Ik wil mijn zoontje met verschillende smaken kennis laten maken. Wortel gaat er prima in, sperzieboon niet echt, en dan houd het eigelijk op met smaken die Biologisch verkrijgbaar zijn. (bij ons in de buurt) Dus ik wil zelf hapjes gaan maken voor hem, met fruit doe ik het al. Mag hij dus tomaat hebben? Ik heb op verschillende sites gekeken maar ze spreken elkaar zo vreselijk tegen! En hoeveel kan ik ongeveer geven? Ik geef nu telken een half potje om te wennen (al zou hij best meer willen )
Nee, tomaat is nogal allergeen, dus dat kan bij normale kinderen vanaf 9 maanden. Kinderen met een verhoogde allergiekans kunnen het vanaf 1 jaar krijgen. Zolang je kind aan het wennen is is 2 a 3 theelepels op een dag voldoende. Geef niet te veel, want voor 6 maanden mag het absoluut nog geen melk vervangen.
Tomaat is inderdaad allergeen (valt in de tweede groep groenten, dus met 7-8 maanden mag je het geven), maar je kan het best proberen als je gewoon goed oplet hoe je kleintje erop reageert, en daarbij zou ik het zeker niet meer dan 1 keer in de week geven. (overigens heb ik net onze meid tomaat gegeven om te kijken wat ze ermee doet). Over de hoeveelheid, ik zou lekker kijken wat hij wil hebben. Fenna eet hier al potjes van 200 gram met gemak op en ze doet het er goed op! Ik zou gewoon proberen om te geven wat hij wil hebben en dan kijken of het plassen en poepen goed blijft gaan.
mischien ben je met deze link iets, nu blijkbaar raden zij vanaf 4 maand wel tomaat aan maar moet zeggen dat ze bij ons toch ook aanraden er pas vanaf 6 maand ermee te beginnen omdat dit toch een groente is die gemakkelijk opsmijt http://www.nestle-baby.be/nl/recipes_li ... category=4
en waarom als ik vragen mag? want tenslotte hoe je het ook draait of keert die producenten worden wel zwaar gecontroleerd op wat ze produceren en verkopen dus zo veel kwaad gaan ze niet doen integenstelling tot de raad die wel is door ondeskundige wordt gegeven. het ergste dat je kan voor hebben als je kind het niet verteerd is dat het krampen heeft en als het allergisch reageert erop moet je het zelfs niet geven op 8 maand lijkt me. daarbij zei toch dat ze meestal aanraden om er pas op 6 maand mee te beginnen
Nestlé heeft er belang bij dat consumenten hun producten zoveel en zo lang mogelijk gebruiken. Die zullen dus eerder geneigd zijn om al vanaf vroeg te adviseren, ook al gaat dat in tegen de WHO richtlijnen en ook tegen de convenanten die fabrikanten een aantal jaar geleden zelf hebben getekend.
Ik heb Jesper bij ongeveer 6 maanden ook een partje tomaat in zijn hand gegeven....ik wist toen niet dat het "niet" mocht. Jesper vind het heerlijk om van zo'n stukje te knagen. Hij heeft er dus niks aan overgehouden... Ik probeer van alles moet ik zeggen...hier zijn er geen allergieen in de familie dus.
nou ik heb de donderdag op k&g ( cb bij jullie) het eens gevraagd en daar kreeg ik te horen dat ze dat al van 4 maand kunnen hebben als je de tomaat ontveld en ontpit. als er allergieen in de familie voorkomen raden ze aan te wachten tot 6 maand. nou luister ik vrij weinig naar adviesen van hun maar dan meer bepaald omdat ze nogal volgens de regeltjes werken naar mijn mening dus ik denk dat het dan best wel kan om al tomaat te geven op 4 maand
nou als je het dan zelf zo goed weet en zeker bent van je stuk waarom ga je dan niet op een consultatiebureau werken geef maar door wat ze me daar zeiden hoor en ja doe natuurlijk niks liever dan mijn kids eten geven waarvan ze ziek worden en vol van uitslag staan, is een hobby van me .... ( oja is dus sarcastisch bedoelt hé, voor in geval je het niet snapt)
Sorry hoor, maar je geeft een beetje een kinderachtige reactie randi. Heel veel mensen weten niet dat tomaat behoorlijk allergeen is, dus als iemand hier onzeker over is (ze vraagt ook advies), dan mag dat toch zeker wel gegeven worden? Ik zou blij zijn als dirksmama op een dergelijke vraag van mij zou reageren. Dan zou ik denken: "weer wat geleerd!"
