Testen, vrij nemen van werk

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door harlene2014, 14 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    #1 harlene2014, 14 dec 2021
    Laatst bewerkt: 14 dec 2021
    Is dit herkenbaar voor anderen en hoe lossen jullie dit op?
    Sinds deze week ben ik weer aan het week maar de 2 weken daarvoor heb ik niet gewerkt omdat mijn middelste dochter koorts had en verkouden was. Haar laten testen. Uitslag duurde meer dan 48 uur. Negatief uiteindelijk. Toen werd man ziek, verkouden, keelpijn dus hij ook testen. Nou toen mijn oudste dochter ziek en onze baby ook. Om voor iedereen te zorgen heb ik mij af moeten melden. Uiteindelijk werd ik ziek, duurde 3 dagen. Dus heb ik ruim 2 weken niet kunnen werken.

Mijn vraag is eigenlijk dat ik een 3 uren contract heb en dus alleen die drie uur per week uitbetaald krijg. Nu de scholen dicht gaan zit ik ook moeilijk met 3 kids, dat wil zeggen weer afmelden waardoor mijn loon echt minimaal is straks.

Hoe lossen jullie dit op? Laten jullie het als vakantie uit betalen...? Of op een andere manier?

Ter info: ik werk er een maand of 13. En werk de laatste maanden tussen de 22 en 28 uur per week. Daarvoor tussen de 14 en 20 uur per week.

2. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Als mijn man of kinderen ziek zijn werk Ik gewoon daar kan ik geen vrij voor nemen (of het moet iets ernstigs zijn)

3. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    Je mag volgens mij gewoon werken als anderen ziek zijn (ik weet niet hoe het sit zonder vaccinatie).
    Als je je daarvoor afmeld vervallen gewoon je uren. Als je ziek bent krijg je dan niet het aantal ziekte uren van je dienst van die dag? Of een gemiddelde?
    Volgens mij is het zo dat je na 12 maand (1 jaar) een uren aanbod moet krijgen over het gemiddelde wat jij het afgelopen jaar hebt gewerkt als flex kracht. Hier moet je werkgever mee komen. Dit heet WAB.
    Dit is 2 jaar geleden ingevoerd

bulakgirl vindt dit leuk.
  4. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Ik heb onlangs nog thuis gezeten ivm zieke kinderen, ik zelf werk 3 dagen.. Heb het afgewisseld met mijn man en calamiteitenverlof opgenomen.. gelukkig waren ze snel weer beter. Testen doe ik niet bij de GGD. Een zelftest is ook goed en dan heb je snel de uitslag..

5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Bij zieke kinderen werk ik zoveel mogelijk door vanuit huis (moet maar net kunnen natuurlijk) en ik wissel afmet man die dan een dag zorgverlof opneemt en dan werk ik juist een lange dag. Als man ziek is daar neem ik geen vrij voor dat moet hij zelf regelen. Als ik zelf ziek ben wordt ik door betaald en dat moet bij jou ook volgens mij obv gemiddeld aantal gewerkte uren

6. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Ik sluit me hierbij aan... Je moet je werkgever ook een beetje tegemoet komen denk ik. Is er helemaal geen mogelijkheid dat je een paar uur werkt? Dat papa wat uren opneemt?

Wij wisselen het altijd samen af... We werken allebei 32 uur en overlappen op maandag en vrijdag, de ene neemt maandag op en de ander vrijdag... Vorig jaar konden we daar nog calimiteiten verlof voor nemen, dit jaar ben ik bang dat toch echt de vakantie uren de sjaak worden... Hoewel... Voorlopig zitten we nog in quarantaine ivm besmettingen in huis... En dat is bij ons een speciale "quarantaine" verlof.

7. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Nou het zit zo. Man is thuis met een burn out. Binnenkort gaat hij starten met werken. Drie zieke kinderen waaronder een baby gaat voor hem gewoon niet.
    Daarom ben ik twee weken thuis gebleven om voor iedereen te zorgen.
    Hoewel het mijn eigen keuze is, is het niet iets wat je zomaar doet. De daarom vroeg ik mij af of je met een klein contract toch die uren betaald kan krijgen of een deel.

8. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Ik snap het.. Lastig zeg! Door je contract heb je dus maar "recht" op 3 uur... Als je meer dan 3 maanden structureel meer werkt, heb je recht op een groter contract en moeten ze bij ziekte dus ook die uren uitbetalen... Elk bedrijf heeft zorgverlof, en denk dat je afgelopen weken daar wel onder zouden kunnen vallen... Alleen is dat verlof ook niet oneindig.

9. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    Zoek maar is op de WAB

10. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Klopt!
    Ja ik werk nu wel vanaf augustus zo'n 28 uur gemiddeld.. hmm thanks ik ga er achter aan.

Ik had mijn Cao doorgenomen en zorgverlof word niet betaald... en dan werk je in de zorg

bulakgirl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina