Hii allemaal, Ik zit in dubio, ik ben 7 weken zwanger en aankomende week mijn eerste echo natuurlijk super blij! We willen het dan ook gelijk tegen de aankomende opa's enoma's vertellen. Natuurlijk wil ik het ook tegen mijn vriendinnen gaan vertellen eentje daarvan ken ik al een lange tijd sinds kort werken we bij het zelfde bedrijf waar zij mijn leidingevende is (dat gaat top). Ik wil het haar heel graag prive vertellen maar als ik zakelijk denk weer niet mijn contract bespreking komt er aan. Ik ben dan 16 weken zwanger en de kans ik groot dat ik mijn buik niet meer kan verbergen. Ik ben bang dat als mijn baas het te horen krijgt mijn contract niet verlengt word. Wat koet ik doen mijn mond houden? Mijn vriendin in vertrouwen nemen, haar om advies vragen of het zo lang mogelijk uit stellen? Ik weet het echt niet waar ik goed aan doe. Naast dat wil ik natuurlijk genieten van mijn zwangerschap en niet hoeven nadenken over dit soort dingen. Groetjes lois
Zij mag onder geen beding het nieuws voor jou brengen. Privé niet en zakelijk niet. Jij bepaalt wanneer je het brengt. vertel het haar maar hoor
Denk je echt dat je contract niet verlengt wordt als je het nu verteld? Ik heb het altijd op mijn werk verteld voor de 12 weken, de eerste keer met 10 weken en de 2de keer met 5 weken. Mijn baas was net heel erg blij met het feit dat ik het niet heb verzwegen en heb tijdens mijn zwangerschap ook nog eens promotie gemaakt. En het hangt er ook van af hoe je het verteld. Als je zegt dat je het nu liever zegt omdat je eerlijk wil zijn kan dit net als een positief iets ervaren worden. Het verzwijgen kan als negatief gezien worden (want dan weten ze ook dat je het deed net omdat je eerst je contract verlengd wou zien) en dat kan nadelig zijn bij de volgende contractverlenging of voor de sfeer op het werk...
Klinkt misschien cliché, maar waar voel jij jezelf het beste bij? Ik heb hetzelfde dilemma gehad (manager was dan wel geen vriendin maar toch) en heb het uiteindelijk wel verteld. Ik dacht: als dit verkeerd uit pakt voor mij en ze mijn contract niet verlengen kan ik mezelf tenminste recht in de ogen kijken en kunnen zij niet het idee hebben dat ik dingen extra lang achter houd voor eigen gewin (en dat vertrouwen is nogal belangrijk in een wetkrelatie). Daarbij, voordat ze iemand geworven en ingewerkt hebben ben jij alweer terug van verlof dus waarom zouden ze je niet verlengen als je goed werk levert? Het kost een werkgever ook (bijna) niets. Zwangerschapsverlof wordt door het UWV betaald. Succes! Bij mij heeft het vertellen geen negatieve consequenties gehad terwijl ik daar wel bang voor was.
Oei wat vervelend doedel! Ik heb het zelf vrij vroeg aan mijn leidinggevende verteld, onder andere omdat zij wist dat wij in de mmm zaten. Ik heb haar toen gevraagd of ik het al ook 'officieel' bekend moest maken en zij adviseerde juist om het nog even lekker voor mezelf te houden als ik dat wilde. Officieel hoef je je werkgever pas zo'n 6 weken voor je met verlof gaat op de hoogte te stellen dat je zwanger bent (geen idee hoe ze dat niet gaan merken want je krijgt toch een buik) maar het is wel netter het eerder te vertellen. Ik zou zelf de inschatting maken hoe je vriendin is Lois. Als je ervan overtuigd bent dat ze zakelijk en prive gescheiden kan houden is er geen probleem. En zelfs als dat lastig is, mag zij dit inderdaad niet 'doorvertellen' aan je baas, dat zou technisch gezien een inbreuk op je medische privacy zijn. Alleen jijzelf mag medisch informatie over jezelf met je baas of anderen delen, tenzij je zelf iemand expliciet toestemming geeft om iemand te informeren. Maar spannend hoor, hoop op een goede eerste echo zodat je het kunt gaan delen met je naasten!
Bedankt meiden voor de reactie! Je merkt dat de meningen nogal verdeelt zijn. Mijn werk is op dit moment weg aan het groeien de nieuwe vestigingen stampen ze de grond uit en helaas ben je op mijn werk een nummertje en ben ik gemakkelijk te vervangen. Ik weet dat als ik jiet zwanger ben ik mag blijven(dit zegt mijn gevoel). Ik doe me werk goed en ze zijn erg tevreden over me.. misschien ben ik gewoon bang en haal ik vanalles in me hoofd. Nog maar eat nachtjes over slapen.
Ik wil het haar natuurlijk heel graag vertellen bedankt voor je reactie. Het is een goed idee om de vraag te onthouden 'of ik het ook al officieel bekend moet maken ' voor de echo ben ik super zenuwachtug zoals iedereen natuurlijk.
Je werkgever moet minimaal een maand voordat je contract afloopt schriftelijk doorgeven of hij jouw contract wel of niet gaat verlengen. Deze wet en regelgeving islam in 2015 verandert namelijk. Jij bent dan 11/12 week begrijp ik. Je buik valt dan vast nog wel te verbergen. Ook is dan de spannendste fase van de zwangerschap net voorbij en vertellen de meeste mensen hun zwangerschap aan anderen. Misschien verstandig om tot die tijd te wachten? Heb ik wel gedaan en vond het geheimpje samen met mijn partner ook wel wat hebben