Laat ik het dan anders zeggen: Ik ben heel erg verbaasd dat ze bij Kind en Gezin zoiets zeggen. Tomaat staat bekend als erg allergeen! So wie so snap ik niet dat ze daar niet gewoon de WHO-richtlijnen aanhouden (iets dat trouwens op andere K&G bureaus weer WEL gedaan wordt) en bijvoeden vanaf 6 maanden i.p.v. 4 maanden propageren. So wie so zouden ze dus niet moeten zeggen 4 maanden, maar 6 maanden, maar omdat het een bekend allergeen is is 9-12 maanden gewoon beter.
Mijn zoontje heeft eczeem en kan dus sneller op voeding reageren. Nu ben ik sinds kort aan de 6m+ potjes begonnen. Zijn eczeem was redelijk onder controle, maar sinds donderdag is het weer erger geworden, vooral in zijn gezicht. En laat ik nu donderdag en vrijdag een potje lentegroenten gegeven hebben, waar dus tomaat bijgevoegd is. Toeval? Voorlopig even goed de etiketten lezen en alleen potjes zonder tomaat geven.
O, wat vervelend voor hem zeg! Ik ken het: hoe meer ze gaan eten, hoe beter je de etiketten moet lezen!
Geen propaganda voor zelf koken - tenminste niet zo bedoeld - maar daarom kook ik dus alles zelf. Ik ben niet zo'n goede etikettenlezer en ik heb een hekel aan puree. Ik ben het met dirksmama eens dat het veel makkelijker zou zijn als CB's en K&G's gewoon de wereldwijde richtlijnen zouden aanhouden. Mijn CB doet dat ook niet, maar ik sla hun advies sowieso in de wind. Niet dat ik ze per sé niet wil volgen, maar ik volg liever mijn kind zijn ontwikkeling, dan een theoretisch verhaal. Als je als ouder dan eerder wilt bijvoeden is dat gewoon een keuze waar je recht op hebt. Tomaat eerder geven dus ook. Maar CB's en K&G's moeten gewoon dezelfde standaarden volgen. Dan krijg je dit soort discussies ook niet. Maar goed, ik heb dus ook eerder tomaat gegeven, want Siem keek hem uit mijn mond en hij vond het heerlijk. Geen reactie.
Valt overigens nog wel mee bij deze link, vind ik, haha. Want ze geven er zowaar receptjes met VERSE groenten en fruit terwijl ze zelf ook potjes verkopen. Maar de recepten zijn natuurlijk wel aangevuld met melkproducten van Nestle.
Maar ontopic: ik zou zelf met tomaat echt even wachten, het staat zoals hierboven al vaker gezegd echt op de lijst van wat sterker allergene producten. En anders echt je kindje goed in de smiezen houden hoe hij er op reageert.
Nathan heeft gister een tomatenhapje gehad (ook lentegroenten). Sinds een week krijgt hij nu groente en fuit hapje. Ik kook "normaal gesproken" vers voor hem maar gister kwam dat niet uit. Dus heb ik een hapje uit de kast getrokken. Wist niet eens dat een tomaat zo allergeen was. Gelukkig hebben wij geen allergiën in de familie en tot nu toe heeft hij er ook helemaal niet op gereageerd. Dus hier valt het wel mee. En btw, het lijkt mij toch echt niet dat een potjes fabrikant tomaat in een potje stopt als dat zo vreselijk slecht zou zijn....Helemaal met de strenge contrles hier in NL. Maar oké, geloof wat je wilt geloven.
Er zitten meer bekende allergenen in potjes voor een vroegere leeftijd, zoals aardbei, kiwi en citrus. Groot verschil tussen pot en vers is dat de inhoud van potjes onder hoge druk op hoge temperatuur gekookt wordt, waarbij meteen alle allergenen grotendeels kapot gaan. Daardoor zal en kind minder snel op zoiets ineen portje reageren als op vers. En waarom ze die allergenen in hun potjes doen? Veel mensen denken dat jonge babies veel variatie willen. Is niet zo, het zijn eerder de ouders die die variatie willen - en die kopen de potjes...