wie wil meedenken? misschien van school veranderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamaVanVier1985, 16 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanVier1985

MamaVanVier1985 Actief lid

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Hallo, ik zit met een enorm dilemma, en ik hoop op een frisse blik.
    2 jaar geleden heb ik voor mijn zoon van 5 en dochter van 4 met heel veel zorg een basisschool uitgekozen. ze hebben het allebei ontzettend naar hun zin en hebben veel vriendjes/vriendinnetjes. Deze school heeft 2 locaties,1 locatie 5 minuten loopafstand, de andere op 15 minuten loopafstand. bij aanmelding heb ik gevraagd of broertjes en zusjes bij elkaar op de locatie zitten hun gehele schoolloopbaan. en de directeur heeft mij gegarandeerd dat dit zo is, als het zo moeten bij elkaar in de klas.. en dat ze in dezelfde wijk als waar ze wonen op school blijven.
    Nu is het zo dat de directeur is weggegaan en er een nieuwe directeur is.
    Deze week heb ik te horen gekregen dat er een kleuterklas weggaat en dat er dus maar 1 kleuterklas op die locatie overblijft.
    Nu heb ik 3 opties van de juf gekregen:
    optie 1: 2 kinderen, 2 locaties. Dit wordt logistiek een ramp. Ik moet om 8:15 een kind in de school gooien, en om 8:30 mijn andere kind. Om 12:00 met ophalen weet ik helemaal hoe dit moet, zelfde om 13:1`5 en 15:15.
    optie 2: 2 kinderen in 1 klas. Dit kijken ze aan tot oktober en als het niet samen gaat, dan moet mijn dochter naar de andere locatie.
    Optie 3: de 2 kinderen op de andere locatie (andere wijk), 15 minuten lopen. Dit is voor 8:30 en 15:15 wel te doen, maar niet voor tussen de middag. De directeur zei dat ik dan de kinderen maar moest laten overblijven, maar dat kost me 140 euro per maand en dat vind ik echt teveel.

Ik baal hier zo van. Ik heb toezeggingen gekregen voordat ik ze inschreef en zelfs daarna nog. Voor de zekerheid nog een keer gevraagd. En nu krijg ik dit.

Ik heb nog een kleintje van 16 maanden en ik heb nu al het gevoel dat ik hem constant mee moet sleuren. En dat zal straks nog veel erger zijn.

Mijn man zegt dat hij de kinderen dan naar een andere school wil doen, maar ik twijfel gewoon heel erg. Ik heb er een jaar over gedaan voordat ik een school had gevonden die ik leuk/goed genoeg vond. de kinderen hebben vriendjes/vriendinnetjes.
    Mijn man zegt dat de kinderen nog zo klein zijn dat ze nog klein zijn en op de andere school ook wel vriendjes zullen maken.

Kortom: Wat denken jullie? Heb echt even een objectieve blik nodig.

2. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heb pabo opleiding gedaan.

Ik zou voor optie 2 gaan. Zeker omdat je nog een kleine thuis hebt. Om die nu ook nog eens extra mee te nemen naar een verdere locatie.

Je zoon van 5 is de school gewend en heeft daar al vriendjes die zou ik niet uit zijn vertrouwde omgeving halen. Hij kent zijn juf. Jullie dochtertje went er denk ik wel aan als ze bij haar broer in de klas komt en haar broer ook.

Kinderen doen er naar mijn ervaring niet zo heel moeilijk over. Kijk als ze thuis een ramp zijn met elkaar zou ik het niet doen maar dat lees ik niet in je verhaal.

Succes met je keuze

3. MamaVanVier1985

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    dank je voor je reactie.
    Wij willen zelf ook optie 2 proberen, maar die voorwaarde die ze stellen dat mijn dochter als het niet gaat weg moet, bevalt ons niet. dan heb ik hetzelfde probleem als bij optie 1 natuurlijk. Tevens wil de directeur dit niet. De juf heeft de tweede optie gegeven, maar de directeur zegt dit niet te willen. We hebben een wisseling gehad van directeur en de garantie die ik heb gekregen 2 jaar geleden is niet van hem, maar van de vorige directeur. Maar wat mij dwarszit is dat ik een garantie heb gekregen, kan ik me hier op beroepen denk je? Ook als ik de garantie niet van deze directeur heb gekregen.
    Mijn kinderen kunnen goed met elkaar overweg. Ze spelen nu op het schoolplein altijd samen, of de klassen dan. de juf zegt dat ze elkaar soms opzoeken en soms niet.
    Ze hebben op de peuterspeelzaal 2 maanden bij elkaar gezeten, maar dit ging echt niet. Mijn oudste wilde de baas spelen over zijn zus, en bemoeide zich overal mee. De basisschooljuf zegt dat ze dit nu niet herkent in hem. Hij bemoeit zich totaal niet met zijn zus. Hij was toen ook nog wel een stuk jonger. hij kent de regels goed op school en kan goed luisteren vooral naar zijn juf.

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Is het enkel 1 à 2 jaar (groep 1 / 2) dat ze zouden samen zitten? Of tot groep 8?

