inzetten van kraamzorg uren, hoe doen jullie dat?

Discussion in 'Zwangerschap' started by samaa, Jan 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. samaa

samaa Niet meer actief

Hoi dames. Ik had het gisteren met een vriendin die ook zwanger is over de kraamzorg. Op de eerste dag overleg je met de kraamverzorging over hoe je de uren ingedeeld wilt hebben.
    Mijn vriendin zei dat zij pas eind van de ochtend kraamzorg wil, omdat ze geen zin heeft dat de kraamzorg om 8 uur al op de stoep staat.

Ik heb hier eigenlijk nog niet echt over nagedacht, en aangezien het ons eerste kindje is weet ik ook niet goed hoe ik dit zelf wil, aangezien ik nog niet weet hoe het na de bevalling gaat...

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of jullie hierover na hebben gedacht, en zo ja hoe je de kraamzorg graag in wilt zetten en waarom/of hoe je de kraamzorg hebt ingezet en waarom, als je al bevallen bent.

Misschien dat ik hier nog tips en ideeën van kan gebruiken :)

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ik wist niet dat je daarin wat te kiezen had :D Maar als ik er wat van mag zeggen, dan zou ik het liefste hebben dat ze er om 9u of 9:30u zijn, want dan vertrekt mijn man naar zijn werk.

3. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

Nov 15, 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Ik denk dat ik haar 's ochtends laat langskomen tot begin vd middag. Zo kan ze mij helpen met het opstarten en 's middags komt mijn moeder toch wel of ander bezoek, en kan ik ook lekker zelf aan tutten met mijn kindje. Aan het einde vd middag is mijn partner ook weer thuis van zijn werk, dus dan kan hij evt. ook weer helpen. Maar ik ben ook nog maar een mom to be, dus misschien is mijn idee wel helemaal verkeerd!

Hoelang blijft een kraamverzorgster gemiddeld eigenlijk per dag?

4. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

Sep 28, 2011
    1,490
    0
    0
    Hier 4keer kraamzorg gehad en bij alle 4 kwamen ze de eerste 2 dagen 8 uur en daarna gingen ze rond 14.00 naar huis.ze begonnen om 8 uur vond het zelf wel fijn kun je rustig opstraten lekker ontbijtje op, bed.en rustig doche terwijl zij met de kindjes bezich is. Mijn partner bracht de kkds naar school en was ik samen meg haar en de baby. Vond het wel lekker gewoon om 8 uur

5. samaa

samaa Niet meer actief

Bedankt voor de reacties alvast!
    Ik begreep bij de intake dat je 45 uur kraamzorg hebt, en dat je deze uren flexibel over 8 dagen in kan zetten, in overleg met de kraamverzorgster.

Hier is het sowieso nog even afwachten, als de draaipoging volgende week niet lukt krijg ik een geplande keizersnede, volgens mij heb je dan ook minder kraamzorg omdat je een paar dagen in het zkh bent....

Vind het best wel lastig eigenlijk...:)

6. Daan90

Daan90 Bekend lid

Mar 10, 2013
    651
    3
    18
    Mijn vriend had vakantie, dus vond het na een gebroken nacht wel heerlijk om 's ochtends rustig aan te kunnen doen en dat ze dus niet heel vroeg op de stoep stonden.
    Toch was het hier steeds rond 9 uur, een dag hebben we rond half 10 gedaan, en toen zei ze eigenlijk dat ze later ook niet wouden ivm de controles (tuurlijk heb je daar eigen keus in, maar het was toch wel een dringend advies).

Maar van te voren kan je dat toch niet zeggen denk ik. Ik had verwacht dat ik het niet fijn zou vinden iemand de hele dag in huis te hebben, maar ik had er totaal geen last van. Ik was ook niet echt mobiel na de bevalling, dus zat veel op bed en dan is het wel prettig als ze er gewoon 's ochtends op tijd zijn.
    Je kan dit ook gewoon per dag aankijken en afspreken met de kraamverzorgster.

7. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

Jun 9, 2014
    1,312
    1,192
    113
    Ik ben kraamverzorgster en zal je ons denken uitleggen:D
    De eerste dagen zijn we er redelijk op tijd en maken wat langere dagen. Dit zijn vaak de dagen waar alles nieuw is en vaak de meeste begeleiding nodig is. Dit hoeft niet perse om 08:00 uur, maar liefst wel voor 9:30. Dit ivm de controles inderdaad( de verloskundigen willen graag cijfers als ze langskomen) en omdat er gewoon meer te doen is.
    In de loop van de kraamweek worden de uren afgebouwd om zo moeder wat meer zelf te laten zijn en doen, zodat ze nog kan vragen waar ze tegen aan loopt. En zo is de klap niet zo groot als de kraamverzorgende weg is, en moeder ineens alles zelf moet doen.
    Je kunt dit allemaal met de kraamverzorgende afspreken:cool:

En als laatste wil ik kwijt dat ieder gezin en iedere nieuwe baby anders is en dat wensen anders kunnen zijn. Wat werkt voor een vriendin hoeft niet perse ook voor jullie te werken. Het is heeeeeel normaal om in de loop van de kraamweek aanpassingen te doen, dat mag! Als je het absoluut niet voelt klikken, geef dit aan bij het kraamzorgbureau, dan kunnen ze een ander sturen. Het is jouw kraamtijd!

Verder wens ik je een hele fijne kraamweek en kraamverzorgende toe!

8. samaa

samaa Niet meer actief

Dankjewel Hilly79 voor je duidelijke uitleg!
    Inderdaad als alles nieuw is dan is het wel prettig om wat langer Hulp te hebben.
    En als je nog niet zo mobiel bent is het sowieso wel fijn!

Ik heb met mijn vriend afgesproken dat hij 2 weken vakantie opneemt als de kraamzorg stopt, zodat we dan nog lekker met zijn 2tjes kunnen genieten.

Maar afwachten hoe het gaat en na de bevalling overleggen met de kraamverzorgster, zal vast wel loslopen :)

9. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

Apr 13, 2012
    1,119
    111
    63
    Ik vond het juist fijn dat de kraamzorg om 8 uur voor de deur stond. Ik kon na de bevalling nog niet veel door bloedverlies dus zij hielp mij met ontbijten, douchen enz. Ook hielp ze fijn met de verzorging van mij dochter omdat ik dat zelf nog niet kon. Mijn man is na een aantal dagen weer gaan werken en ging dan weg als de kraamzorg kwam.
    Ze kwam de eerste dagen van 8 tot 4, in het weekend van 8 tot half 1 en de laatste dagen van 8 tot 2.

10. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,194
    0
    0
    Wettelijk heb je recht op 45 uur als je flesvoeding gaat geven met borstvoeding 49 uur max.

Ik ga zelf na de bevalling 6 dagen in het kraamhotel verblijven. En krijg dan nog 2 dagen thuis wat dan verpakt wordt als mantelzorg. Omdat ik 2 kleintjes nog heb rondlopen, veel in het ziekenhuis heb gelegen en we midden in een verhuizing zitten.

En dan laat ik ze komen als man naar zijn werk gaat rond 9 uur.

11. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    1,620
    43
    48
    Wij hadden ze aangepast op de werktijden van mijn man. Dat ze om 09.00 uur kwam hield trouwens niet in dat ik dan al 'klaar' moest zijn. Ik had de sleutel gegeven en ik lag zelf lekker nog in bed.

12. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

May 29, 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ik werk zelf als kraamverzorgster en ik vind het toch altijd wel erg fijn als ik rond 8 uur/half 9 kan starten in een gezin. Zeker met een volle kraamweek van 49 uur. Je zult merken dat de ochtenden juist voorbij vliegen! Meestal kun je al rond 10 uur/half 11 bezoek verwachten. Daarvoor start je de dag op met de kraamverzorgster. Ik zorg ook altijd voor een lekker ontbijtje op bed. Dus ik start de dag ook echt op m'n gemak op. Doe rustig een bakkie thee mee en ga niet meteen het huis door rauzen. Ook moeten er controles worden gedaan, moet je douchen, de kleine in bad, de kleine een voeding. En ook moet ik als kraamverzorgster het huis stofzuigen en het bed verschonen en vaak het een en ander opruimen (je wilt niet weten waar ik soms de luiers van de nacht terug vind :p) voor je je visite op de stoep hebt staan.

