en voor de kinderen die erbij betrokken zijn....
Het betekent ook niet per se dat je bij deze baas meer moet gaan werken... kun je niet (tijdelijk) een groter contract krijgen en dan wekelijks wat vakantie-uren of ouderschapsverlof opnemen? of een tweede baan erbij nemen? als het de kans op het behouden van het huis vergroot, moet je wellicht de komende tijd investeren, verhuizen is duurder
Dank voor je reactie ik heb 10 januari een gesprek met een advocaat dus dan hoop ik wat meer te weten te komen inzake rechten/plichten beide kanten. Het nare is dat hij vergeet dat hij buiten mij om ook zijn kind op straat zet. Ik wil echt het beste voor beide partijen maar hij ziet op dit moment alleen maar het geld van de overwaarde al in zijn zak zitten lijkt wel. Totaal geen helder beeld hij denkt scheiden en klaar voor hem is het een nieuw begin maar voor mij stort de hele wereld in. Hij heeft totaal geen empathisch vermogen. Prima dat hij wilt scheiden maar handel het netjes af denk ik dan
Kijk goed de regels na. Bij ons krijg je pas urgentie wanneer je er echt alles aan gedaan hebt om aan een ander huis te komen en je moet bewijzen laten zien.
Allereerst heel veel sterkte gewenst! Ik kan je geen advies geven, zelf (gelukkig) geen ervaring hier mee. Maar hij staart zich blind op de overwaarde, je schrijft dat jullie dit huis net een jaar hebben, dan kan er toch nog niet heel veel overwaarde in zitten?
Ons oude huis is voor 75.000 euro meer verkocht dan het vorig jaar voor getaxeerd is, vergis je niet, de huizenprijzen zijn afgelopen jaar nog best heel veel gestegen.
Voor ons heel gunstig, want we hadden een jaar 2 huizen, de dubbele maandlasten waren veel minder dan de waardestijging. Volgens mij stijgen ze inmiddels niet meer zo hard, maar de afgelopen 2 jaar was het echt heel veel.
Hier zijn de prijzen ook nog verder omhoog gegaan. Vorig jaar verkocht voor 235.000 en ze staan nu te koop voor 325.000. Daar keken wij nog van op
20% meer in november (in vergelijking met november vorig jaar). Een gemiddeld koophuis is inmiddels al 4 ton. Dat is toch 80000 euro (alles gemiddeld genomen natuurlijk, uitzonderingen zijn er altijd).
Over dat meer werken… ik zou dat echt goed bekijken. Je kunt er ook je eigen glazen mee ingooien. Als alleenstaande heb je straks wellicht met je inkomen van nu recht op allerlei toeslagen en met net wat meer inkomen door iets meer uren te werken niet meer. En ook qua partneralimentatie kan dit negatief uitpakken. Laat alles goed berekenen. Anders wring je je dadelijk in allerlei bochten om meer te gaan werken terwijl dat dat eigenlijk praktisch gezien heel lastig haalbaar is en dan snij je jezelf ook nog eens op andere vlakken in de vingers.
Je kan ook met een hypotheekadviseur kijken of je de maandlasten kan dragen. Na een scheiding mag je meer dan bij aankoop.