Voor 1 à 2 jaar zou ik het echt wel aandurven om ze samen in 1 klas te zetten. Lukt het niet, dan kan je nog altijd uitwijken naar een andere school (voor beiden).

Ik zou overigens sowieso wel uitkijken naar een andere school in de buurt dus, voor moest het echt niet lukken, dat je snel kan veranderen.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik zou ook voor 2 gaan.

En als hij naar een andere lokatie gaat en z'n vriendjes niet... Iis dat exact hetzelfde als wanneer hij naar een andere school gaat.
    2 verschillende lokaties... Lijkt me een logistiek drama?
    Niet alleen met brengen... Maar stel dat beide kids bij een vriendje willen spelen?

6. brit76

brit76 Actief lid

29 apr 2009
    379
    7
    18
    ik zou ook voor optie twee gaan. Het gaat alleen om gr 1-2 en daarna gaat jouw oudste toch naar groep 3. En vanaf dan zitten ze niet meer bij elkaar in de klas.

7. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Denk dat optie twee de enige optie even is op dit moment.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik zou ook voor optie 2 gaan.

En anders zou ik voor een andere school, want dat lijkt me inderdaad hetzelfde als dat ze naar de andere locatie gaan en vriendjes en vriendinnetjes niet.

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Het is toch maar voor een jaar dat ze samen in dezelfde klas zitten? Zo'n ramp is dat toch ook niet. Zou dat gewoon doen.
    Bij mijn dochter zit een tweeling in de klas. Die willen ze nog wel uit elkaar gaan halen (ws als ze naar gr3 gaan lijkt me), maar voor nu gaat t prima.

10. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik zou ook voor optie 2 gaan. De juf geeft nu al aan dat het goed gaat op het schoolplein, komt echt wel goed dan hoor.

Zou alleen de eis dat je dochter van school moet, mocht het toch niet goed gaan echt niet accepteren. Vind ik eerlijk gezegd een beetje raar ook, hoe zou die directeur het dan doen met een tweeling? Mogen die ook niet bij elkaar? Of denk ik nu gewoon te veel door? :)

11. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik geloof niet dat een school kan zeggen dat een kind van school moet, dan is het lijkt mij discriminatie. Als de juf het aan durft gewoon doen.

12. MamaVanVier1985

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Hoi meiden,

ten eerste: ontzettend bedankt voor jullie reacties.
    ik heb gisteren een gesprek gehad met de directeur en de juf. de ideale situatie (voor de school) zou zijn dat mijn zoon op de huidige locatie blijft en dat mijn dochter naar de andere locatie moet. Ik heb gezegd dat dit voor mij echt geen optie is, omdat ik niet zo weten hoe ik dat logistiek zou moeten doen. Tevens mag ik niet te laat komen, want dan krijg je elke keer gezeur bij de deur. Deur gaat om 08:30 op slot en ik red het niet om op tijd bij de andere locatie te zijn. Hun oplossing: Als je om 07:50 van huis weggaat, dan moet je het makkelijk kunnen aanlopen, dan kan je als om 08:15 ade deuren opengaan, je kind wegbrengen en gelijk weggaan, dan ben je precies om 08:30 op de andere locatie, om daar je andere kind weg te brengen. ik heb gevraagd: Is dit wegbrengen? Of dumpen? Want gezellig jasje uit, beker en fruit wegleggen, werkje laten zien en kusje/knuffel zit er niet in.
    Optie 3: samen naar de andere locatie was dan hun volgende optie: Ik heb gezegd dat dit voor mij ook niet werkt. Omdat dit niet aan te lopen is tussen de middag. Hun oplossing: overblijven. Per kind kost me dat 70,-. Ik vind dit echt veel geld, en gezien het feit dat ze nooit hoefde over te blijven omdat ik gewoon thuis ben, vind ik dit echt niet nodig. En de belangrijkste reden: Ik (en nog meer ouders) hebben een keiharde toezegging gekregen voordat ik mijn kinderen inschreef op school. Kinderen blijven op deze locatie! En nu moet ik dan maar 140,- per maand uit mijn zak kloppen omdat de nieuwe directeur beleid wil veranderen .
    Lekker makkelijk, kinderen op de andere locatie, weg bij hun vriendjes en vriendinnetjes en dan ook nog een smak geld moeten betalen voor de overblijf.
    Optie 2: Kinderen bij elkaar in de klas. Dit wilde de directeur eigenlijk niet. Hij vond het geen goed idee. Ondanks dat het maar voor 1 jaar is. Ik vertelde hem dat ik de voorwaarde dat mijn dochter weg moest niet accepteer en dus wil hij dit niet meer.
    Ik baal hier echt van.

Ik heb tegen hem gezegd dat ik eerst alles moet laten bezinken en dan verder ga kijken wat ik ga doen.

Optie 1 en 3 vallen voor mij gewoon af. En wat ik ook niet begrijp, is dat ik eerst optie 2 te horen krijg en dat ze nu toch weer terugkrabbelen.

iemand vroeg trouwens over tweelingen. tweelingen mogen wel bij elkaar. Maar en ik citeer: 'zij zitten vanaf de buik al bij elkaar'.
    Mijn kinderen schelen trouwens precies 1 jaar.