Meestal ben je ook rond een uur of 7 of 8 wel met een voeding van de kleine bezig, dus echt uitslapen zit er niet in. Zeker de eerste dagen niet, dan ben je soms blij dat de Kraamzorg al om 8 uur op de stoep staat! De laatste dagen van de kraamweek werk ik vaak kortere dagen. Dan spreek ik nog wel eens af dat ik bijv later kom of zelfs in de middag. Maar dat is meer zodat het gezin eens zonder Kraamzorg de ochtend kan opstarten en in de middag dan toch de vragen enz nog kwijt kan.

Hopelijk heb je hier wat aan!
    Als ik strakjes ben bevallen vind zelfs ik het lekker dat de Kraamzorg om 8 uur op de stoep staat denk! Ondanks dat ik vast aardig weet wat te doen :p

13. brit89

brit89 Bekend lid

Dec 23, 2013
    572
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier ook een kraamverzorgende, zoals eerder al gezegd beginnen we het liefst rond 9uur omdat verloskundigen het fijn vinden als ze langskomen dat ze controles op papier zien staan.
    Meestal vraag ik een sleutel en leg ik uit dat het gezin niet aangekleed en gedoucht hoeft te zijn en bij een eerste kindje na een onrustige nacht gerust een uurtje lekker kunnen blijven liggen.
    De eerste dagen ben je inderdaad veel bezig met voedingen en later in de week word je steeds zelfstandiger waardoor ik kortere dagen maak.
    Ook dan begin ik vroeg omdat mocht je een onrustige nacht gehad hebben de meeste mensen toch vaak blij zijn dat je er bent, en inderdaad iedere dag een lekker ontbijtje op bed is niet verkeerd toch? ☺️
    Ik hoop dat je een fijne kraamverzorgende hebt en een hele fijne week en laat je lekker verwennen!

14. iPinky

iPinky Actief lid

Oct 6, 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Mag ik dan meteen een paar dingen vragen aan de kraamverzorgsters hier?

Ik heb op dit moment alleen een tummy tub, zonder standaard. Wel genoeg plaatsen waar je hem makkelijk neer kan zetten overigens. Maar dus geen standaard badje. Vinden jullie dit vervelend?

Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden voor de kraamverzorgsters? (Behalve het bed verhogen.) Wat vinden jullie bijvoorbeeld hele vervelende verzoeken?

Ik weet dat de kraamverzorgster er is om te helpen, maar ik zou me al raar voelen als ik aan haar zou vragen om mijn huis schoon te maken... :)

15. brit89

brit89 Bekend lid

Dec 23, 2013
    572
    0
    0
    Zuid-Holland
    Raar voelen hoeft absoluut niet hoor, voor ons horen de lichte huishoudelijke taken erbij. Denk aan stoffen, stofzuigen ed. 😊 geen vraag is raar!

Over de tummy ik heb er nooit problemen mee, je word op een gegeven moment creatief en je zou hem evt op de commode kunnen zetten of op een nachtkastje/bijzettafeltje.
    Belangrijkste vind ik altijd dat het bed op de goede hoogte is voor de werkhouding maar ik heb ook collega's die het geen enkel probleem vinden als het bed niet op klossen staat.

16. indy22

indy22 Fanatiek lid

Oct 20, 2012
    1,829
    25
    38
    Je moet zelf kijken wat je fijn vindt natuurlijk :)

Maar mijn man ging om half acht naar zn werk. Zeker in de kraamtijd was ik soms de hele nacht op, in elk geval vanaf half vijf 's ochtends. Ik was doodop en als hij om half acht naar zn werk ging kon ik echt de tijd wegkijken tot om acht uur de deurbel ging en de kraamzorg er was om even een ontbijtje voor me te maken en bijv. even de baby overnemen als die krampjes had.

Ik vond het dus echt wel fijn dat ze er optijd was.

