rianna; o ik snap het nu; 'je' in mijn bericht, behalve de eerste zin, was ook die algemene 'je'. nederlands is niet mijn moedertaal, soms maakt dat me onduidelijk.
Dat van een wijntje was maar een voorbeeld, het kan ook met iets anders voorkomen dat je moet uitleggen dat je als ouder wel iets mag doen en als kind niet. Misschien dat een kind van 10 maanden het nog niet begrijpt, maar ik zou wel proberen zoiets duidelijk te maken. Verder denk ik dat heel consequent zijn en "nee" blijven zeggen de optie is. Het blijven wel kinderen, ze moeten leren wat wel/niet mag Moet ik heel eerlijk zeggen dat ik een tik over de vingers (na herhaaldelijk waarschuwen, dus als een soort van "laatste redmiddel") niet bezwaarlijk vind. Persoonlijk, vind ik het ook wat overdreven om dan maar gelijk de streep door te trekken naar de eventuele gevolgen van de opvoeding van het kind op latere leeftijd. Ik heb vroeger ook wel eens een tik over de vingers gehad en reken maar niet dat ik ooit een tik heb uitgedeeld
ja dat heb ik ook met mijn zoon die 16 maanden is geworden .. ik gaf hem ook een tikje maar dat helpt ook echt niet!.. hij gaat vaak naar de televisie aan uit doen ..zeeer vervelend en als ik nee zeg doet hij het toch.. als hij naar de tv gaat kijkt hij mij nu aan en lacht ... wat ik nu gedaan heb is gewoon .. time out geven-vertel waarom hij time out heeft/geef hem 1 minuut soms 2minuut timeout en vertl hem dat hij niet bij de tv mag /knuffel n kus dit techniek is van suppernanny ...en geloof mij ik dacht ook echt mijn zoon is veeelste jong voor dit maar als hij begrijpt wat nee is .. dan is hij echt niet te jong sorfy myn keyboard is echt vreemd aan het doen
Trouwens even om terug te komen op oudere kinderen. Je kan oudere kinderen (lijkt mij) makkelijker straffen omdat ze meer begrijpen. Je kan ze in de hoek zetten en uitleggen wat ze hebben gedaan dat niet mag, een tijdje naar hun kamer sturen.
Dat lijkt mij ook, maar ik denk dat oudere kinderen zoiezo met alles makkelijker zijn, misschien niet 'makkelijker' maar in ieder geval beter met communiceren. Hoop ik haha
wij hebben tijdelijk wat dingen weggezet en voor de rest blijven herhalen, herhalen, herhalen. en niet zeggen nee, dat mag niet. maar zeggen wat hij doet en waarom het niet mag. dus .....( naam kind) niet met de stoel tegen de tafel slaan, dat mag niet dan gaat de stoel stuk, of iets dergelijks.ik vind het in ieder geval fijn om te horen dat je tikken geen optie vind, ik deel nl je mening. we probeerde hem af te leiden door eits te geven fo sament e doenw at wel mocht. en als hij in zijn dwarse bui bleef dan evene en time out in de box om voor iedereen wat rust te brengen en in een andere modus te komen. ik heb ooit ook eens in een topic gelezen dat kleine kinderen het woord nee niet horen end at ze alleen de rest van de zin horen. dus vaak horen ze dan wel doen ipv niet doen. volgens die theorie. ik probeer het woord nee voorop altijd te vermijden. ik maak er een zin van met niet erin. en nu hij 2 is wel soms met nee erin, inmiddels staan al hun spullen ook weer allang terug op hun plek en weet hij steeds beter wat wel of niet mag. vergis je niet in het feit dat oudere kinderen makkelijker worden hoor. ze begrijpen meer maar daarom worden ze ook gewiekster/bijbehanter en daarmee komt ook de peuterpuberteit en daarmee komt het het "ik" besef en meer van die dingen. elke leeftijd heeft zijn eigen elementen, mooie en minder mooie.