Iemand nog suggesties over hoe ik dit het beste kan aanpakken...

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Huh? Heeeel vreemd..

Op de andere locatie zijn wel meerdere kleuterklassen begrijp ik?
    Erg dure overblijf trouwens..

Is het niet te doen om de jongste even bij een buurvrouw oid te laten en de kinderen met de fiets te brengen/halen? En ze dan bijv maar 1 of 2 dagen over te laten blijven?

Of een fietskar/bakfiets te nemen? Sowieso lijkt me dat wel handig, als je 3 kinderen hebt..(ehh 4?) Doe je alles lopend anders??
    Die van 4 of 5 kan ook meefietsen lijkt me. Dan zou je evt ook 1 kind voor/een achter kunnen doen (zie net dat de jongste 16mnd is)

14. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Op zich is optie 3 wel te doen hoor. Omdat wij buiten het dorp wonen, ben ik ook ong 15 minuten onderweg tussen de midddag. Dus ik hou 3 kwartier over om te eten en te spelen. Het eten voor tussen de middag maak ik al de avond van tevoren of 's morgens vroeg klaar.
    Je kan er ook voor kiezen om je kinderen slechts 1 of 2 keer per week over te laten blijven, dan heb je een goede afwisseling en ben je een stuk minder geld kwijt.

15. pearls

pearls Bekend lid

29 nov 2012
    656
    0
    16
    Ik weet niet hoeveel andere scholen er nog dichter in de buurt zijn? Als daar geen school bij zit die je graag zou willen zou ik toch voor optie 3 gaan denk ik. Vind het nogal wat als je dochter bij je zoon komt. Dan zit ze dus bij allemaal kindjes die een jaar ruim ouder zijn? Dan kan sociaal emotioneel wel een probleem geven misschien.

16. MamaVanVier1985

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    op de andere locatie zijn er 2.
    Heb geen familie in de buurt en 2 buurvrouwen werken fulltime. Verder niemand in de buurt.
    Overblijf is €4,32 per dag keer 2 kinderen keer 4 dagen keer 4 weken is 138,-.

ik heb 4 kinderen, maar 1 is overleden tijdens haar eerste levensjaar. Dus voor mijn gevoel ben ik altijd een mama van vier ipv drie, ook al kan ik niet meer voor haar zorgen.

Ik heb wel een auto, maar die gebruik ik niet veel. Alleen voor (grote) boodschappen. Voor school gebruik ik die sowieso niet omdat er bijna geen parkeergelegenheid is. Verder loop ik altijd.

Fietsen is wel een optie. Maar het staat mij een beetje tegen dat ik de komende 7/8 jaar mijn kinderen niet op dezelfde locatie heb en dus altijd aan het haasten ben.

Het punt voor mij is deze is dat ik een toezegging heb gehad: broertjes en zusjes blijven op dezelfde locatie. Nu krijg ik een toezegging dat mijn dochter na een jaar terug mag. Dus 1 jaar overbruggen. maar wie zegt dat ze die toezegging wel nakomen. Bovendien heeft ze hier vriendinnetjes, maakt ze volgend jaar op de andere locatie vriendinnetjes en dan mag ze weer terug.

17. MamaVanVier1985

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Er zijn nog 3 scholen dichter bij in de buurt. Maar ik wissel alleen van school als we er echt niet uitkomen. ik stond net bij school en het blijkt dat ik niet de enige ben. Er zijn nog 5/6 andere ouders met een soortgelijk probleem.

mijn dochter is net 4 en mijn zoon net 5. ze blijven dus gewoon bij de kleuters. Bij kleuters heb je toch wel dat er een kindje van net 4 in de klas komt bij kinderen die soms al 6 zijn. Dus dat kan je denk ik niet tegenhouden. ze zit nu ook bij kindjes die al 6 zijn. En mijn dochter zal ook 2,5 jaar kleuter en zal ook 6,5 zijn als ze naar groep 3 gaat. (januari kind).

18. MamaVanVier1985

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Dank je wel. ik ga dit weekend als mijn man thuis is, proberen het stuk te lopen en kijken of het gaat. en of ik nog een beetje tijd heb om normaal te eten.

19. pearls

pearls Bekend lid

29 nov 2012
    656
    0
    16
    Bij ons heb je een groep 0 (is instroom groep) , groep 1 en groep 2. En dit zijn echt aparte groepen. Ik vind het verschil tussen 4 en 6 jaar erg groot! Maar als dit bij jullie nu ook al zo is, maakt het inderdaad geen verschil.

20. MamaVanVier1985

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    ja een andere school hier in de buurt heeft dat ook. Vanaf januari stroom je in in groep 0, dan groep 1, groep 2. Bij ons kom je gelijk in groep 1/2. Mijn zoontje zit bij een jongen in de klas die in juni 7 wordt. Hij kon nog niet naar de kleuters vanwege ? geen flauw idee?...

Deel Deze Pagina