Verder (ik weet niet of je deze optie hebt) vond ik het erg fijn dat ze de 'officieel' laatste dag wegbleef en ipv daarvan een dag later nog een dagje kwam. Op die manier had ik een hele dag de baby alleen gehad en kon ik de dag daarna nog alles met haar bespreken waar ik tegen aan gelopen was. Het was niet veel, maar ik vond het wel een fijn idee :)

Succes met besluiten wat je wil. En mocht je tijdens de kraamtijd nou opeens graag iets anders willen is er meestal ook nog wel enige ruimte voor overleg en aanpassingen hoor!

17. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

May 29, 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Voor mij zou dat geen enkel probleem zijn hoor! Maar als kraamverzorgster word je ook wel creatief. Je komt wel eens in huizen waar het baby uitzet alles behalve compleet is. Dan moet je echt improviseren met wat je wel in huis vind. Dus jouw missende bad standaard zal vast geen enkel probleem zijn ;)

Ook zijn wij zoveel verschillende huishoudens gewend en verschillende mensen dat ik zelf van geen enkele vraag meer gek op kijk! We maken zoveel mee joh. De vreemdste gezinssituaties. Dus waarschijnlijk zal jou kraamweek voor een kraamverzorgende gewoon heel normaal zijn. Want dat vinden we over het algemeen bij iedereen. Haha!
    Ik heb al eens gewerkt in huizen vol met slangen en vogelspinnen, 19e!! Kind en ga zo maar door!

Gewoon lekker jezelf proberen te zijn, en daar moet een kraamverzorgster natuurlijk ook een beetje bij helpen door zelf ook haarzelf te zijn. En dan komt het vaak hartstikke goed!!

O en zolang je niet je hele zomer/winter outfit van zolder haalt om dit eens door de Kraamzorg te laten wassen en strijken of verzin zelf maar iets geks, dan zit het goed hoor ;) haha! Als je nu al aangeeft dat je het gek vind om de Kraamzorg je huis te laten poetsen geloof ik dat dit wel goed zit ;)

Vooral lekker genieten en je laten verwennen! Wat dat doen wij graag :D

18. exciting

exciting Fanatiek lid

Dec 10, 2013
    3,172
    983
    113
    Female
    Friesland
    hier kwam ze de eerste dag om 8 uur. Even helpen met opstarten etc. De dag daarna in overleg om 8.30.. En heb haar die dagen daarna wel eens een berichtje gestuurd dat ze om 9.00 wel mag komen omdat wij nog zo lekker op bed lagen. Dus gewoon de eerste dag om 8.00 doen. En als je dat prettig vind doe je dat de 2e dag ook. En als je dan zoiets hebt van, nou kan wel wat later dan zeg je dat. Hetzelfde geld voor smiddags. De eerste dag ging ze 15.00 uur weg. Want dan zit je ook nog met wat vragen/papierwerk en alles is nieuw. En die dagen daarna is ze om 13.00 uur weg gegaan. Omdat wij zelf wel met ons mannetje redden, en qua huishouding hoefde ze niet/weinig te doen want het is wel zo. Dus gewoon over je heen laten komen, en tijdens de kraam week kun je in overleg bepalen hoelaat en hoelang. Tis maar net hoe het met jou en de kleine gaat!

19. samaa

samaa Niet meer actief

Leuk al die reacties, en ook erg leuk om ervaringen van kraamverzorgsters te lezen! Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn, aangezien ik haar ook niet aan de poets wil zetten ;) ik werk zelf als wijkverpleegkundige en vind ook nooit iets gek, maar als het jezelf betreft wil je nog wel eens anders denken hihi.

Bedankt allemaal voor jullie reacties

20. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

May 29, 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ik denk dat ik het ook echt heel erg raar ga vinden om zelf ineens in m'n kraambed te liggen! Dan loopt zij in mijn huis te poetsen, mijn ontbijt klaar te maken, het arme mens moet dealen met onze enorme boxerhond die denkt een schoothondje te zijn en elk moment op de bank aangrijpt om dat te bewijzen... Arme meid! Haha! Bij jezelf is het toch ineens heel anders.

Ik vind bij de meeste mensen alles gewoon normaal. Loop ook tussen grote honden en in rommelige huizen. Maar vind het vervelend als iemand anders bij ons ineens met alles te maken krijgt! Haha!

Share This Page